05:57

1403/02/14

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

کرمان، مینیاتور گردشگری ایران

استان کرمان با سابقه تمدنی کهن و غنی و اقلیم چهار فصل گنجینه‌ای از میراث فرهنگی و جاذبه طبیعی و تاریخی را در خود جای داده است که به حق می‌توان آن را مینیاتور کوچک گردشگری کشور نامید.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم صنعت ” آوای صنعت ”،  قرار گرفتن هفت اثر جهانی، ۷۰۰ اثر ملی و هزاران جاذبه تاریخی و طبیعی، دیار کریمان را به یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است.

حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان ظرفیت های فراوانی دارد که هر کدام در جای خود اثری ارزشمند و گرانبها است که در گذر قرون و اعصار متمادی نسل به نسل و دست به دست گشته است و باید برای حفظ آن کوشید.

سفر اولین وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استان کرمان که خود حاکی از جایگاه رفیع این استان در نقشه گردشگری کشور است،  بهانه ای شد تا نگاهی به ظرفیت ها و دستاوردهای این حوزه گسترده و با ارزش در دیار کریمان بیندازیم.

میراث فرهنگی 

 در سراسر استان کرمان به لحاظ قدمت تاریخی و فرهنگی، آثار تاریخی و جاذبه های فرهنگی و طبیعی فراوانی وجود دارد که برخی از آنها آوازه و شهرت جهانی و ملی دارند.

ثبت مجموعه تاریخی گنجعلیخان ،  ارگ بم، باغ شاهزاده، روستای تاریخی میمند، بیابان لوت و قنات‌های گوهر ریز جوپار، قاسم آباد و اکبر آباد بم در فهرست آثار جهانی موقعیت بی نظیری را برای این دیار پر افتخار فراهم نموده است.

میراث فرهنگی کرمان پس از دوره ای رکود در ‌سال‌های اخیر با مشارکت بخش خصوصی توانسته آثار تاریخی زیادی را شکوفا کند و بناهای ارزشمندی همچون ارگ بم، باغ فتح آباد، کاروانسرای وکیل کرمان و خانه حاج آقا علی کرمان مرمت و بازسازی شده‌اند.

در حال حاضر ۷۰۰ کارگاه با ۹۰۸ نفر اشتغال کار عملیات مرمت آثار تاریخی متعددی را در گستره پهناور استان کرمان را انجام می دهند که این استان را به کارگاه بزرگ مرمت آثار فرهنگی تبدیل کرده است.

محوطه های باستانی و کهن در جای جای استان از سابقه تمدنی عظیم این دیار خبر می دهند که کاوش‌های باستان شناسی زیادی طی دوره های مختلف در آن انجام می‌شود که در حال حاضر ۱۹۸ نیروی یگان حفاظت میراث فرهنگی در ۴۴ پایگاه از میراث فرهنگی ارزشمند کرمان پاسداری می‌کنند.

وجود آداب و رسوم و سنت های مختلف در کنار ابنیه تاریخی ظرفیت کم نظیری در استان فراهم کرده است که  تعداد ۵۴۶ اثر غیر منقول و ۷۵ اثر منقول ثبت ملی و تعداد  ۷۷ میراث ناملموس زیادی اثر نیز در فهرست ملی از کرمان به ثبت رسیده است.

گردشگری

استان کرمان با گستره جغرافیایی پهناور میزبان جاذبه های بسیار زیاد طبیعی و تاریخی است که اغلب آنها گردشگران داخلی و خارجی زیادی به خود جذب می کنند.

وجود هفت اثر ثبت جهانی موقعیت ممتازی برای گردشگری کرمان در کشور فراهم آورده تا مسئولان کشور و استان حساب ویژه ای برای رونق گردشگری کرمان باز کنند و برنامه ریزی اساسی برای آن انجام دهند.

در بحث اماکن پذیرایی و هتل به رغم ضعف زیر ساخت ها، در حال حاضر  استان کرمان دارای ۳۶ هتل و هتل آپارتمان، ۳۱ مهمانپذیر، ۱۴۳ دفتر خدمات مسافرتی، ۱۳۵ واحد بین راهی، ۴۰ مجتمع گردشگری، ۶ اقامتگاه سنتی، ۳ پانسیون و ۳۹۸ راهنمای تور است.

طی سال‌های اخیر تاسیس اقامتگاه های بومگردی در این استان به سرعت پیگیری شده است، به طوری که کرمان رتبه نخست اقامت گاه های بومگردی کشور را دارد و هم اکنون ۳۲۲ اقامتگاه با اشتغالزایی یک هزار نفر راه اندازی شده و حدود ۴۰ اقامتگاه نیز در دست اقدام قرار دارند.

راه اندازی قطارهای گردشگری، صدور ویزای فرودگاهی برای گردشگران و معرفی جاذبه های تاریخی و طبیعی در اماکن و وسائل نقلیه عمومی توانسته رمق تازه ای به این حوزه بدهد و همچنین اجرای ۶۰۰میلیارد تومان پروژه در حوزه ساخت هتل در استان در مناطق مختلف توازن گردشگری را در سراسر کرمان در پی داشته است.

 فراهم شدن زیرساخت‌ها و تبلیغات مناسب در سالهای گذشته رشد ورود گردشگران داخلی و خارجی به استان در سالهای اخیر در پی داشته به طوری که سال گذشته بیش از ۶۰ هزار گردشگر خارجی از آثار تاریخی و طبیعی کرمان بازدید کرده اند و در ایام نوروز ۹۸ افزون بر پنج میلیون نفر به این استان سفر کردند.

صنایع دستی

دیار کریمان با داشتن آداب و رسوم متفاوت و اقلیم های متنوع در حوزه صنایع دستی حرف زیادی برای گفتن دارد و آثار زیادی توسط هنرمندان این سرزمین خلق می شود که شهرت جهانی و ملی دارند و ۶۰رشته صنایع دستی در حال حاضر در کرمان فعال است.

فرش، گلیم، پته، صنایع فلزی، شال، گلیم بافی، تراش سنگهای قیمی و نیمه قیمتی، معرق، مشبک و منبت چوب و قلم زنی روی مس از جمله صنایع دستی بسیار معروف کرمان محسوب می‌شود که علاقه مندان و مشتریان بسیاری در سراسر دنیا و ایران دارد.

در چند سال اخیر با تلاش مسئولان و متولیان و همکاری هنرمندان رشته های منسوخ شده صنایع دستی استان مانند شالبافی، چاقو سازی، زیورآلات و غیره که به فراموشی سپرده شده بود احیا شد و به ظرفیت های صنایع دستی این خطه اضافه شده است.

 همچنین ثبت گلیم شیرکی پیچ و سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم در سال ۹۵ دستاورد بزرگ استان در حوزه صنایع دستی بود که ارزش فرهنگی و اقتصادی این محصول را بالا برد و این کالای دست ساخت را وارد بازارهای جهانی کرد.

به رغم همه محدودیت ها در حوزه بازرگانی و صادرات و ورادارت کالا، سالانه چند میلیون دلار گلیم، فرش و سایر صنایع دستی از کرمان به خارج از کشور صادر می شود و ارز آوری دارد.

رونق اقتصادی صنایع دستی اشتغالزایی فراوانی به همراه داشته به طوری که اکنون ۹۰هزار نفر در این صنعت مشغول به فعالیت هستند که از سال ۸۸ تعداد ۱۱ هزار و ۹۹۲ نفر زیر پوشش بیمه قرار گرفتنه اند.

منبع:ایرنا