11:04

1403/02/16

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

با اتکا به پول نفت، صنعت گردشگری توسعه نمی‌یابد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تا زمانی که دولت به پول حاصل از فروش نفت متکی باشد، صنعت گردشگری در کشور توسعه پیدا نمی‌کند.

به گزارش”نوای صنعت“، سیدحسین نقوی حسینی روز پنجشنبه در همایش گرامیداشت هفته گردشگری که در مسجد جامع تاریخی ورامین برگزار شد اظهار داشت: از یکصد سال پیش تا کنون، دولت ها به فروش نفت متکی بوده اند، بنابر این تا زمانی که از این محل درآمد کسب می‌کنند، به مقوله میراث فرهنگی و گردشگری توجه ویژه ای نخواهد داشت.

وی گفت: پول نفت، اقتصاد ایران را نابود کرده و امیدواریم که تحریم های نفتی تا به صفر رسیدن فروش آن ادامه پیدا کند تا خیال همه راحت شود که دیگر نفتی برای فروش وجود ندارد و باید اقتصاد کشور را بدون نفت اداره کنیم.

نماینده مردم شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تمامی کشورها درآمدشان را بر چهار ستون منابع و معادن، فروش خدمات، مالیات و گردشگری استوار کرده اند ولی ایران به مقوله گردشگری توجه خاصی ندارد.

وی تصریح کرد: اروپا پس از سال ها بازی دادن ایران در قضیه برجام، پیشنهاد ایجاد خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری را به ایران داده که البته آن هم محقق نشد و این در حالی است که کشور ترکیه که جاذبه های تاریخی و گردشگری آن به مراتب کمتر از ایران است تنها از محل گردشگری، سالانه ۱۸ میلیارد دلار درآمد دارد.

نقوی گفت: جای تأسف است که مسجد جامع تاریخی ورامین که باید برای منطقه دلار تولید کند به جایی رسیده که برای نظافت آن، مجبوریم به شهرداری و یا بخشداری التماس کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد با تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهد تحول در حوزه گردشگری کشور باشیم.

پشت کردن به پیشینه فرهنگی آینده هر جامعه را به مخاطره می اندازد
معاون سیاسی انتظامی فرمانداری ورامین نیز در این مراسم گفت: پشت کردن به پیشینه فرهنگی، هر جامعه ای را به مخاطره می اندازد، موضوعی که باید از وقوع آن در کشور جلوگیری کرد.
سید اصغر تقوی گفت: هیچ فردی حاضر نیست شناسنامه خود را مخدوش و یا نابود کند، آثار تاریخی شناسنامه یک ملت محسوب می شود و باید در حفظ و نگهداری و معرفی آن به دیگران کوشید.
وی تأکید کرد: میراث فرهنگی و توسعه صنعت گردشگری برای کشور ثروت تولید می‌کند، تولید ثروت از طریق توسعه این صنعت به مراتب آسان تر و سهل الوصول تر از راه های دیگر است بنابراین همه وظیفه دارند تا در این مسیر گام های اساسی برداشته و زیرساخت های مناسب برای حضور گردشگران داخلی و خارجی را فراهم کنند.
تقوی اظهار داشت: ورامین از ظرفیت های گردشگری بسیار مناسبی برخوردار است ولی به دلیل نبود مکانی مناسب، امکان نمایش آثار تاریخی کشف شده در این شهرستان وجود ندارد و این امر، ضعفی بزرگ در حوزه گردشگری محسوب می‌شود.

ورامین با کمبود نیرو در حوزه میراث فرهنگی مواجه است
رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این گفت: ورامین با ۷۸ اثر تاریخی ثبت شده در آثار ملی و صدها محوطه باستانی، با کمبود نیروی حفاظتی و ستادی مواجه است.
ژیلا خدادادی گفت: آثار تاریخی منحصر به فرد شهرستان ورامین ظرفیت پذیرش گردشگران بسیاری را دارد که با تحقق این مهم، اقتصاد شهرستان نیز متحول می شود.
وی افزود: به منظور فراهم کردن شرایط حضور گردشگران، مجوز راه اندازی هفت خانه بومگردی در مناطق مختلف روستایی ورامین صادر شده که هم اکنون سه خانه بومگردی فعالیت خود  را آغاز کرده اند.
ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.