09:16

1403/02/18

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان برای مقابله با آلودگی‌های نفتی در منطقه خارگ آزمایش شد

به گزارش”نوای صنعت“، با حضور دکتر اسدی مشاور ریاست جمهوری، دکتر عباس رزمی مدیر HSE و مهندس عیدک‌زاده رئیس ایمنی و آتش‌نشانی شرکت ملی نفت، همچنین مسئولان HSE شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه عملیاتی خارگ، محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در راستای مقابله با آلودگی‌های نفتی و رسوب لجن‌های نفتی در مخازن ذخیره‌سازی نفت بررسی و آزمایش شد.

این گروه در نوبت بعدازظهر ضمن حضور در سالن جلسات مجموعه فرهنگی شهید سفری، در جلسه‌ای که به ریاست مهندس فتحی جانشین مدیریت منطقه و رئیس عملیات تولید منطقه عملیاتی خارگ و با مشارکت روسا و معاونین واحدهای عملیاتی منطقه برگزار شد شرکت کردند. در ابتدای این جلسه آقای حداد مسئول روابط عمومی منطقه ضمن خیرمقدم به میهمانان آغازگر جلسه بود و در ادامه نیز مهندس فتحی معاون منطقه در سخنانی، حضور موثر شرکت‌های دانش‌بنیان را با رویکرد تعامل هرچه بیشتر دانشگاه با صنعت بسیار مغتنم برشمرد و همراهی مشاور ریاست جمهوری و دکتر رزمی و مدیران همراه شرکت ملی را به فال نیک گرفت.

سپس دکتر رزمی مدیریت HSE شرکت ملی نفت در سخنانی از استقبال خوب منطقه عملیاتی خارگ تشکر کرد و هدف از حضور در منطقه عملیاتی خارگ را بررسی و تست عملکرد محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در راستای مقابله با آلودگی‌های نفتی و رفع معضل رسوب لجن‌های نفتی در مخازن ذخیره‌سازی نفت عنوان کرد. وی با تاکید بر ضرورت حفظ جان کارکنان و سرمایه‌های نیروی انسانی و جلوگیری از حوادث با محوریت استفاده از سیستم رباتیک، گفت: این امر بر اساس برنامه کارگروه انرژی نهاد ریاست جمهوری در اولویت دستور کار قرار گرفته است.

در ادامه دکتر وثوقی رئیس دانشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف و مدیر شرکت دانش‌بنیان نوآوران انرژی و صنعت شریف که در زمینه طراحی سیستم پاکسازی مخازن نفتی از سلج‌های رسوبی فعالیت دارد به ارائه گزارش مفصلی در قالب پاور‌پونیت پیرامون این موضوع پرداخت. سیستم مورد بحث استفاده از ربات جایگزین نفر با قابلیت بازیابی بالای 98 درصد رسوبات مخازن نفتی و صرفه‌جویی قابل ملاحظه ریالی و ارزی بود.

جلسه پرسش و پاسخ روسا و معاونین واحدهای مختلف عملیاتی منطقه از دکتر وثوقی از دیگر بخش‌های جلسه تخصصی بود.

سپس اعضای حاضر در جلسه به همراه میهمانان در محوطه مقابل اداره HSE منطقه خارگ حضور یافته و به آزمایش میدانی ماده شیمیایی ساخته شده توسط شرکت دانش‌بنیان آتش‌بس در راستای مقابله با آلودگی‌های نفتی پرداختند و در ادامه نیز تاثیر مستقیم اثربخشی این ماده شیمیایی برآلودگی‌ها و رسوبات نفتی تاسیسات و تیوب‌باندل‌های کارخانجات خشکی منطقه آزمایش شد.

گفتنی است، دکتر رزمی رئیس HSE شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد با وجود بررسی‌های صورت گرفته و جلسات متعدد کارشناسی انجام شده در سطح شرکت ملی نفت و برخی شرکت‌های تابعه، تصمیم نهایی استفاده و یا بکارگیری موارد پیشنهاد شده در اختیار شرکت‌های نفتی بوده و هدف از ارائه، استفاده از دانش‌های نوظهور مورد استفاده در کشورهای پیشرفته و جبران عقب‌ماندگی صنعتی در راستای محدودیت‌ها و تحریم‌ها است.

این گروه، منطقه خارگ را به‌وسیله یک فروند بالگرد به مقصد منطقه عملیاتی بهرگان ترک کردند.

گفتنی است، دکتر اسدی مشاور ریاست جمهوری با همراهی دکتر عباس رزمی مدیر HSE و مهندس عیدک‌زاده رئیس ایمنی و آتش‌نشانی شرکت ملی نفت، مهندس خطیبی‌نیک رئیس HSE شرکت نفت فلات قاره و همکاران با مسئولین شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با دانشگاه صنعتی شریف روز پنچشنبه 21 دی‌ماه وارد منطقه عملیاتی خارگ شدند.

منبع: روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *