21:27

1403/03/01

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک باید اطلاعات واحدهای تعطیل بازگشته به چرخه تولید را منتشر کند

وزیر صمت با بیان اینکه اطلاعات واحدهای تعطیل بازگشته به چرخه تولید محرمانه نیست و می‌تواند به حضور هرچه بیشتر مردم در حوزه تولید کمک کند به مدیرعامل سازمان صنایع کوچک تکلیف کرد اطلاعات این واحدها را منتشر کند.

به گزارش”نوای صنعت“، یکی از مهمترین مولفه‌های سلامت نظام سیاسی و اقتصادی در همه کشورها، شفافیت اطلاعات است بخصوص در کشور ایران که در هر دو بعد قانونی و مبانی دینی، بر این مهم تاکید شده است.

در کشور ما از یک طرف در مواد مختلف قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، صراحتا بر شفافیت، انتشار و در دسترس بودن اطلاعات تاکید شده است و از طرف دیگر شفافیت در حکومت اسلامی نیز به طرق مختلف مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

به عنوان مثال، امیرالمومنین(ع) در حکومت چند ساله‌اش، بارها بر این موضوع تاکید داشتند و در نامه شماره ۵۰ خود می‌فرمایند، جز اسرار نظامی، هیچ امری را از مردم پنهان نمی‌کنم.

در یک کشوری با اقتصاد با ثبات و قابل پیش‌بینی، کارآمد و پویا، باید امکان و توانایی رصد، برنامه‌ریزی و اجرای طرح و برنامه‌های مختلف در حوزه اقتصاد وجود داشته باشد اما پیش‌نیاز و تقویت‌کننده هر سه مورد مذکور، شفافیت اطلاعات است.

اهمیت شفافیت اطلاعات در حوزه تولید و اقتصاد آنقدر پرواضح است که هیچ‌یک از کارشناسان و فعالان اقتصادی و تولیدی نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند.

اما با توجه به برخی مسائل و اقدامات صورت گرفته بعضی مسئولان در یک دهه گذشته، مثل خودداری از انتشار منظم، دقیق و شفاف آمار و اطلاعات مهم در برخی از حوزه‌های اقتصاد و تولید، ما را مجبور می‌کند، همواره بر تاثیر شفافیت اطلاعات تاکید و آن را از مسئولان وقت، مطالبه و پیگیری کنیم.

به عنوان مثال از حدود چند سال پیش تاکنون یعنی از دولت‌های‌ قبلی تا دولت فعلی، یکی از اقدامات بایسته و شایسته که در دستور کار مسئولان اقتصادی دولت‌ها قرار گرفته، احیای واحدهای تعطیل یا نیمه فعال و برگرداندن آنها به چرخه تولید است اما نکته مهم، عدم انتشار اطلاعات واحدهای مذکور است و تاکنون هیچ دستگاه یا نهاد یا کمیته یا نهضتی، اطلاعات این واحدها را، همچون عنوان دقیق و مشخص، حوزه فعالیت واحدهای تعطیل بازگشته به چرخه تولید، آدرس دقیق و محل فعالیت واحد مذکور، مالکیت این واحدها که متعلق به کدام شخصیت حقیقی یا حقوقی است، تعداد شاغلین هر واحد، دلیل اصلی تعطیلی و راهکار عملیاتی و اجرایی برای بازگشت واحد مذکور به چرخه تولید، میزان فعالیت و سهم آن در افزایش تولید حوزه فعالیت، نظارت و ارزیابی پایداری و تاب‌آوری واحد مذکور بعد از بازگشت به چرخه تولید، علیرغم الزامات قانونی و تاثیرات مثبتی که می‌تواند بر کل زنجیره تولید و اقتصاد کشور داشته باشد، منتشر نکرده است.

مسئولان مربوطه همواره در دوره‌های مختلف، صرفا به ارائه اطلاعات و آمارهای کلی، غیر شفاف و غیر مستند از تعداد واحدهای بازگشته به چرخه تولید، میزان منابع مالی تزریق شده، میزان افزایش اشتغال و چند محور که علت تعطیلی واحدهای مذکور بوده، بسنده کرده‌اند که هیچکدام از این اطلاعات و آمار غیر شفاف، برای کارشناسان و سایر فعالان اقتصادی و رسانه‌ای با هدف تحقیق و استفاده از تجارب آنها برای سایر واحدهای دارای مشکل، قابل بررسی، ارزیابی و استفاده نبوده است.

مهمتر از همه اینکه، با توجه به تاکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب مبنی بر امیدآفرینی در جامعه که اهمیت آن در حوزه اقتصاد و تولید دوچندان است، نبود این اطلاعات شفاف و مشخص، امکان مستندسازی و تصویرسازی و ایجاد امید و انرژی در بدنه جامعه را از فعالان رسانه و هنر سلب کرده است.

حتی علیرغم اینکه در سال‌های گذشته، مسئولان مربوطه، آمار و اطلاعات مختلف از بازگشت هزاران واحد تعطیل به چرخه تولید را ارائه می‌دهند، هنوز هیچ‌یک از آنها مشخص نکردند که منظور و تعریفشان از واحد تعطیل یا نیمه تعطیل دقیقا چیست؟، خط‌کش آنها در ارزیابی و تعیین میزان تسهیلات و منابع برای واحدهای مذکور چگونه است؟، اصلا چه زمانی یک واحد تعطیل را واحد بازگشته به چرخه تولید معرفی می‌کنند؟ آیا به عنوان مثال، اگر صرفا یک واحد تعطیل که مشکل حقوقی داشته و با پیگیری صورت گرفته، مشکل حقوقی آن در دادگاهی حل شده را می‌توان بازگشت واحد مذکور به چرخه تولید قلمداد کرد؟ آیا اگر واحد تعطیلی مشکل مدیریتی یا شراکتی داشته و با پیگیری‌های صورت گرفته، صرفا مشکل مورد نظر واحد مذکور برطرف شده، می‌توان واحد مذکور را در لیست واحدهای تعطیل بازگشته به چرخه تولید، قرار داد؟ آیا یک واحد تعطیل را صرفا با دادن تسهیلات می‌توان در لیست واحدهای مذکور ثبت و گزارش کرد؟

آیا همه واحدهایی که مسئولان مربوطه آنها را به عنوان واحدهای بازگشته به چرخه تولید معرفی می‌کنند، همه کارمندان و کارگرانشان به محل کارشان بازگشتند، خط تولید یا ارائه خدمات واحد مذکور، فعال شده است؟، آیا واحد تعطیلی که مدعی بازگشت آن به چرخه تولید هستیم، به فعالیت پایدار و سودآور رسیده است؟ و آیا همین واحدهای مذکوری که، مدیران برخی دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای مسئولان ارشد و تصمیم‌گیر کشور، فعالیت و بازگشت آنها به چرخه تولید را به عنوان گزارش عملکرد مثبت خود ارائه می‌دهند و همین اطلاعات مبنای آمارها و تصمیم‌های کلان کشور می‌شود، بعد از چند ماه مجدد مورد رصد و بررسی قرار گرفته‌اند که هنوز فعال است و منابع و تسهیلات پرداخت شده برای بازگشت آنها به چرخه تولید، به هدف خورده است یا خیر؟

دریافت پاسخ سوالات فوق، بیش از پیش، اهمیت شفافیت اطلاعات و مستندات قابل ارزیابی درباره واحدهای تعطیل بازگشته به چرخه تولید را، مشخص می‌کند اما همه می‌دانیم که اهمیت شفافیت اطلاعات در حوزه تولید بسیار فراتر از محدوده‌ موضوع مذکور است.

بلاتکلیفی در انتشار اطلاعات

همه این موارد در شرایطی است که خبرگزاری صنایع براساس رساله خبری خود همواره طی سال‌های اخیر پیگیر شفاف‌سازی و انتشار اطلاعات واحدهای تعطیل بازگشته به چرخه تولید به دلیل اهمیت این موضوع و تاثیرهای مثبتی که می‌تواند بر تولید کشور داشته باشد، بوده است، اما در این مسیر با سکوت و خودداری مسئولان مختلف از ارائه اطلاعات مواجه شده است.

موضوعی که خبرنگار صنایع در نشست خبری آقای فاطمی امین وزیر اسبق صمت در مورخ ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ از ایشان پیگیری کرد و نتیجه‌ای نداشت و دو روز پس از آن رئیس جمهور شخصا در نشست هیئت دولت مورخ ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ بر این موضوع تاکید و شخصا دستور اطلاع‌رسانی و تبیین این دستاورد را برای افکار عمومی داد، اما علیرغم این دستورات هیچکدام از مدیران سازمان صنایع کوچک طی سال‌های اخیر دستور رئیس جمهور وزیر صمت را عملی نکردند.

این بی‌توجهی مسئولین ذی‌ربط منجر شد تا خبرنگار صنایع بار دیگر در نشست خبری آقای علی‌آبادی وزیر حال حاضر صنعت، معدن و تجارت پیگیر این موضوع شود که این بار، وزیر صمت با بیان اینکه اطلاعات واحدهای تعطیل بازگشته به چرخه تولید محرمانه نیست و می‌تواند به حضور مردم در حوزه تولید کمک کند، به مدیرعامل سازمان صنایع کوچک تکلیف کرد، اطلاعات این واحدها را منتشر کند.

حال با وجود تاکید ویژه رئیس جمهور و وزرای صمت سابق و فعلی، مردم و اصحاب رسانه منتظر اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یا دبیر نهضت احیای دولت سیزدهم در این حوزه مهم هستند.

مجموعه رسانه‌ای صنایع نیز با توجه به درخواست مردم به صورت عام و درخواست فعالان حوزه صنعت و تولید به صورت خاص، این موضوع را تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهد کرد.

مخاطبان محترم نیز می‌توانند نظرات و پیشنهادهای خود درباره این موضوع مهم را با تحریریه صنایع، در میان بگذارند.

منبع: صنایع پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *