05:55

1403/02/13

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

هدف‌گذاری 2 میلیارد دلاری صنعت گاز در حوزه دانش‌بنیان‌ها

به گزارش”نوای صنعت“، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که در حال حاضر ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها در حال انجام داریم، اظهار کرد: ۱۰۰ مجموعه دانش‌بنیان در این حوزه با ما همکاری می‌کنند و مجموعه قراردادها و مجوزهای اخذ شده با زیست‌بوم فناوری، بالغ بر ۶۰۰۰ میلیارد تومان است.

مجید چگنی در مراسم آیین امضای توافق‌نامه همکاری مشترک در زمینه بومی‌سازی تجهیزات و اقلام راهبردی صنعت گاز که روز یکشنبه 17 دی‌ماه با حضور معاونت علمی- فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و جمعی از مدیران ارشد هر دو سازمان در سالن شهید باهنر ساختمان شهدای گاز (ستاد) برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار کرد: این در حالی است که مجموعه قراردادهای توسعه فناوری و ساخت اول ۶۰ میلیون یورو است که از این میزان، ۴۰ قلم راهبردی را در دستور کار داریم؛ ضمن آن‌که با اجرای این طرح‌ها، سالانه ۲۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی صورت می‌گیرد و اشتغال‌زایی بالغ بر ۲ هزار نفر را نیز به دنبال خواهد داشت.

چگنی با بیان این‌که اقداماتی با هدف دانش‌بنیان کردن این صنعت آغاز شده، تصریح کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که در بخش‌های پژوهشی انجام می‌شود، بتوانیم به اهدافی که بر آن تاکید شده، نایل گردیم.

به گفته وی، چنان‌چه نقشه راه توسعه علم و فناوری به خوبی اجرایی شود، ایران بیش از پیش به عنوان یک کشور پیشرو در سطح منطقه شناخته خواهد شد؛ در همین راستا، سازوکارها و الزامات خوبی در حوزه دانش‌بنیان شدن در نظر گرفته شده و ما مصمم هستیم با همکاری متخصصان، نخبگان و دغدغه‌مندان این حوزه، در این عرصه گام برداریم.

وی در این خصوص توضیح داد: امروز توافق‌نامه بیش از ۱۲ گروه کالایی با ارزش ۵۰۰ میلیون دلار امضاء شد که امیدواریم بتوانیم تا پایان این دولت، حجم زیادی از آن را اجرایی و طبق هدف‌گذاری صورت گرفته تا سقف دو میلیارد دلار در حوزه دانش‌بنیان در سال آینده سرمایه گذاری کنیم.

آغاز هوشمندسازی نظام توزیع گاز

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه، از آغاز پروژه هوشمندسازی نظام توزیع گاز (هوشمند کردن کنتورهای گاز) در کشور خبر داد و گفت: این پروژه در ۶ استان به صورت آزمایشی برنامه‌ریزی شده و در تلاش هستیم قبل از سال جدید، این مهم، اجرایی شود.

چگنی با بیان این‌که اجرای این پروژه ملی، به طور آزمایشی در 7 استان اجرایی می شود، اظهار کرد: با اولویت قرار دادن شرکت‌های دانش‌بنیان، کنسرسیومی را تشکیل داده‌ایم تا با همکاری آن‌ها کار را پیش ببریم.

وی افزود: پس از اجرای آزمایشی این پروژه و بر اساس آموخته‌های آن، این طرح را در تمام استان‌ها اجرایی خواهیم کرد و اولویت ما این است که شرکت‌های دانش‌بنیان که توان و قابلیت انجام این پروژه را دارند، در این حوزه نقش‌آفرینی کنند.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

چگنی در بخش دیگری از سخنان خود با تجلیل از شرکت‌های دانش‌بنیانی که با تلاش روی پای خود ایستاده‌اند، گفت: ما اعتقاد راسخ داریم که با دست توانای شرکت‌های دانش‌بنیان، در حوزه تجهیزات و اقلام راهبردی هیچ کمبودی نخواهیم داشت و می‌توانیم خوداتکایی و بومی سازی را به طور صد در صد محقق کنیم.

وی در پایان، از تمامی دست‌اندرکاران این حوزه که تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا کشوری خودکفا داشته باشیم، تشکر و قدردانی کرد.

منبع: روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *