04:03

1403/02/15

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

ستاد تنظیم بازار برای کنترل اقلام هر روز تشکیل می‌شود

وزیر صمت با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار برای کنترل اقلام هر روز تشکیل می شود،گفت: آمارهای بازرسی‌ها و نظارت‌ها بر بازار در هفته بعد از شروع طرح افزایش قیمت بنزین نسبت به هفته قبل آن افزایشی بوده است که نشانگر تشدید بازرسی ها و کنترل و نظارت دقیق بر بازار است.

به گزارش”نوای صنعت“، رضا رحمانی در جلسه علنی مجلس در خصوص تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها ضمن ارائه گزارشی از عملکرد وزارت صمت در چند روز گذشته با بیان این مطلب، افزود: پس از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین بازرسی‌ها تشدید شد، بسیج اصناف هم پای کار آمدند و تصمیمات لازم را حین انجام عملیات گرفتیم.

ستاد تنظیم بازار برای کنترل اقلام هر روز تشکیل می‌شود

وی با اعلام اینکه ستاد تنظیم بازار برای کنترل اقلام هر روز تشکیل می شود، افزود: قیمت 100 قلم کالای اساسی و مورد نیاز مردم هر روز رصد و پایش می شود و اقداماتی که می‌توانست باعث افزایش قیمت کالا شود را کنترل کردیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه قرار شد دستگاه‌های دولتی هیچ افزایش قیمتی نداشته باشند، گفت: با تشکل های دولتی و صنعتی جلسه گذاشتیم و قرار شد افزایش قیمت نیز نداشته باشند.

رحمانی با بیان اینکه افزایش قیمت در حوزه کالا کمتر از حوزه خدمات بوده است، افزود: طرح تشدید بازرسی به همه استان‌ها ابلاغ شده است و نتیجه بازرسی‌ها به صورت مداوم و منظم اطلاع رسانی می شود.

افزایش 45 درصدی تعداد و 193 درصدی ارزش پرونده های تخلف متشکله

وی در خصوص آمارهای بازرسی‌ها و نظارت‌ها بر بازار در هفته بعد از شروع طرح افزایش قیمت بنزین نسبت به هفته قبل آن نیز اضافه کرد: آمار شکایات مردمی افزایش داشته است، بازرسی‌ها هم 39 درصد افزایش داشته است و تعداد پرونده های متشکله 45 درصد نسبت به هفته قبل افزایش داشته و از نظر ریالی نیز ارزش پرونده های متشکله 193 درصد بیشتر شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه به پرونده های متشکله خارج از نوبت رسیدگی می شود، گفت: عده ای دنبال سو استفاده از این فرصت هستند و مجموعه اقداماتی از همه مراحل و فرآیندها برای کنترل وضعیت در حال انجام است.

رحمانی افزایش قیمت بنزین را تصمیمی دانست که در عالی ترین سطح گرفته شده است و مورد تاکید رهبری نیز هست و ادامه داد: در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و اجرای مصوبه سران قوا از هیچ کوششی فروگذاری نکردیم.

وی با بیان اینکه البته با بگیر و ببندها هم موضوع حل نخواهد شد، گفت: البته اجرای این طرح نیز آثاری دارد که بر اساس مبانی علمی و کارشناسی می‌پذیریم و لحاظ می‌کنیم و بر آن اساس نیز عمل می‌کنیم.

تشدید بازرسی ها با کار علمی منافاتی ندارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه تشدید بازرسی ها با کار علمی منافاتی ندارد، تصریح کرد: سامانه های الکترونیکی مان را تکمیل کردیم و از سال گذشته تاکنون سامانه جامع تجارت 75 درصد اجرا شده است، سامانه جامع انبارها، سامانه قیمت و خدمات پس از فروش را هم در دست داریم. همچنین سامانه افق را برای صدور فاکتور هم داریم و همه سامانه‌ها در ماه های آینده کامل خواهند شد.

رحمانی با اعلام اینکه با سازمان راهداری ارتباط آنلاین داریم، گفت: ارتباط خوبی با بسیاری از دستگاه های دیگر هم داریم و به همین منوال جلو می رویم.

کالا را از مبدا تا مقصد کنترل می کنیم

وی با تأکید بر اینکه کالا را از مبدا تا مقصد کنترل می کنیم، افزود: استفاده از سازو کارها و شیوه های نوین بازار جزو برنامه های اصلی ما است که این روند تکمیل نیز خواهد شد.

تمام تلاش ما این است که کمتر به مردم عزیزمان اجحاف شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه هم کار علمی و کار عملی داریم، تصریح کرد: در این دوره خود اصناف، اتحادیه ها و اتاق پای کار آمده و همکاری می کنند.

رحمانی در خصوص جمع بندی های موارد مطرح شده در ستاد تنظیم بازار نیز بیان کرد: موارد فهرست وار برای بررسی بیشتر به کارگروه ها ارسال شد و تمام تلاش ما این است که کمتر به مردم عزیزمان اجحاف شود.

هیچ دستگاهی تا پایان سال حق افزایش قیمت را ندارد

وی با تاکید دوباره بر این موضوع که هیچ دستگاهی تا پایان سال حق افزایش قیمت را ندارد، گفت: حتی برخی موارد مربوط به افزایش قیمت که مجوز آن مربوط به قبل بود ولی هنوز اجرا نشده است نیز لغو شد و هفته گذشته در جلساتی که با کمیسیون های اقتصادی، صنایع و معادن و برنامه و بودجه مجلس داشتم نیز موارد را کارشناسی و بررسی کردیم.

روند افزایش قیمت آهن کاهشی شده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه سامانه 124 برای دریافت شکایات از 7 صبح تا 10 شب آنلاین و فعال است، افزود: در مورد آهن نیز هفته اول کمی افزایش قیمت داشتیم، اما با تدابیر اندیشیده شده در هفته دوم این روند کاهشی بوده است.

منبع:وزارت صنعت، معدن و تجارت