06:02

1403/02/14

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

با قیمت‌گذاری درست می شود بازارهای قیر را حفظ کرد

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با تاکید بر لزوم اصلاح فرمول قیمت‌گذاری خوراک صنایع پایین‌دستی در مجلس،‌ گفت:‌ فعالیت با ایران در شرایط تحریم برای طرف خارجی ریسک بالایی دارد بنابراین باید این ریسک را با قیمت‌گذاری درست بپذیریم تا بتوانیم بازارهای قیر خود را حفظ کنیم.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم صنعت ” آوای صنعت ”،   «وحید شیخی» امروز سه شنبه در نشستی خبری با اشاره به اینکه در قیمت‌گذاری باید نرخ واقعی فروش فوب خلیج فارس محاسبه شود،‌ ادامه داد: اگر قیمت واقعی فوب را در فرمول لحاظ کنند، ریسک صنایع پایین‌دستی گرفته می‌شود و بازرگان خارجی نیز تجارت با ایران را ادامه می‌دهند.

به گفته شیخی در شرایط فعلی،‌ نفت خام به دلیل تحریم فروش نمی‌رود و فروش برخی فرآورده‌های نفتی نیز به دلیل خود تحریمی متوقف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سه ماه دیگر و با آغاز سال جدید میلادی بر اساس استانداردهای جدید دریانوردی، امکان فروش نفت کوره ایران به دلیل گوگرد بالا به عنوان سوخت کشتی‌ها وجود نخواهد داشت،‌ افزود:‌ توقف فروش نفت کوره می‌تواند بحران جدی برای پالایشگاه‌ها ایجاد کند و این در حالی است که می‌توان با قیمت‌گذاری جدید، ‌این محصول را به قیر تبدیل کرده و بازار قیر ایران را مدیریت کنیم.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ادامه داد:‌ اکنون فروش نفت خام دچار مشکل است و پالایشگاه‌ها باید با تمام ظرفیت خود کار کنند بنابراین در صورت انباشت فرآورده با کاهش تولید در پالایشگاه‌ها روبرو خواهیم شد اما اگر بتوانیم مصرف فراورده را بالا ببریم مشکل پالایشگاه‌ها و مصرف نفت خام نیز حل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل سنگین بودن نفت ایران،‌30 درصد فراورده‌ها، ‌فرآورده‌های سنگین از جمله قیر و نفت کوره است، ‌گفت:‌ می‌توان با قیمت درست، از ‌فرصت مصرف قیر در داخل کشور تا پیش از فصل سرما استفاده کنیم.

شیخی افزود: همچنین تولیدکننده باید بتواند با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی در بورس رقابت کند و کشف نرخ واقعی باشد تا صادرات رونق بگیرد اما این در حالی است که تعهدات ارزی و ارزش‌گذاری‌های بی‌منطق گمرک، وضعیت تحریم‌ها و حمل و نقل دریایی دست به دست هم داده تا تولید و صادرات را سخت کند و شرایط فعلی جا دارد تا مسئولان نگاه ویژه‌ای برای اصلاح فرمول و ایجاد رگولاتوری داشته باشند.