21:39

1403/02/13

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

درآمد صادرات فولاد توانایی رقابت با صادرات نفتی را دارد

اختصاصی “نوای صنعت“، مهندس وكيلی  در نشستی با اصحاب رسانه در غرفه این شرکت در نمایشگاه ایران متافو گفت: فولاد خوزستان تجربه صادرات 580 دلاری در ابتدای سال داشته است، علارغم همه مشکلات از جمله تحریم ها درآمدی بالغ بر 46 هزار میلیارد تومان در 8 ما ابتدای سال داشته ایم.

معاون فروش و بازاريابی شركت فولادخوزستان افزود: صادرات محصولات ما حدود 900 هزار تن از 2 میلیون و 200 هزار تن فروش بوده است که از طریق رینگ صادراتی به صورت مستقیم حدود 230 هزار تن فرو داشته ایم.

وی پیرامون بحث کمبود انرژی در تولید ادامه داد: بحث انرژی آسیب جدی به صنایع فولاد وارد کرده است، فولاد خوزستان در تابستان بخشی از آسیب را با فروش آهن اسفنجی مدیریت کرده است، 230 هزار تن در بازه 3 ماه فروش انجام شده است، 35 هزار تن آن صادرات و مابقی در بازار های داخلی بوده است، که درامدی بالغ بر 2 هزار و 700 میلیارد تومان برای شرکت داشته است.

وکیلی اضافه کرد: فولاد خوزستان به عنوان بزرگترین عرضه کننده محصولات میانی در کشور با توجه به گزارشات بورس کالا 20 درصد از شمش فولادی کشور را تامین میکند، در واقع ما بزرگترین تامین کننده نیاز داخلی کشور هستیم، فضای عمومی کسب وکار در داخل کشور به ضرر فولادی ها بوده است، صنعت فولاد به عنوان صنعتی که بنا و طراحی 20 سال پیش آن بر این اساس بود که در سال 1404 به تولید 55 میلیون تن برسد که در این راستا ظرفیت سازی شد ولی زیر ساخت ها انجام نشد، بنابراین 46 میلیون تن ظرفیت تولد فولاد کشور تبدیل به 33 میلیون تن تولید شده است. این باعث می شود که نرخ بهره وری کارخانه کم شود و این آسیبی جدی به سرمایه گذاری و دارایی کشور وارد میکند.

معاون فروش و بازاريابی شركت فولادخوزستان تصریح کرد: فولاد به عنوان یک صنعت مادر و اشتغال آفرین رتبه دهم تولید کننده فولاد را دارد ولی از لحاظ ظرفیت رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است، سال جاری شانه به شانه برزیل قرار داریم و میتوانیم رتبه نهم را به دست بیاوریم.

وی پیرامون بودجه تعیین شده در شرکت فولاد خوزستان با هدف تولید عنوان کرد: برنامه اولیه ما برای سال 1402، 46 هزار میلیارد تومان بوده است، البته امکان اصلاحیه وجود دارد و فکر میکنیم میتوان بودجه را تا 65 یا 70 هزار میلیارد تومان افزایش داد، برنامه ما برای صادرات سال جاری 2 میلیون تن بوده است، تلاش ما این است که بازار ها را رصد کرده و به بازاری که نیاز داشته باشد سوییچ کنیم، پیش بینی ما به توجه به روش های صادرات پیش رو 1 میلیون و 300 هزار تن است، در این راه نیاز به حمایت دولت داریم که 2 سال است چتر حمایتی را برداشته است، گرفتن مالیات و عوارض صادرات به عبارتی تنبیه صادراتی محسوب می شود.

وکیلی با اشاره به اینکه در سال 1400 فولاد خوستان 1 میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات داشته است، افزود: این رقم نزدیک به 3 درصد صادرات نفتی کشور است، زنجیره معادن این قابلیت را دارند تا خود را به صاردات نفتی برسانند، زنجیره فولاد در سال 1400 حدود 12 هزار میلیارد دلار صادرات داشته است این رقم 25 درصد صادرات نفتی کشور است.

معاون فروش و بازاريابی شركت فولادخوزستان ادامه داد: تارگت ما برای 1404 بر اساس پیش فرضهای تعریف شده در مرود رشد اقتصادی و مصرف سرانه برنامه ریزی و طراحی شد، صنعت فولاد طبق برنامه رشد کرد اما مابقی از این رشد عقب ماندند، بر این اساس ما مازاد عرضه داریم.

وی ضمن بیان اینکه هدف فولاد خوزستان داشتن سهم 25 درصدی از فولاد کشور است، گفت: ترمیم خطوط، بازسازی خطوط، افزایش ظرفیت زیر سقفی و داخل فنسی، نوسازی کوره ها و تعمیر ریخته گری ها بهره وری را افزایش خواهد داد، در این راستا برای 6 میلیون تن احداث کارخانه جدید را برنامه ریزی کرده ایم و مابقی به صورت تملک خواهد بود.

وکیلی در پایان اضافه کرد: در گزارش 6 ماهه اعلام کردیم که 57 درصد سود اعلام شده در ابتدای سال را پوشش داده ایم، برای سود بین 9 تا 10 هزار میلیارد تومان برنامه ریزی کرده ایم، فولاد خوزستان تجربه صادرات به 28 کشور دنیا را دارد و امروزه به 10 تا 15 کشور به طور سالانه صادرات داریم، برنامه اصلی ما پوشش منطقه خلیج فارس، شمال افریقا و جنوب شرق آسیا است.