08:48

1403/02/13

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

صنایع برای کاهش محدودیت انرژی، توسعه فناوری هیدروژن را در دستور کار قرار دهند

به گزارش”نوای صنعت“، وزیر صنعت، معدن، تجارت در رویداد بین‌المللی هیدروژن با بیان این‌که ایران در آستانه تحولات علمی بزرگ قرار دارد، گفت: با توجه به محدودیت‌های ناشی از عرضه و تقاضای انرژی برای صنایع در دوره‌های سرد سال، بخش صنعت باید در توسعه فناوری هیدروژن سرمایه‌گذاری کند.

عباس علی‌آبادی صبح روز سه‌شنبه 26 دی‌ماه در رویداد بین‌المللی هیدروژن که به ابتکار شرکت ملی گاز ایران و مشارکت دانشگاه شهید بهشتی با هدف سیاست‌گذاری و آینده‌نگری صنعت هیدروژن در ایران برگزار شد، اظهار کرد: روش‌های سنتی نمی‌تواند ما را به اهداف توسعه‌ای مدنظر برساند، از این رو می‌توان با ایجاد ارتباط قوی بین صنعت و دانشگاه، راه را برای رسیدن به این اهداف باز کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این راستا همکاری صنایع با دانشگاه باید به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی به عنوان پیشران اقتصاد باشد. بر همین اساس و با توجه به محدودیت‌های انرژی در کشور، صنایع باید به سمت توسعه فناوری هیدروژن و تولید هیدروژن سبز حرکت کنند.

علی‌آبادی با اشاره به ضرورت توجه به توسعه پایدار و نقش انرژی‌های پاک در آن، ‌افزود: توسعه پایدار کشورها با وجود ریسک‌های متعدد جهانی، بسیار دشوار و نیازمند زیرساخت‌های بزرگ و استوار است؛ ضمن آن‌که مهم‌ترین ریسک‌ها در کوتاه‌مدت و بلندمدت، ریسک‌های محیط زیستی و اجتماعی هستند که به‌طور خاصی با اقتصاد جوامع ارتباط مستقیم دارند، بنابراین کنشگران اصلی در مقابله با ریسک‌های جهانی بنگاه‌های اقتصادی به‌ویژه بنگاه‌های بزرگ به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی منابع زیست محیطی هستند و با توجه به سطح اشتغال بالای آن‌ها می‌تواند به نوعی بخشی از روندهای اجتماعی را هم تحت تاثیر قرار دهد.

علی‌آبادی در پایان، تاکید کرد: توسعه پایدار دارای سه رکن اصلی شامل جامعه، محیط زیست و اقتصاد است و به‌منظور تحقق این سه رکن نیاز است ملل مختلف با همکاری و ایجاد صلح، توسعه پایدار را در دنیا رقم بزنند. با توجه به اهمیت این موضوع، سازمان ملل متحد طی یک برنامه ۱۵ ساله اهداف مختلفی را مدنظر قرار داده تا کشورهای جهان با همکاری یکدیگر بتوانند به سمت توسعه پایدار حرکت کنند.

خاطر نشان می‌شود؛ رویداد بین‌المللی هیدروژن به ابتکار شرکت ملی گاز ایران و با مشارکت دانشگاه شهید بهشتی با هدف سیاست‌گذاری و آینده‌نگری صنعت هیدروژن در ایران روز سه شنبه ۲۶ دی‌ماه با حضور و سخنرانی جمعی از مقامات و مدیران حوزه انرژی از جمله وزیر صمت، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، رئیس هیئت رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت، رئیس دانشگاه شهید بهشتی و اساتید دانشگاه‌ و پژوهشگران داخلی و خارجی در حوزه انرژی در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

شایان ذکر است؛  از جمله مهم‌ترین محورهای گام اول این رویداد با عنوان «آینده‌نگری صنعت هیدروژن در کشور ایران» شامل؛ نگاشت نهادی هیدروژن در اسناد بالادستی و تعیین جایگاه تنظیم‌گری هیدروژن در طرف عرضه و تقاضا، سیاست‌گذاری و آینده‌نگری صنعت هیدروژن کشور، زیست‌سازگاری هیدروژن و پشتیبانی از توسعه پایدار، الزامات، زیرساخت‌ها و مدل‌های مشارکت توسعه فناوری هیدروژن است.

منبع: روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *