03:50

1403/02/14

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

مشارکت در سرمایه گام پنجم توسعه فولاد خوزستان

اختصاصی “نوای صنعت“، امین ابراهیمی در نشستی با حضور اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی «ایران متافو» گفت:فولاد خوزستان به عنوان دومین تولید کننده فولاد کشور سهم بازار 10 درصدی از تولید کشور را دارد که در گام جهارم توسعه برنامه ریزی کرده ایم تا سال 1404 به 6 میلیون تن و برای سال 1410  به تولید 13/6 میلیون تن یعنی سهم 25 درصدی از بازار برسیم.

مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان ادامه داد: گام چهارم توسعه را با 325 پروژه با ارزش 40 همت آغاز کردیم که مهمترین پروژه ما زمزم3 است، یک سوپر مگامدول با ظرفیت تولید تا 2 میلیون تن آهن اسفنجی با سرمایه 150 میلیون یورو در 21 هکتار ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه با افتتاح این پروژه مازاد یک میلیون تن آهن اسفنجی برای عرضه در بازار خواهیم داشت، افزود: این مازاد برای شرکت های مصرف کننده حائز اهمیت است، از سوی دیگر تولید فولاد سازی شادگان به 2 میلیون تن خواهد رسید که 800 هزار تن آن شمش و 1/2 میلیون تن اسلب عریض خواهد بود، این پروژه بیش از 90 درصد پیشرفت کرده است و تا دی ماه اولین ذوب انجام و تا پایان سال اولین شمش را به دست خواهیم آورد و به محصولات صادراتی فولاد خوزستان اضافه خواهد شد.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه در شادگان محصولاتی تولید خواهد شد که در فولاد خوزستان توان تولید آن وجود ندارد، اضافه کرد: با توجه به قرارداد با وزارت نیرو 1000 مگاوات در تعهد فولاد خوزستان است که اعتبار نیروگاه 520 مگاواتی از طریق صندوق توسعه ملی تامین کرده ایم و 520 مگاوات مابقی به صورت مناقصه خواهد بود، نیروگاه 200 مگاواتی تجدید پذیر نیز به صورت مناقصه تعیین تکلیف خواهد شد.

مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان تصریح کرد: پروژه های دیگر ما از جمله اسلب عریض، نوسازی خطوط، نوسازی فولاد سازی، نوسازی کوره ها است که به ترتیب بدون افت در روند تولید کوره ها از کار خارج و کوره های جدید جایگزین خواهد شد، ابر پروژه زمزم3 که بیش از 98 درصد پیشرفت داشته است و تا 22 بهمن افتتاح رسمی خواهیم داشت اما تلاش داریم که تا قبل از آن محصول در چرخه تولید قرار گرفته باشد.

وی اظهار کرد : ابتدا در صنعت فولاد به ازای هر تن فولاد 100 تا 120 دلار به دلیل وابستگی به خارج هزینه لازم داشتیم، امروزه تا بومی سازی و حضور شرکت های دانش بنیان به ازای هر تن فولاد 60 تا 70 دلار هزینه لازم است، هر چند پروژه های توسعه ای نیازمند ارز هستند اما بر اساس قانون شرکت های فولادی اجازه استفاده از ارزهای خود را برای خرید تجهیزات و قطعات ندارند که امیدواریم بر اساس پلن وزارت صمت این قانون اصلاح شود.

ابراهیمی ضمن ابراز نگرانی پیرامون توسعه صنعت فولاد در آینده و به خطر افتادن سرمایه در این حوزه عنوان کرد : گام پنجم توسعه فولاد خوزستان مشارکت است، مشارکت به صورت افقی و عمودی، در گام پنجم تلاش ما جذب سرمایه به روش های مختلف اما مشارکتی خواهد بود هرچند افزایش شدید هزینه ها، وجود صندوق های سرمایه گذاری ETF سبب شده تا سرمایه گذار رغبتی برای حضور در این حوزه نداشته باشد.

مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان پیرامون شرکت های دانش بنیان گفت: تحریم ها فرصت خوبی برای شرکت های دانش بنیان ایجاد کردند، به طور مثال در بازچرخانی آب مصرفی کوره ها با کمک شرکت های دانش بنیان 4 مترمکعب آب مصرفی به 2 مترمکعب رسید این یعنی 50 درصد کاهش مصرف آب که تلاش داریم این میزان به 1 مترمکعب برسد.

وی با اشاره به افزایش قیمت حامل های انرژی و کمبود آن ها که سبب تعطیلی شد، اضافه کرد: بعد از حمله سایبری گمان میکردیم که شرکت تعطیل خواهد شد اما تعطیلی فقط 24 ساعت طول کشید اما نبود برق 25 روز شرکت را تعطیل کرد که زیان 2 تا 3 هزار میلیارد تومانی در پی داشت، توانستیم با 700 هزار نفر ساعت تعمیرات ظرفیت تولید را از 3/8 میلیون تن به 4 میلیون تن برسانیم، این تلاش ما برای پاسخگویی به تعهدی است که به سهام دار داده ایم.

ابراهیمی در پایان افزود: هدف ما اشتغال پایدار برای مردم خوزستان است، این مردم نیازمند بسته های معیشتی نیستند، تا امروز 1 هزار و 700 نفر نیروی جدید جذب کرده ایم و تلاش داریم سالانه 500 تا 600 نیروی کار جدید را به شرکت اضافه کنیم.