13:02

1403/02/09

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

خرید تضمینی خدمات حفاری، گام بلند نفت در مسیر مردمی‌سازی اقتصاد کشور است

به گزارش”نوای صنعت“، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از الزامات تحقق رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: طرح خرید تضمینی خدمات دکل های حفاری، به عنوان طرح پیشران شرکت ملی نفت ایران در تحقق این هدف اقتصادی پیشنهاد شده است.

محسن خجسته مهر در نشست معرفی فرصت ها و چارچوب سرمایه گذاری در تامین خدمات دکل های حفاری در قالب قراردادهای خرید تضمینی خدمت شرکت ملی نفت ایران که صبح امروز (سه شنبه 26 دی ماه) در مرکز همایش های تخصصی کوشک برگزار شد، گفت: مهمترین شاخصه اقتصاد کلان، میزان دستیابی به رشد اقتصادی است.

وی افزود: اگرچه این موضوع به نوعی هدفی بلندپروازانه به شمار می آید، اما می توان از طریق طرح های پیشران توسعه، آن را محقق کرد.

وی با اشاره به پیشنهاد طرح خرید تضمینی خدمات دکل های حفاری، به عنوان یکی از طرح های مهم و اساسی در سطح بالادستی نفت، گفت: صنعت حفاری، هسته اصلی بخش بالادستی صنعت نفت است و از دیدگاه کارشناسی، مقاومتی ترین بخش صنعت نفت به شمار می رود.

معاون وزیر نفت، از این طرح به عنوان گامی بلند در مردمی سازی اقتصاد کشور یاد کرد و گفت: بیش از نیمی از هزینه های توسعه و تولیدی کردن میادین نفت و گاز در بخش حفاری هزینه می شود و استفاده از مشارکت دولتی و بخش خصوصی در این حوزه، از اهمیت بالایی برخوردار است.

خجسته مهر متذکر شد: اهمیت این بخش به قدری است که می تواند اقتصاد یک طرح نفتی یا گازی را متاثر کند و در میزان سودآوری آن نقش بسزایی داشته باشد.

وی به آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی درخصوص سهم نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و یادآور شد: بنابراعلام این مرجع، سهم نفت و گاز در سه ماهه اول از سبد رشد اقتصادی کشور بالغ بر 19.7 درصد است؛ حال آنکه این رقم در سه ماهه دوم امسال به 25 درصد رسیده است.

خجسته مهر تاکید کرد: برای جهش رشد اقتصادی، نیازمند تعریف طرح های پیشران در صنعت نفت هستیم که بتوان با آن ضمن ایجاد ارزش افزوده، نسبت به تولید ثروت در کشور نیز گام برداشت.

وی در ادامه، تربیت نیروی متخصص حفاری را به عنوان یکی از دغدغه های اصلی صنعت نفت در شرایط فعلی نام برد و اضافه کرد: دانش حفاری آمیزه ای از علم، تجربه و هنر است و با توجه به نیاز مبرم کشور به متخصصان حفاری، شرکت ملی نفت ایران از هرگونه طرحی که در قالب آن بتوان نسبت به تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام کرد، حمایت می کند.

سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز، فرآیندی سودمند

وی با اشاره به مجموع ذخایر متعارف نفت و گاز کشور که رقمی بالغ بر 340 میلیارد بشکه معادل نفت خام است، گفت: این حجم از ذخایر، بدین معناست که امکان استحصال نفت و گاز تا 100 سال آینده وجود دارد و بر همین اساس فرآیند سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز همواره فرآیندی سودمند خواهد بود.

وی اضافه کرد: ایران از نظر منابع زیرزمینی سرزمین ثروتمندی است و باید اهداف بلندمدت برای استفاده از منابع آن تعیین شود.

خجسته مهر همچنین از جمع بندی میزان ذخایر نامتعارف شامل شیل های نفتی و گازی و هیدرات های گازی برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: این آمار به مجموعه کتاب ذخایر آماری نفت و گاز کشور اضافه خواهد شد.

جهش تولید نفت و گاز با روزآمدسازی ناوگان حفاری

وی با تأکید بر اینکه نوسازی و بازسازی ناوگان حفاری، یکی از طرح های راهبردی و پیشران صنعت نفت است، گفت: سرمایه گذاری در این بخش، جهش در تولید نفت و گاز و دستیابی به شاخصه های موثر اقتصادی در بلندمدت را تضمین می کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در حال حاضر، تولید نفت و گاز در ایران از حدود 6 هزار حلقه چاه انجام می گیرد که برای جهش تولید باید ضمن حفر چاه‌های تازه، نسبت به تامین دکل های حفاری،‌ پمپ های درون‌چاهی، تأسیسات نمک‌زدایی و… اقدام کرد.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه باید خود را برای جهش تولید مجهز کنیم، تأکید کرد: این نشست تضمین‌کننده رشد اقتصادی است.

معاون وزیر نفت متذکر شد: برنامه شرکت ملی نفت ایران برای جهش تولید در سال‌های آینده، نوسازی ناوگان حفاری است که اشتغال و کسب‌وکار مطلوبی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه نیازمندی‌های بخش حفاری محدود به بخش خشکی و دریاست، افزود: عمده تولید نفت ایران مربوط به بخش خشکی و عمده تولید گاز مربوط به دریاست و بیشتر نیازمندی شرکت ملی نفت ایران در حال حاضر مربوط به تامین دکل های حفاری دریایی است.

تضمین قراردادهای ۱۰ ساله خرید خدمت حفاری

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: طرح‌های نفتی زمان‌بر بوده و هزینه‌های بالایی را نیز می طلبند، با این وجود این طرح ها تماما سودآور است و این ویژگی سرمایه گذاری در آن را توجیه می کند.

وی با تاکید به زمانبر بودن این طرح ها گفت: این امر، لزوم برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف تولیدی تعیین شده را بیشتر می کند، مثلا اگر قرار است برای هفت سال آینده به هدف تولید تعیین شده مشخصی برسیم، امروز باید برنامه‌ریزی‌های مربوط به آن را انجام دهیم.

خجسته مهر ادامه داد: در حوزه تامین خدمات و تامین دکل حفاری، به هر دو نوع دکل‌ سبک و سنگین نیاز داریم؛ برهمین اساس در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران تصمیم گرفتیم تا به اندازه نیاز خرید خدمت را انجام داده و با شرکت‌های خصوصی قرارداد ۱۰ ساله خرید خدمت امضا کنیم.

خجسته‌مهر تصریح کرد: مشخصه دوم این پیشنهاد این است که قراردادها ارزی امضا می‌شود و سومین ویژگی آن پیش‌پرداخت برای خرید یا اجاره دکل حفاری است.

وی ادامه داد: در آینده قراردادهای بزرگی برای افزایش تولید نفت و گاز امضا خواهد شد که برای تحقق اهداف آن نیازمند دکل‌های حفاری هستیم که همین موضوع تضمینی برای سودآوری سرمایه گذاری در این بخش است.

اجرای اقدامات ضربتی در خصوص افزایش تولید

وی به اقدامات شاخص شرکت ملی نفت ایران در خصوص افزایش تولید نفت و گاز اشاره کرد و گفت: اقدامات ضربتی از سوی شرکت ملی نفت ایران در خصوص افزایش تولید صورت گرفته است؛ به عنوان مثال، تعمیرات خط لوله ای که امکان افزایش تولید 50 هزار بشکه ای نفت را فراهم می کرد در دستور کار قرار گرفت و در کوتاهترین زمان ممکن به انجام رسید؛ حال آنکه تعمیر این خط لوله برای 7 سال مغفول مانده بود.

خجسته مهر تاکید کرد: شرکت ملی نفت ایران به تمامی برنامه های آتی خود متعهد است و تعهد نسبت نسل آینده را از جمله وظایف خود می داند.

وی اضافه کرد: در همین راستا نسبت به اجرای طرح های راهبردی در صنعت نفت اقدام کرده ایم که البته این طرح ها همگی دراز مدت بوده و ماحصل آن را در چند سال آینده شاهد خواهیم بود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *