12:35

1403/02/18

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

انجام عملیات فشارسنجی و تعویض شیرهای ایمنی درون‌‌‌چاهی چاه‌‌های میدان گازی گورزین

عملیات فشارسنجی و تعویض شیرهای ایمنی درون‌‌‌چاهی چاه‌‌های میدان گازی گورزین، با مشارکت همکاران خدمات فنی چاه‌ها و مهندسی بهره‌برداری منطقه عملیاتی قشم با موفقیت کامل انجام شد.

به گزارش”نوای صنعت“، هزینه انجام این عملیات در صورت برون‌‌سپاری برای هر چاه حدود 12 هزار یورو بود و با توجه به تعداد 4 حلقه چاه موجود مبلغی در حدود 48 هزار یورو را شامل می‌شد که با در نظر گرفتن انجام آزمایش نمودار دما بر روی یکی از چاه‌‌ها در کل مبلغ 63 هزار یورو صرفه‌جویی انجام شد.

با توجه به نوع عملیات که مستلزم خارج‌سازی شیر ایمنی (3SV) درون‌چاهی بوده و از آنجایی که این شیرها مدت زمان زیادی بازیافت نشده بودند به طور متوسط برای هر چاه 4 تا 5 روز پیش‌بینی می‌‌شد که در مجموع 16 تا 20 روز طول می‌‌کشید اما مدت زمان انجام عملیات برای 4 حلقه چاه، در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن در 14 روز به پایان رسید.

برای افزایش طول عمر و میزان برداشت از یک چاه نفتی و گازی به اقدامات زیادی مانند فشارسنجی منظم چاه‌‌ها می‌‌توان اشاره کرد.

از اطلاعات بدست آمده از فشار‌سنجی مانند فشار مخزن، تغییرات فشار در طول زمان و دبی تولید می‌توان به خواص مخزنی پی برد و عملکرد آینده مخزن را پیش‌‌بینی کرد، مشکلات و آسیب‌‌ها مثل رسوب را تشخیص داد، نرخ بهینه تولید را تنظیم و بر عمر مخزن اضافه کرد، همچنین در مدل‌سازی و تصمیم‌‌گیری در مورد آینده تولید مخزن از این اطلاعات می‌توان بهره‌برداری کرد.

منبع: روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *