07:19

1403/02/16

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

مصرف لوازم آرایشی ایران ۲.۵ برابر میانگین جهانی است

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سرانه مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران ۲.۵ برابر میانگین جهانی است و ۱.۶ میلیارد دلار از بازار این محصولات مصرفی در ایران قاچاق و تقلبی است.

به گزارش”نوای صنعت“، محمدرضا شانه ساز روز سه شنبه در نشست خبری دومین همایش و نمایشگاه ایران کازمتیکا (لوازم آرایشی و بهداشتی) در سازمان غذا و دارو افزود: قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور دو آسیب جدی به همراه دارد؛ یکی آسیبی است که به سلامت مردم وارد می شود زیرا بسیاری از این کرم ها و محصولات روی پوست استفاده می شود و آلاینده های میکروبی و ویروسی و نیز فلزات سنگین آن سریع جذب خون می شوند و می توان خطرآفرین باشند و دوم اینکه از نظر اقتصادی ضربه بزرگی به کشور وارد می کند.

وی درباره علت مصرف بالای لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران گفت: این به فرهنگ مصرف در ایران مربوط می شود و به هر حال خانم های ایرانی به مصرف مواد آرایشی و بهداشتی، رنگ مو و مانند اینها علاقه دارند و در مهمانی ها مورد استفاده قرار می گیرد. برای وزارت بهداشت مهم این است که محصولات سالمی به دست مردم برسد و مصرف این مواد در کشور تهدید به حساب نمی آید. باید به این سمت برویم که مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی منطقی شود یعنی مصرف لوازم مضر کاهش یابد و مصرف مواد مفید و سلامت محور مثل کرم ضد آفتاب بیشتر شود.

شانه ساز ادامه داد: به طور کلی ۴.۵ درصد هزینه خانواده های ایرانی صرف لوازم آرایشی و بهداشتی می شود در حالی که در متوسط جهانی آن ۲.۶ درصد هزینه خانوار برای لوازم آرایشی و بهداشتی است.

معاون وزیر بهداشت گفت: بیمه های پایه لوازم آرایشی و بهداشتی را پوشش نمی دهند و فقط برخی از این اقلام زیر پوشش بیمه های تکمیلی هستند و اینکه بیمه ها این لوازم را پوشش  نمی دهند باید از خودشان پاسخگو باشند اما محدودیت منابع یکی از علل این مساله است.

وی افزود: ظرفیت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور ۲.۵ برابر ظرفیت بازار کشور است اما قاچاق این لوازم اجازه توسعه مناسب تولید لوازم آرایشی و بهداشتی را نمی دهد به همین علت سازمان غذا و دارو به دنبال برچسب گذاری اقلام وارداتی و تولیدی است زیرا حتی لوازم تولیدی در کشور نیز ممکن است تقلبی باشند. حتی آرم سازمان غذا و دارو را نیز در مواردی جعل می کنند و در تلاشیم تا پایان امسال همه لوازم آرایشی و بهداشتی برچسب اصالت داشته باشند و مردم بتوانند با پیامک اصالت کالا را احراز کنند. این تکلیف قا نونی است که مسیر اجرای آن در حال طی شدن است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: استراتژی اصلی وزارت بهداشت تامین سلامت لوازم آرایشی و بهداشتی است به خصوص اینکه این لوازم بر خلاف اغلب داروها به صورت طولانی مدت مصرف می شوند، در مورد تولیدات داخلی نظارت کافی وجود دارد و مسئولان فنی کارخانه ها نیز بر کیفیت این محصولات نظارت دارند، نگرانی در مورد سلامت و کیفیت محصولات خارجی است.

وی افزود: باید مردم را به مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی داخلی تشویق کنیم حتی با مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت محدودیت های جدی برای واردات محصولاتی که تولید داخل دارند ایجاد شده تا سهم تولیدات داخلی افزایش یابد و سهم واردات این محصولات در کشور کاهش یابد.

همه لوازم آرایشی و بهداشتی برچسب اصالت می گیرند

شانه ساز ادامه داد: برچسب گذاری اصالت نیز میزان قاچاق را کاهش می دهد و سواد سلامت مردم را در مصرف لوازم سالم بالا می برد و یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی افزایش سطح آگاهی مردم در این زمینه است. مردم می توانند با ارسال کد محصول به شماره پیامکی که روی برچسب قرار دارد اصالت کالا را  از سازمان غذا و دارو استعلام کنند.

وی گفت: کیفیت محصولات آرایشی و بهداشتی داخلی مطلوب است اما متاسفانه مردم به برندهای خارجی توجه دارند و حتی برخی تولیدکنندگان داخلی از وزارت بهداشت می خواهند که روی محصول خود فارسی نویسی نداشته باشند برچم ایران را استفاده نکنند و لاتین بنویسند تا مشتری پسند باشد.

صادرات ۱۸۰ میلیون دلاری لوازم آرایشی

مدیر کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو نیز در این نشست خبری گفت: کیفیت تولیدات داخلی مناسب است و سال گذشته ۱۸۰ میلیون دلار فرآورده های آرایشی و بهداشتی به کانادا و کشورهای اروپایی از جمله آلمان و نیز ترکیه و عمان صادر شد که بخش عمده آن لوازم آرایشی مثل کرم بود.

عبدالعظیم بهفر افزود: سازمان غذا و دارو همت خود را برای افزایش سرعت، دقت و صحت در تایید و صدور مجوز تولید و پروانه ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی به کار می گیرد. سال گذشته ۵۱ فرآورده جدید مجوز گرفتند، میز آرایشی در سازمان غذا و دارو تشکیل شده و کمیته صنعت و دانشگاه نیز برای حمایت از اندیشمندان جوان تشکیل شده است.

وی گفت: سال ۹۷ صدور پروانه های جدید تولیدات محصولات آرایشی و بهداشتی ۷۵ درصد رشد داشت به طوری که قبل از این سال ۹۲۰ پروانه تولید صادر شده بود اما فقط در سال گذشته ۱۰۱ پروانه تولید جدید صادر شد و تعداد لازم آرایشی و بهداشتی مجوردار در کشور به ۴۷ هزار و ۹۴ قلم رسید.

بهفر افزود: برای سرعت بخشی به صدور مجوزها اختیارات سازمان غذا و دارو به دانشگاه های علوم پزشکی واگذار شده و فرآیند صدور پروانه ساخت و مجوز بهره برداری سرعت گرفته است.

حمید مقیمی رئیس انجمن واردکنندگان لوازم آریشی و بهداشتی نیز در این نشست گفت: ۵۰ شرکت جدید تولید محصولات آرایشی و بهداشتی در شرف تاسیس هستند و برونسپاری اختیار صدور مجوز این شرکتها از سازمان غذا و دارو به این انجمن سرعت صدور مجوزها را سرعت د اده است.

همچنین رئیس انجمن تولید صنایع شوینده و آرایشی در این نشست خبری گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور داریم این است که در یک برهه زمانی در سالهای گذشته اعلام کردند که تولید لوازم آرایشی در کشور ممنوع است و این مساله خسارت زیادی به این صنعت در کشور وارد کرد اما اکنون تولید داخل مورد حمایت است و این صنعت مسیر رشد را طی می کند.

بختیار علم بیگی افزود: سهم تولید لوازم آرایشی و بهداشتی از تولید ناخالص ملی اکنون ۱.۰۷ درصد است اما ظرفیت تولید به مراتب بیشتر است و اگر قاچاق و واردات اجازه دهد سهم تولید تا ۲.۵ برابر قابل افزایش است.

وی گفت: ارزش کل بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ۴۱ هزار میلیارد تومان است که ۱۸ هزار میلیارد تومان آن سهم لوازم شوینده و ۲۳ هزار میلیارد تومان آن سهم لوازم آرایشی است و اکنون ۳۵ درصد این بازار در اختیار تولیدات داخلی است.