01:02

1403/02/17

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

اصلاح 80 درصد مصوبات بازگشت ارز حاصل از صادرات

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس برنامه‌ای در نظر داریم تا سال 1400، مبلغ 10 میلیارد دلار واردات را تبدیل به ساخت داخل کنیم.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم صنعت ” آوای صنعت ”،  رضا رحمانی امروز در جلسه با فعالان اقتصادی بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد،  با اشاره به اجرای ترتیبات توافقنامه ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا از 5 آبان ماه امسال گفت: براین اساس تعرفه 502 قلم کالای ایرانی برای این کشورها برداشته می‌شود و ایران هم به آنها در 360 قلم کالا امتیاز داده است. 

وی گفت: رشد صنعت در سه ماه آخر سال 97 منفی بود اما رشد این بخش در سه ماه اول امسال صفر شد و در سه ماه دوم که هنوز اعلام نشده مثبت خواهد بود. 

رحمانی با تاکید بر اینکه در شرایط جدید باید ارتباطی تنگاتنگ بین وزارت صنعت و اتاق بازرگانی به وجود آید، گفت: محدودیتی برای جلسات هفتگی با اتاق بازرگانی را ندارم اما باید مباحث این جلسات پیگیری شود. 

وی با بیان اینکه مشکل اصلی واحدهای تولیدی دسترسی به منابع مالی و سرمایه در گردش است، افزود: براساس آمار بانک مرکزی تسهیلات پرداخت شده به بخش صنعت 27 درصد بوده که اگر تمدیدی‌ها را از آن کم کنیم، به 18 درصد می‌رسد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: مصوبات بازرگشت ارز صادراتی امسال نسبت به سال گذشته 80 درصد اصلاح شده است که نتیجه همین جلسات تخصصی بوده است. 

وی اظهار داشت: هیچگاه تصمیمات وزارت صمت عطف به ماسبق نشده است حتی درباره خودرو هم زیر بار نرفتم. 

رحمانی اظهار داشت: درباره واردات بدون انتقال ارز با بانک مرکزی اختلاف نظر داریم و معتقدیم برای حمایت از تولید باید به صورت محدود و کنترل شده مجوز واردات داده شود. 

وی با بیان اینکه تولید ملی یک وظیفه ملی است، بیان داشت: براساس برنامه در نظر داریم تا سال 1400، 10 میلیارد دلار واردات را تبدیل به ساخت داخل کنیم که جزئیات آن را هم مشخص کرده‌ایم و از آنجا که این موضوع سیاست کلان نظام است با تغییر دولت و وزیر دستخوش تغییر نخواهد شد. 

رحمانی گفت: امسال تعداد بخشنامه‌های خلق‌الساعه از سمت وزارت صمت و بانک مرکزی بسیار کمتر از پارسال بود.