17:22

1403/02/15

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

برنده مناقصه میدان فروزان به زودی مشخص می‎شود

معاون توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه شرکت های داخلی اکنون خیلی قوی تر از ۱۰ سال گذشته هستند، افزود: ارکان مختلف در کشور از مدیران و کارشناسان گرفته تا کارفرمایان و پیمانکاران برای این توسعه تلاش کرده اند و کار را به اینجا رسانده اند و ما نیز باید تلاش کنیم؛ توانمندی ها برای ما در جایی است که نقطه بن بستی وجود ندارد.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم صنعت ” آوای صنعت ”، رضا دهقان در برنامه “تیتر امشب” که شامگاه شنبه، ۲۳ شهریور از شبکه خبر سیما پخش شد، با اشاره به اینکه میادین مشترک اصلی ما کاملا شناخته شده اند که یکی از مهمترین آن ها میدان گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگ ترین میدان گازی جهان است، گفت: بعد از آن میادین عمده در بخش فراساحل است که میادین فروزان و فرزاد که ما طرح توسعه برای آن ها مدنظر داریم و در خشکی مهم ترین ها، میادین آزادگان و یادآوران هستند که آزادگان بزرگ ترین میدان نفتی مشترک واقع درغرب کارون است. میادین یاران جنوبی و یاران شمالی نیز در غرب کارون و میادین مرزی هستند.

وی با بیان اینکه فعالیت های توسعه ای در غرب کارون از سال های قبل آغاز شده است و ادامه خواهد داشت، افزود: از این میدان ها روزانه ۳۵۰ هزار بشکه تولید نفت خام داریم و هدف گذاری ما این است که تا پایان سال این رقم به ۴۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

به گفته دهقان در این میدان ها نسبت به همسایه از وضعیت خوبی برخوردار هستیم به ویژه در غرب کارون اما برای آن که بتوانیم در رقابت موقعیت بهتری داشته باشیم باید روند توسعه ای خود را ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه میدان های مشترک علاوه بر اقدام های توسعه ای حال حاضر، برنامه هایی نیز داریم، اظهار کرد: انتظار داریم تا ۲ سال اینده تمام میادین مشترک تعیین تکلیف و نحوه توسعه و قراردادهای آن هرچه زودتر مشخص شوند.

برنده مناقصه میدان فروزان به زودی مشخص می شود

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران درباره روند توسعه میدان مشترک فروزان نیز گفت: برای توسعه این میدان هم یک طرح EPC تعریف کرده ایم که برنده مناقصه آن در چند  هفته اینده مشخص می شود.

وی با بیان اینکه در لایه های نفتی پارس جنوبی سهم قطر ۱۰ الی ۱۵ درصد بیشتر از سهم ما است، افزود: با این وجود ما از این مخزن در حال برداشت هستیم و طرح توسعه ای در نظر داریم تا برداشت را از این مخزن افزایش دهیم.


دهقان با اشاره به اینکه بعد از برجام که مراودات شرکت های بین المللی با ایران بیشتر شد با دو شرکت مذاکراتی داشتیم و به دلایلی که مهم ترین آن ها بازگشت تحریم ها بود به نتیجه نرسیدیم، اظهار کرد: بلافاصله با یک شرکت ایرانی و یک شرکت بین المللی تفاهمنامه امضا کردیم که یکی از این شرکت ها نتیجه مطالعات خود را تحویل داده و مذاکراتی نیز با آن ها داشته ایم که اگر به جمع بندی برسیم این امکان وجود دارد که قرارداد برای ادامه توسعه میدان با این شرکت امضا کنیم.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: ما یک قرارداد ipc با یک کنسرسیوم بین المللی برای توسعه میادین آبان و پایدار غرب که هر دو مرزی هستند داشتیم که این قرارداد یک سال و نیم پیش امضا شد و کارهای اجرایی آن طبق برنامه در حال انجام است و برنامه های پیمانکار هم به خوبی پیش می رود.

دهقان با اشاره به اینکه یک قرارداد دیگر با همین کنسرسیوم بین المللی برای سه میدان غیرمشترک داریم که دالپری، چشمه خوش و پایدار شرق هستند و این قرارداد امضا شده و به زودی نافذ می شود، افزود: یک قرارداد سوم هم با یک شرکت ایرانی برای توسعه میادین سپهر و جفیر داریم که این قرارداد هم از فردا نافذ خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول یک طرح نگهداشت و ازدیاد برداشت هم در نفت فعال است که ۳۳ پروژه زیر مجموعه آن هستند.

دهقان با اشاره به اینکه مخازن پس از تولید دچار افت فشار و نهایتا افت تولید می شوند، گفت: برای جبران این افت تولید باید چاه های بیشتری حفر شوند و از تکنولوژی های خاص مانند پمپ های درون چاهی و تزریق آب، گاز و … استفاده کرد.

اجرای طرح نگهداشت و ازدیاد برداشت در ۷ استان نفت خیز

وی افزود: در این طرح ۳۳ پروژه داریم که در ۷ استان نفت خیز کشور از جمله خوزستان، بوشهر، هرمزگان، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، فارس و کرمانشاه پراکنده است؛ در این طرح ۴ پروژه فراساحلی است که فروزان یکی از آن ها است و ۲۹ پروژه خشکی است که قرار است این مجموعه به طور متوسط ۲۸۰ هزار بشکه در روز به میزان تولید اضافه کند.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: مبلغ کل این پروژه ها ۶.۲ میلیارد دلار است و برای واگذاری این قراردادها از فرایند مناقصه استفاده کردیم که در آن شرکت های توانمند ایرانی ارزیابی شدند و براساس آن با انجام مناقصات محدود پیمانکاران را انتخاب کردیم.

دهقان با بیان اینکه ۱۰ ¬قرارداد از این ۳۳ قرارداد امضا شده است و ۸ مناقصه دیگر تعیین تکلیف شده و برندگان مشخص شده اند و به زودی قرارداد آن امضا می شود، گفت: در نهایت ۱۵ پروژه باقی مانده تا پایان سال تعیین تکلیف خواهند شد که سال ۹۹ سال تمرکز ما بر فعالیت های اجرایی این پروژه ها خواهد بود.

نظارت کمیته ساخت داخل بر روند تامین کالاهای مورد نیاز

وی با اشاره به اینکه جبهه کاری مورد انتظار در این طرح ها برای پیمانکاران ایرانی و هم برای سازندگان تجهیزات است، اظهار کرد: کالاهای پرمصرف شناسایی  و همه شرکت های ایرانی موظف هستند برای تامین تجهیزات و خدمات از شرکت های ایرانی دیگر استفاده کنند که در این راستا یک کمیته ساخت داخل تشکیل شده است تا مطمئن شویم ان چه هدف گذاری شده محقق شود و طبیعتا این به طور مستقیم باعث اشتغال زایی مستقیم در ۷ استان مذکور و غیر مستقیم در سطح کشور خواهد شد.

به گفته دهقان در این قراردادها ۴ درصد مبلغ ۶.۲ میلیارد دلار به مسئولیت های اجتماعی شرکت ملی نفت اختصاص داده شده است تا صرف توسعه شهری و بهبود شرایط مردم و … شود.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه شرکت های داخلی اکنون خیلی قوی تر از ۱۰ سال قبل هستند، افزود: ارکان مختلف در کشور از مدیران و کارشناسان گرفته تا کارفرمایان و پیمانکاران برای این توسعه تلاش کرده اند و کار را به اینجا رسانده اند و ما نیز باید تلاش کنیم؛ توانمندی ها برای ما در جایی است که نقطه بن بستی وجود ندارد.

علاقه داریم تکنولوژی روز را داشته باشیم اما اگر شرایط اجازه ندهد خودمان کار را پیش می بریم

دهقان افزود: به عنوان قاعده کلی در وزارت نفت تعامل با دنیا را مثبت می دانیم و علاقه داریم تکنولوژی موجود را وارد کرده و به آن بیافزاییم اما اگر شرایط برای آن ایجاد نشود عقل سلیم حکم می کند خودمان کار را پیش ببریم؛ بحث تحریم ها مساله جدیدی نیست و اکنون که به آخر خط توسعه پارس جنوبی رسیده ایم و حالا باید فصل جدیدی به نام نگهداشت تولید و حفظ فشار میدان را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه طرح گوره جاسک یک پروژه راهبردی است و قرار است نفت تولیدی از میادین غرب کارون از گوره به بندر جاسک در مکران برای صادرات آماده شود، افزود:ما قرار است تضمین استمرار صادرات نفت خام را داشته باشیم و از پایانه های صادرات نفت خود تمرکز زدایی کنیم که کشتی های بزرگ سایز نیز بتوانند بیایند و همچنین می توان اینگونه به توسعه پایدار آن نقطه از کشور نیز کمک کرد.

منبع: شرکت ملی نفت