19:42

1403/02/14

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

برنامه‌ فولاد مبارکه حرکت به سمت فولاد سبز است

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنّاسِ»(و نازل کردیم آهن را كه در آن، سختی زیاد و سودهايى براى مردم است.) که این از معجزات قرآن کریم است چراکه فولاد با فلزات دیگر متفاوت است و دارای استحکام زیادی است. نکته دیگر آن که صنعت فولاد، صنعت مادر است و بدون فولاد هیچ صنعتی نمی‌تواند شکل بگیرد؛ تحولات بزرگی در مسیر فولاد قرار دارد که از بخشی از آن‌ عبور کرده‌ایم اما بخش‌های دیگر را باید پیشتازانه جلو ببریم.

به گزارش”نوای صنعت“، تولید فولاد در دنیا عمدتاً به دو روش کوره بلند و احیای مستقیم صورت می‌گیرد که در شرکت فولاد مبارکه از روش احیای مستقیم استفاده می‌شود چراکه از گذشته مزیّت نسبی گاز در کشورمان وجود داشته است. اگر صنایع فولادی با محدودیت گاز مواجه باشند، تولید نخواهند داشت. گاز برای صنایع فولادی در حکم انرژی نیست، بلکه در حکم خوراک است. آب نیز برای صنایع فولادی در حکم خنک‌کننده نیست، بلکه در حکم مواد لازم برای تولید فولاد است چراکه برای خواص مکانیکی به آن نیاز دارد.

برنامه‌ فولاد مبارکه به‌عنوان یک صنعت پیشتاز در جهان حرکت به سمت فولاد سبز است. این شرکت به دلیل تولید فولاد از روش احیای مستقیم، می‌تواند به تولید فولاد سبز نزدیک شود.

با توجه به انرژی خورشیدی که برای تولید آن برنامه‌ریزی شده، این فرصت را خواهیم داشت که هیدورژن را تولید و آن را به خطوط لوله‌های گاز تزریق و مصرف گاز را تا حد ممکن کم کنیم و از همان تجهیزات برای تولید فولاد سبز استفاده کنیم که آلودگی محیط زیستی چندانی نخواهد داشت.

نکته دیگری که در صحبت‌های مدیرعامل فولاد مبارکه به آن اشاره شد و نمود آن تولید فولاد زنگ‌نزن است، گام‌های اولیه است، چراکه گام‌های مهم‌تر، حرکت به سمت به فولاد پیشرفته‌تر مثل ورق هسته‌ای است که می‌تواند نیاز جدی کشور را تامین کند و در آینده در زنجیره ارزش در خودرو و نیروگاه‌سازی و استفاده از ورق هسته‌ای ایرانی در ژنراتورهای ایرانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.