23:24

1403/02/13

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

کلیدخانه اصلی توزیع برق پالایشگاه آبادان افتتاح شد

به گزارش”نوای صنعت“، در آیینی با حضور امام جمعه، فرماندار آبادان، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند، کلیدخانه اصلی پالایشگاه آبادان به بهره برداری رسید.

این کلیدخانه بزرگترین کلیدخانه مجهز به تابلوهای GIS باس بار دوبل کشور است، که با هدف رفع کاستی ها و مشکلات کلیدخانه های قدیمی پالایشگاه آبادان احداث و راه اندازی شد که قابلیت اتصال مستقیم به نیروگاه ها را داراست و نیازمند حداقل عملیات تعمیراتی می باشد. در نهایت با جلوگیری از بروز خاموشی های ناشی از فرسودگی شبکه توزیع برق، باعث پایداری شبکه برق پالایشگاه می شود.

این پروژه در زمینی به مساحت یکهزار و ۴۱۷ مترمربع و زیربنای ۲ هزار و ۳۶۶ مترمربع در۲ طبقه، با اعتباری افزون بر ۲۵۵ میلیارد ریال احداث و بهره برداری شد. در قالب این پروژه مرکز کنترل اصلی و مرکز کنترل برای ۵ مولد برق پالایشگاه آبادان و همچنین مرکز دیسپاچینگ جایگزین شبکه توزیع ۱۱ و ۳۳ کیلو ولتی نیروگاههای شماره ۱ و ۲ در یک محل تجمیع شدند. در ساختمان کلید خانه اصلی ۸۰ دستگاه تابلو GIS ، سه دستگاه ترانسفورماتور ۱۱ و ۳۳ کیلوولتی هر یک با توان ۴۰ مگاولت آمپر ، ۲ دستگاه ترانسفورماتور ۰.۴/۳۳ کیلو ولتی باهر یک با توان ۲ مگاولت آمپر و ۳۷ تابلو فشار ضعیف نصب گردیده و مجموعا ۶۰ کیلومتر انواع کابل ،کابل کشی شده است .
برای تکمیل این پروژه در مرحله ساخت ۱۱۰ هزار نفر روز کار انجام شد که پس از بهره برداری ۴۵ نفر به صورت مستقیم در آن مشغول به کار می شوند.

حجت الاسلام عبدالحسین غبیشاوی امام جمعه آبادان نیز در این مراسم گفت: در یکی ۲ سال اخیر مایه غرور است که در راستای بازسازی و خدمت به مردم آبادان همکاری تنگاتنگی میان نفت و منطقه آزاد اروند وجود داشته است و اقدامات پالایشگاه آبادان در بحث تولید و عمل به مسئولیت های اجتماعی قابل تقدیر بوده است.
مدیر عامل شرکت پالایش نفت آبادان، نیز در آیین افتتاحیه کلیدخانه اصلی پالایشگاه آبادان گفت: امروز و در هفته دولت که همزمان با ایام حزن سید و سالار شهیدان است، قرار است یکی از پروژه های مهم پالایشگاه آبادان افتتاح شود.
حکیم قیم این افتتاح را حاصل عزم و اراده کارکنان پالایشگاه آبادان دانست و افزود: نیروگاه های شماره ۱ و۲ پالایشگاه آبادان به خاطر قدمت دچار صدمات زیادی شده بودند و موارد قطع برق زیادی در آن زمان وجود داشت که در نهایت این پروژه در سال ۹۰ و ۹۱ طراحی شد.
مدیر عامل پالایشگاه آبادان اجرایی نشدن این پروژه در آن زمان و همزمانی با مسئله برجام را یادآور شد و گفت: شرکت پالایش نفت آبادان در اوج برجام و در زمانی که همه چیز به برجام گره زده می شد، موفق به وارد کردن دستگاه ها نشد . در نهایت در سال ۹۹ کارهای زیربنایی آن انجام گرفت.
وی ادامه داد: این پروژه در اوج تحریم ها و در زمانی که بسیاری معتقد بودند پروژه به سرانجام نمی رسد به دست شرکت های ایرانی عملیاتی شد و امروز در حال افتتاح است.
به گفته قیم در این پروژه هفت شرکت در مباحث مختلف اعم از ساخت ، تجهیز، نصب و راه اندازی مشارکت کرده اند.
مدیر عامل شرکت پالایش نفت آبادان همچنین به زمان اجرا پروژه اشاره کرد و گفت: پروژه احداث کلیدخانه اصلی پالایشگاه آبادان در ۲۴ ماه و در مدت زمانی تعیین شده به جز دوران کرونا که باعث وقفه شد، به انجام رسید. وی ابراز امیدواری کرد: ظرف ۲ سال آینده چرخه برق رسانی به پالایشگاه آبادان تکمیل و اتصال به شبکه برق کشور نهایی شود.

قیم همچنین برق رسانی پالایشگاه آبادان به شهر را نیز یادآور شد و گفت: در این ۲ سال در شهر آبادان قطعی برق برنامه ریزی شده وجود نداشته و امید است همکاری بین پالایشگاه و شهر آبادان ادامه داشته باشد. وی در ادامه به دریافت لوح قهرمانی تولید توسط شرکت ملی پالایش و پخش اشاره و عملکرد پالایشگاه آبادان از جمله راه اندازی فاز ۲ این پالایشگاه را از محورهای کلیدی دستیابی به این موفقیت دانست.
مدیر عامل پالایشگاه آبادان تامین بنزین مراسم راه پیمایی اربعین توسط شرکت پالایش نفت آبادان را نیز افتخاری دیگر برای این شرکت پالایشی دانست و بیان کرد: سال گذشته بیشترین تولید بنزین کشور در موسم اربعین را پالایشگاه آبادان رقم زد که تامین بنزین همه مراسم اربعین داخل و خارج کشور را عهده دار بود و در ۶ گذرگاه سوخت تمام ماشین های بنزینی و گازوئیلی را تامین می کرد.
احسان عباسپور فرماندار آبادان نیز در این آیین به دولت رجایی و باهنر اشاره کرد و گفت: دولت شهید رجایی و باهنر دولت مردمی قوی و با تبعیت از امام راحل بوده است .
در دولت کنونی نیز جوانان انقلابی که در هیچ دوره ای فضایی برای ظهور خلاقیت نداشتند میدان پیدا کردند و با تکیه بر توان بومی، کارهای بزرگی همچون فاز ۲ پالایشگاه آبادان انجام شد که ثابت کرد جمهوری اسلامی در کنار ریزش رویش هم داشته است.
احسان ثابتی مدیر ناحیه برق آبادان نیز گفت: خدارا شاکریم که با افتتاح این پروژه مشکل فرسودگی های موجود در تاسیسات پالایشگاه آبادان که هرازگاهی باعث خاموشی می شدند رفع شده و خاموشی نزدیک به صفر می رسد و همچنین با وارد مدار شدن این تجهیرات 20 مگاوات برقی که هر ساله پالایشگاه به شهر آبادان کمک می کند پایدارتر و در نتیجه باعث پایداری بیشتر برق شهرستان می شود.

منبع: روابط عمومی شرکت پالایش نفت آبادان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *