21:03

1403/02/08

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

استخراج بهره وری و خلق ارزش از دل چادرملو

مرکز نوآوری چادرملو در راستای سیاست‌های کلی کشور علاوه بر حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان ها زمینه همکاری‌های سازنده با چادرملو برای زیست‌بوم فناوری و نوآوری در زنجیره معدن تا صنعت را فراهم می کند که به بهره وری و خلق ارزش بیشتر ختم می شود.

به گزارش “نوای صنعت“،  در سال های اخیر تکنولوژی به تمامی بخش های اقتصادی من جمله حوزه معدن و صنایع معدنی راه پیدا کرده است و این بخش به دلیل اینکه یکی از پیشران‌ های صنعتی سازی کشور است و می تواند موتور محرک اقتصاد کشور باشد ، باید بیشتر مورد توجه کارآفرینان و حتی صاحبان ایده های نوآورانه قرار بگیرد . از این رو مدیران شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در مسیر ارزش آفرینی پایدار و ارتقای مزیت‌های رقابتی در بازارهای بین‌المللی اقدام به راه‌اندازی مرکز نوآوری در پارک علم و فناوری یزد کرده اند و برای بهره گیری هرچه بیشتر از ایده های نو دانشجویان و اساتید ، تفاهم‌نامه همکاری هم با پارک علم و فناوری و دانشگاه یزد منعقد کرده اند.

مرکز نوآوری چادرملو در راستای شعار سال یعنی رشد تولید و مهار تورم می تواند از ظرفیت دانش‌بنیان ها استفاده کند، از سوی دیگر سیاست‌های کلی کشور حمایت از اقتصاد دانش‌بنیانهاست، به همین دلیل استفاده از امکانات شرکت های همچون چادرملو می تواند زمینه رشد این شرکت ها را فراهم کند و در کنار این همکاری‌های سازنده برای چادرملو هم توسعه فناوری‌ها، بهره وری در تولید محصولات و همچنین ارائه خدمات فناورانه محقق شود و در نهایت زیست‌بوم فناوری و نوآوری در زنجیره معدن تا صنعت را تقویت کند.

باید توجه داشت که در مقطع کنونی که کشور زیر فشار تحریم ها نمی تواند همکاری فناورانه با شرکت ها و پژوهشگاه های خارجی داشته باشد، مرکز نوآوری چادرملو (نوچاد) بستری برای بومی سازی تجهیزات و ماشین آلاتی است که در سال های گذشته امکان ورود به کشور را نداشته اند و برای ارتقای بهره‌وری توسعه و انتقال تکنولوژی‌های روز یک ضرورت است و از طرف دیگر ورود هوش مصنوعی به صنعت باعث شده است تا حرکت به سمت هوشمندسازی فرآیندهای تولید بیشتر از گذشته احساس شود..

به طور قطع در تمام کشورهای صنعتی جهان همواره دانش و صنعت را در کنار هم رشد داده اند، به همین دلیل نوچاد ضمن برنامه ریزی برای توانمندسازی دانشجویان در خلق ایده های صنعتی، بستر آشنایی آنها با مفاهیم کسب و کارهای نوین را فراهم می کند و از ایده‌های نوآورانه آنها حمایت می کند.

این مسأله به تقویت پژوهش در کشور کمک بسزایی می کند و پژوهشگران هم علاقمند می شوند تا برروی زنجیره معدن تا صنعت، پروژه های خود را متمرکز کنند و دستاورد آن توسعه دانش در زنجیره فولاد از مرحله اکتشاف تا استخراج و فرآوری خواهد بود که از اهداف اصلی کچاد است، زیرا در چشم انداز بلندمدت این شرکت دیگر تولیدکننده مواد معدنی یا محصولات میانی نیست، بلکه محصولات پایین دستی زنجیره را هم تولید خواهد کرد تا از این طریق ارزش افزوده بیشتری در کشور تولید و سود کلان تری عاید سهامداران شود.

در حال حاضر تولید محصولات معدنی و فولادی، فرصت‌هایی را برای صنعتگران فراهم می کند تا روی تولید محصولات مختلف سرمایه گذاری کنند و عملا از این مسیر توسعه صنعتی بدست می آید، به همین دلیل چادرملو با گردهمایی پژوهشگران و صنعتگران در مراکز علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می کند تا بهترین محمل همکاری دوجانبه میان مراکز علمی و صنعتی فراهم شود.

از سوی دیگر مرکز نوآوری شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در پارک علم و فناوری استان یزد مستقر شده که ارتباط مستمری با سایر شرکت های دانش بنیان ایجاد کرده است و تقریبا در لبه فناوری حرکت می کند که با شناسایی نیازهای حلقه های زنجیر معدن تا فولاد، این فناوری های جدید را وارد چرخه عملیاتی تولید کند.

منع:نبض اقتصاد