05:50

1403/02/13

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

برای تکمیل زنجیره ارزش، ملزم به ایجاد سبد انرژی هستیم

به گزارش”نوای صنعت“، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به نقش پررنگ وزارت نفت در تامین انرژی کشور، حرکت به سمت توسعه هیدروژن را در راستای تکمیل زنجیره ارزش و عبور از تک مولفه‌ای بودن سبد انرژی کشور ضروری دانست.

محسن خجسته‌مهر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، صبح روز سه‌شنبه 26 دی در رویداد بین‌المللی هیدروژن که به ابتکار شرکت ملی گاز ایران و مشارکت دانشگاه شهید بهشتی با هدف سیاست‌گذاری و آینده‌نگری صنعت هیدروژن در ایران برگزار شد، گفت: آنچه به عنوان سبد انرژی مطرح می‌شود در واقع تامین انرژی از سوی مجموعه وزارت نفت است و عملا در وضعیت جاری تامین انرژی کشور تک پایه و تک مولفه است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اهمیت انرژی‌های نو در دنیا گفت: این موضوع ارتباط مستقیمی با مدیریت کیفی مصرف دارد. به این معنا که صرفا بر کم مصرف کردن تاکید نمی‌شود و الزامات مرتبط با مصرف بهینه انرژی‌های با کیفیت مثل هیدروژن باید مورد توجه سیاستگذاران و جامعه دانشگاهی باشد.

خجسته مهر افزود: در همین راستا برای تولید و صادرات هیدروژن جدی هستیم و به‌زودی نخستین پایلوت فناورانه تولید هیدروژن در کشور را ایجاد خواهیم کرد و ایران به جمع تولیدکنندگان و صادرکنندگان هیدروژن وارد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره‌ به برنامه اروپا برای تولید میلیون‌ها تن هیدروژن گفت: این قاره تنها نیمی از برنامه تولید خود را انجام داده و قرار است در آینده این ظرفیت را توسعه دهد، بنابراین برای دستیابی به بازارهای جهانی هیدروژن باید به‌صورت جدی وارد پروسه تحقیق و توسعه شویم. هدف ما تولید هیدروژن اقتصادی و سهل‌الوصول است.

خاطر نشان می‌شود؛ رویداد بین‌المللی هیدروژن به ابتکار شرکت ملی گاز ایران و با مشارکت دانشگاه شهید بهشتی با هدف سیاست‌گذاری و آینده‌نگری صنعت هیدروژن در ایران روز سه شنبه ۲۶ دی‌ماه با حضور و سخنرانی جمعی از مقامات و مدیران حوزه انرژی از جمله وزیر صمت، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، رئیس هیئت رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت، رئیس دانشگاه شهید بهشتی و اساتید دانشگاه‌ و پژوهشگران داخلی و خارجی در حوزه انرژی در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

شایان ذکر است؛  از جمله مهم‌ترین محورهای گام اول این رویداد با عنوان «آینده‌نگری صنعت هیدروژن در کشور ایران» شامل؛ نگاشت نهادی هیدروژن در اسناد بالادستی و تعیین جایگاه تنظیم‌گری هیدروژن در طرف عرضه و تقاضا، سیاست‌گذاری و آینده‌نگری صنعت هیدروژن کشور، زیست‌سازگاری هیدروژن و پشتیبانی از توسعه پایدار، الزامات، زیرساخت‌ها و مدل‌های مشارکت توسعه فناوری هیدروژن است.

منبع: روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *