16:23

1403/02/09

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

جزئیات رشد تولید و جهش صادرات ارفع/ پیاده‌سازی برنامه تولید از معدن تا بازار

مجتبی مهری‌نژاد مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع اظهار داشت: شرکت آهن و فولاد ارفع در نیمه نخست سال «مهار تورم، رشد تولید»، با عنایت پروردگار و تلاش ستودنی تمام کارکنان خود توانست رشد تولید، جهش صادرات، رشد سودآوری و درآمد و گسترش فعالیت‌های خود به بخش معدن و بالادست زنجیره فولاد را علی‌رغم چالش محدودیت‌های برق رقم بزند.

به گزارش “نوای صنعت“، مهری‌نژاد با تشریح عملکرد تولید این شرکت گفت: در نیمه نخست امسال میزان تولید در واحد احیاء مستقیم شرکت آهن و فولاد ارفع به ۶۳۳ هزار و ۳۹۱ تن رسید که نسبت به نیمه نخست سال گذشته رشد ۱۰.۴ درصدی و نسبت به نیمه نخست سال ۱۴۰۰، جهش ۵۴.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: علی‌رغم این‌که در نیمه نخست امسال، محدودیت‌های برق باعث ۸۵۹ ساعت توقف تولید در ارفع شد، اما با این وجود، میزان تولید در واحد فولادسازی به ۴۰۲ هزار و ۳۷۴ تن رسید که ۴.۲ درصد بیش از نیمه نخست سال گذشته و ۱۹.۱ درصد بیش از نیمه نخست سال ۱۴۰۰ است. محدودیت‌های برق باعث شد که ما ۱۰۱ هزار و ۸۶۴ تن از تولید شمش فولادی خود را در ۶ ماهه اول سال جاری از دست بدهیم و اگر این محدودیت‌ها وجود نمی‌داشت، جهش تولید در شرکت آهن و فولاد ارفع، ملموس‌تر می‌شد.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع تصریح کرد: در نیمه نخست امسال، ۱۶ رکورد تولید مشتمل بر ۵ رکورد تولید ماهانه و ۱۱ رکورد تولید روزانه در واحدهای احیاء مستقیم و فولادسازی ارفع به ثبت رسید که این رکوردهای بی‌سابقه نمایشگر تلاش مضاعف کارکنان و برنامه جهادی این شرکت است.

افزایش حضور در بازارهای صادراتی

مجتبی مهری‌نژاد بیان داشت: ما در نیمه نخست سال جاری به پشتوانه رشد تولید ضمن تأمین نیازهای بازار داخلی، حضور در بازارهای صادراتی را گسترش دادیم و صادرات شمش فولادی ارفع به بیش از ۲۰۵ هزار تن رسید که جهش ۱۰۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: درآمد فروش محصولات شرکت آهن و فولاد ارفع در مجموع در نیمه نخست امسال ۸۹۸۸ میلیارد تومان بوده که حاکی از رشد قابل توجه ۴۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

وی افزود: همچنین در نیمه نخست سال جاری برای نخستین بار تجهیز VOD در شرکت آهن و فولاد ارفع به بهره‌برداری رسید که این تجهیز با متالورژی ثانویه و کربن‌زدایی در خلأ، امکان تولید فولادهای کم‌کربن و گریدهای خاص را برای شرکت آهن و فولاد ارفع میسر می‌سازد.

گسترش فعالیت‌ها به بخش معدن

مهری‌نژاد تصریح کرد: شرکت آهن و فولاد ارفع یک برنامه‌ای توسعه‌ای بزرگ برای خود در نیمه دوم سال گذشته تعریف کرد و آن ورود به بخش معدن و تکمیل زنجیره تأمین بود. هدف ارفع این است که در سالیان آتی، با سرمایه‌گذاری گسترده در بخش بالادستی، برنامه تولید از معدن تا بازار را محقق سازد.

وی ادامه داد: در راستای این برنامه، شرکت آهن و فولاد ارفع در مزایده بسته سرمایه‌گذاری آهن بلوک کشکوئیه-فارغان در استان هرمزگان مشتمل بر ۶ پروانه اکتشافی شرکت کرد و در اسفند سال گذشته برنده این مزایده شد و سرمایه‌گذاری در این محدوده‌ها را آغاز کرد. این گام، آغاز ورود عملی ارفع به بخش معدن بود.

مدیرعامل این شرکت گفت: در نیمه نخست سال جاری، ارفع در مزایده مهم دیگری برنده شد و معادن سنگ آهن هماتیتی چاه‌باشه ۱ و ۲ واقع در شهرستان اردکان استان یزد از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (به نمایندگی ایمیدرو) به شرکت آهن و فولاد ارفع واگذار شد. بدین ترتیب، عملیات اجرایی اولین طرح استخراج و فرآوری سنگ‌آهن هماتیتی منگنزدار شامل پژوهش و مطالعات فرآوری، اکتشاف تکمیلی و استخراج توسط شرکت آهن و فولاد ارفع در این معادن آغاز شد.

مهری‌نژاد اضافه کرد: در اوایل مهرماه سال جاری نیز ارفع اقدام به عقد یک قرارداد سرمایه‌گذاری در اکتشاف تکمیلی و استخراج سنگ آهن در یکی از بزرگترین آنومالی‌های اکتشافی سنگ آهن کشور واقع در استان یزد محدوده درانجیر به مساحتی حدود ١٢١ کیلومتر کرد که یک گام بسیار بزرگ در بخش معدن محسوب می‌شود.

منبع:پترومتالز