19:32

1403/02/13

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

هدف تافکو تجاری سازی ایده ها است

به گزارش اختصاصی “نوای صنعت“، سعید قاسم زاده در حاشیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در نشست خبری گفت: تافکو در سال 97 با هدف تامین مواد اولیه، تجهیزات و قطات مورد نیاز صنعت فولاد و به خصوص فولاد خوزستان تاسیس شد، امروز تافکو هدف خود را ارتقا داده و وظیفه ساخت و بومی سازی قطعات و تجهیزات خاص و پیچیده صنعت فولاد را بر عهده دارد.

مدیر عامل تافکو ادامه داد: فولاد خوزستان در بومی سازی بیش از 20 سال سابقه دارد و برای اولین بار در ایران کارخانه تولید آهن اسفنجی زمزم یک را بومی سازی کرده است و امروز بیش از 25 هزار قطعه مورد نیاز را بومی سازی کرده است این تجربه عظیم همواره همراه تافکو بوده است، تافکو نخبگان دانشگاهی و مهارت پیشکسوتان صنعت فولاد را نیز در خود دارد.

وی با اشاره به ایجاد مرکز نوآوری در فولاد خوزستان اضافه کرد: هدف ما از ایجاد این مرکز حل مسائل پیچیده صنعت فولاد و در آینده دیگر صنایع مهم کشور است و بعد از آن تجاری سازی راه حل ها و فروش به صنایع دیگر و فولادسازها است.

قاسم زاده با تاکید بر اینکه بومی سازی 25 هزار قطعه دو دهه زمان برده است، افزود: قطعا داشتن همه امکانات برای بومی سازی و تولید قطعات هزینه بر است پس با استفاده از قراردادهای روشن و مشخص با کارخانه داران و تولید کنندگان میتوان قطعات را تولید کرد، استراتژی ما تولید بدون کارخانه است، بیشتز این قطعات از تولید تا مصرف برای فولاد خوزستان بوده است با حضور در این نمایشگاه امیدواریم برای صنایع فولادی دیگر نیز به تولید قطعات برسیم.

مدیر عامل تافکو ضمن بیان اینکه هیچ نگرانی برای حضور در تافکو و قرارداد با این شرکت وجود ندارد، گفت: ما به دنبال رابطه برد برد و رفع نگرانی علاقه مندان به همکاری هستیم تا عزیزان بتوانند به راحتی ایده خود را تجاری سازی کنند، ما با استارتاپ های آینده دار همکاری خواهیم کرد.

وی پیرامون حضور در بازارهای بین الملل توضیح داد: تافکو در مرحله اول تلاش میکند تا در داخل کشور اعتماد سازی کند و خود را به صنایع فولادی و دیگر صنایع کشور ثابت کند و بعد از آن میتواند به بازار های بین المللی فکر کند، شرکت ها به راحتی سرمایه خود را هزینه نمیکنند و ابتدا باید از کیفیت محصول مطمئن شوند ، ما بازار، سازنده، روش های ساخت را میشناسیم و قطعا محصولی را ارائه میکنیم که با محصول خارجی رقابت کند و یا بهتر از آن عمل کند و سرمایه دار و شرکت های داخلی را راضی نگه داریم، از سوی دیگر واردات به دلیل تحریم ها به قدری سخت شده است که کارخانه دار داخلی باید به سازنده داخلی اعتماد کند.

قاسم زاده با اشاره به چالش های پیش روی بومی سازی عنوان کرد: بومی سازی قدمت بیشتری دارد، در بومی سازی ما سرنخ ها راداریم و میتوانیم نقشه برداری کنیم اما نوآوری پر از ابهان و آزمون و خطا است ساخت یک محصول برای اولین بار شبیه کشف کردن است، به همین دلیل در کشور فقط 350 شرکت نوآور وجود دارد که اکثرا ابتدای راه هستند، تلاش ما این است که در مرکزنوآوری فولاد خوزستان نخبگان را حفظ کنیم این برنامه تافکو است.

مدیر عامل تافکو ادامه داد: در مرکز نوآوری فولاد خوزستان علاوه بر نخبگان دانشگاهی، نیروهایی داریم که 30 سال تجربه کاری دارند، در این مرکز از تمامی رشته ها از جمله HSE ، مکانیک، ابزار دقیق، هوش مصنوعی، مهندسی صنایع و …، دعوت به همکاری میکنیم.

وی در خصوص فولاد سبز بیان کرد: ما نیز این دغدغه را داریم، سهم تافکو در این راستا ساخت قطعات و تجهیزات با عمر بالا است تا نیاز به تولید مکرر نباشد و آلایندگی و تولید کربن کمتر شود، در واقع بهینه سازی قطعات با بهینه کردن دانش و رسیدن به علم روز امکان پذیر است که سبب طراحی بهینه قطعات میشود.

مدیر عامل تافکو در پایان از شرکتهای دانش بنیان و شرکت هایی که می توانند قطعات مورد نیاز را تولید و تامین کننده باشند و استارتاپ ها و پارک های علم و فناری دعوت به همکاری کرد.