17:55

1403/02/15

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

انجام عملیات موفقیت‌آمیز تست کوره EAF فولاد شادگان توسط صنایع فولاد گسترش

به گزارش”نوای صنعت“، انجام عملیات First Arc کوره EAF فولادسازی شادگان بدون‌حضور حتی یک کارشناس خارجی توسط شرکت “صنایع فولاد گسترش” به سرانجام رسید.

مهندس مسعود صفائیان، مدیر پروژه فولادسازی شادگان شرکت “صنایع فولاد گسترش”  گفت: پروژه فولادسازی شرکت صنعت فولاد شادگان که در ۳۵ کیلومتری این شهر واقع شده است قادر خواهد بود با بهره‌گیری از کوره قوس‌الکتریکی سالانه ۸۰۰ هزار تن محصول شمش فولاد (بیلت) تولید کند. با راه‌اندازی این پروژه عملا صنعت فولاد کشور یک گام دیگر به هدف و چشم‌انداز تعیین شده خود نزدیک‌تر خواهد شد.

وی با اعلام اینکه درصد پیشرفت فیزیکی پروژه حدود ۸۹ درصد است و باتوجه به موقعیت قرارگیری پروژه، حجم عملیات سیویل آن بسیار بالاتر از سایر پروژه‌های هفتگانه بوده و مشکلات اجرای آن نیز طبیعتا سخت و زمان‌بر بوده است، افزود: این پروژه هم‌اکنون درحال تکمیل عملیات تامین تجهیزات باقی‌مانده و تکمیل نصب در بخش‌های مختلف و اجرای عملیات تست‌های کوره و تکمیل خط ریخته‌گری می‌باشد.

به گفته وی، با دستیابی به تولید انبوه، این پروژه قابلیت تولید حدود یک میلیون تن فولاد در سال را خواهد داشت.

مدیر پروژه فولادسازی شادگان شرکت صنایع فولاد گسترش گفت: به‌طور معمول در راستای اجرا و راه‌اندازی کارخانه فولادسازی جهت تست تابلوهای برق، ترانس، سیستم اتوماسیون، آبرسانی، برق‌رسانی به الکترودها، عملکرد مکانیکی و حرکتی کوره و سیستم هیدرولیک در ابتدا کوره قوس بدون ذوب‌گیری در انجام یک عملیات چند دقیقه‌ای تست و از طریق هر سه الکترود، طبق یک برنامه تعیین شده، قوس‌الکتریکی برقرار می‌گردد. این امر باتوجه به اینکه بخش‌های مهم کوره را مورد بازبینی صحت عملکرد قرار می‌دهد بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

صفاییان گفت: مراحل تست و عیب‌یابی کوروه EAF که با عنوان First Arc شناخته می‌شود در تاریخ ۲۳ آبان امسال با موفقیت کامل طی یک برنامه‌ریزی دقیق و جامع صورت پذیرفت.

وی افزود: از مهم‌ترین ویژگی‌های این عملیات که برای اولین بار در پروژه‌های فولادسازی داخل کشور شاهد آن بودیم، عدم‌استفاده از حتی یک کارشناس خارجی برای اجرای آن بوده و کلیه عملیات و برنامه‌ریزی توسط کارشناسان حرفه‌ای این شرکت به سرانجام رسید. در این راستا، برنامه‌نویسی برای استفاده از سیستم الکترود رگولیشن که از مهم‌ترین تجهیزات می‌باشد نیز باتوجه به عدم‌دسترسی به تکنولوژ توسط همکاران این شرکت صورت گرفت.

مدیر پروژه فولادسازی شادگان شرکت صنایع فولاد گسترش از دیگر ویژگی‌های این تست را تکمیل حجم فعالیت‌های موردنیاز آن در زمان کوتاه و فشرده برشمرد و گفت: متخصصانی که در ابتدای شروع برنامه‌ریزی برای این امر از پروژه بازدید داشتند، انجام این تست را با توجه به فعالیت‌های باقی‌مانده در تاریخ پیش‌بینی شده دور از دسترس می‌دانستند.

شایان ذکر است، این امر با تلاش همکاران این شرکت که بالغ‌بر یک هزار و ۱۰۰ نفر و حدود ۳۰ پیمانکار زیرمجموعه را شامل می‌گردد به‌صورت شبانه‌روزی و عمدتا در گرم‌ترین زمان سال (دمای بالاتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد) در شرایط بسیار طاقت‌فرسا انجام گرفته است.

به گفته صفائیان، این روند پرشتاب البته هم‌چنان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌گردد سایر واحدهای پروژه از جمله واحد آبرسانی و اکسیژن تا انتهای سال آماده بهره‌برداری و واحد ریخته‌گری و ذوب نیز تا پایان سال وارد فاز راه‌اندازی گردند.

وی در ادامه برخی مشکلات پیش‌روی پروژه‌های فولادی را یادآور شد و افزود: از مشکلات این‌گونه پروژه‌ها می‌توان به تامین‌های خارج از کشور، مشکلات تحریم، تاخیر در حمل‌ونقل دریایی، عدم‌حضور سوپروایزرهای خارجی، قطع دسترسی به تکنولوژ کوره قوس، تامین لوازم‌یدکی حساس و مشکلات تبادل مالی با خارج از کشور اشاره نمود.

صفائیان افزود: خوشبختانه تامین مالی داخلی این پروژه در ده ماه گذشته توسط شرکت فولاد خوزستان و سازمان ایمیدرو (به‌عنوان سهامداران) به‌طور منظم درحال انجام بوده و طبیعتا یکی از عوامل پیشرفت کنونی پروژه، حاصل توجه این دو مجموعه بوده است.

به گفته مدیر پروژه فولادسازی شادگان شرکت صنایع فولاد گسترش، مدیریت این پروژه با این شتاب و حجم نفرات درگیر در آن کار ساده‌ای نبوده و تنها با حمایت‌ها و نقش‌آفرینی مدیریت‌عامل و همکاران شرکت صنعت فولاد شادگان و هم‌چنین مدیریت‌عامل شرکت صنایع فولاد گسترش که با تدبیر و اعتماد به تیم پروژه در این کار خطیر ما را راهنمایی و پشتیبانی نمودند، امکان‌پذیر گردیده است.

او در پایان از کلیه پرسنل و دست‌اندرکاران، پیمانکاران و همکاران خود که در سایت پروژه و در دفترمرکزی با تلاش بی‌وقفه در این پروژه نقش‌آفرینی نمودند و همچنین دستگاه نظارت مقیم، مشاور عالی و به‌ویژه مهندس قنبریان مدیر عملیات Fist Arc و تیم حرفه‌ای راه‌اندازی قدردانی کرد.

صفائیان هم‌چنین اظهار امیدواری کرد که با راه‌اندازی این پروژه شاهد رشد، رفاه و ایجاد اشتغال برای مردم شریف شادگان که همیشه یار و پشتیبان تیم پروژه بوده‌اند باشیم.

منبع: گروه رسانه‌ای پردازش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *