22:32

1403/02/11

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

بانک صادرات؛ الگوی موفق در مدیریت منابع مالی کشور

در راستای توسعه روزافزون ایران اسلامی و تحقق اهداف بلندمدت بانک صادرات ایران، احداث صنایع بزرگ از جمله؛ فولاد، آلومینیوم، نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان یک موضوع محوری و اساسی در صدر استراتژی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های کلان این بانک قرار گرفته است. امر مهمی که زمینه مناسبی برای سودآوری این بانک در بازار سهام به وجود آورده است.

گروه تحلیل”نوای صنعت” بررسی کرد؛ بانک صادرات ایران در اولین اقدام خود در سال 1402 با شناسایی درست منابع موجود در حوزه صنعت پتروشیمی و با حمایت 40 هزار میلیاردی، نقشی محوری در تامین مالی عملیات اجرایی و بهره‌برداری از پروژه مهم “پتروشیمی گچساران” داشت. این پتروشیمی یکی از بزرگترین تولید‌کننده‌های اتیلن در کشور است که با ظرفیت یک میلیون تن در سال به بهره‌برداری رسیده است. اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بالغ بر 3500 نفری و صرفه‌جویی ارزی قابل توجه، از جمله مهمترین مزیت‌های این پروژه است.

 گسترش همکاری بانک صادرات با شرکت‌های بزرگ کشور

بانک صادرات ایران در بیست و پنجمین همایش پژوهشگران صنعت فولاد کشور نیز حضوری فعال داشت که ماحصل آن امضای تفاهم‌نامه توسعه همکاری با شرکت‌هایی هم‌چون ذوب آهن اصفهان، سنگ آهن مرکزی ایران و سرمایه‌گذاری آرین حدید، بود. سوای این، بانک صادرات ایران در گام بعدی خود و با هدف توسعه صنعت مس کشور، تفاهم‌نامه توسعه همکاری دیگری را با شرکت ملی صنایع مس امضا کرد تا این بانک در این بخش مهم از تولید کشور نیز حضوری پررنگ داشته باشد. این اتفاق مهم در راستای مسیر تغییر رویکرد بانک صادرات در جهت حرکت به سمت بانکداری مدرن و نسل چهارم است که از طریق تعامل با شرکت‌های بزرگ و مؤثر اقتصادی، شکل می‌گیرد. کما اینکه در دهمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه، خصوصی‌سازی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور در جزیره کیش نیز با هدف ارتقای عملکرد و ارائه انواع خدمات مالی و بانکی، پرداخت تسهیلات و تعهدات بر اساس سیاست‌های اعتباری، انتشار اوراق گام، خدمات بانکداری باز، مدیریت وجوه، ارائه خدمات بانکداری الکترونیک و خدمات متنوع مالی توسط شرکت‌های ابزاری بانک از جمله خدمات کارگزاری، صرافی، بیمه، تامین سرمایه و‌ لیزینگ‌، تفاهم‌نامه‌ای در جهت گسترش همکاری بین بانک صادرات و شرکت فولاد مبارکه اصفهان امضا شد.

پشتیبانی و گره‌گشایی بانک صادرات از دغدغه‌های تامین مالی بخش تولید کشور

گام‌های موفق بانک صادرات در این عرصه به این موارد محدود نمی‌شود. رویکرد پشتیبانی و گره‌گشایی از مشکلات و دغدغه‌های تامین مالی بخش تولید و کمک به استمرار و افزایش سطح اشتغال سبب شد تا بانک صادرات با با هدف برقراری و توسعه تعاملات و ایجاد ارائه خدمات بلند مدت نوین بانکی، با شرکت فولاد آلیاژی ایران تفاهم نامه همکاری امضا کند. پرداخت تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش، ارائه خدمات بانکداری باز و فراهم‌سازی امکان دسترسی مدیریت وجوه از طریق سامانه‌های ویژه، اعطای تسهیلات به کارکنان شرکت و شرکت‌های زیرمجموعه، در قالب تسهیلات مرابحه، ارائه خدمات متنوع بانکداری الکترونیک و همچنین استفاده از ظرفیت‌های مختلف شرکت‌های تابعه بانک همچون کارگزاری، صرافی، بیمه، تامین سرمایه، واسپاری مفاد مهم این تفاهم‌نامه است.

تلاش بانک صادرات برای خلق نقدینگی کمتر و ارزش افزوده بیشتر در شرکت‌های بزرگ معدنی

بانک صادرات ایران با هدف حمایت از تولید و توسعه پایدار در واحدهای تولیدی و صنعتی کشور و کمک به تکمیل زنجیره تامین مالی این واحدها، با شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده است. زنجیره تامین مالی در بانک صادرات ایران صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در خلق نقدینگی در اقتصاد ایران دارد و این تفاهم‌نامه با تامین مالی مدنظر چادرملو به خلق نقدینگی کمتر و ارزش افزوده بیشتر در تولید این شرکت، کمک اساسی خواهد کرد.

بانک صادرات پیشگام در تحقق شعار سال

نگاه ویژه بانک صادرات ایران به حمایت از صنعت و تولید به عرصه‌های دیگر نیز معطوف شده است. از جمله اینکه با هدف گسترش همکاری و استفاده از ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و تجربیات در تامین مالی شرکت‌های قطعه‌ساز خودرو و حمایت از رونق تولید، بانک صادرات ایران با “مگاموتور” نیز تفاهم‌نامه همکاری امضاء کرده است. چنین گام‌هایی قطعا به تحقق شعار سال یعنی “رشد تولید و مهارتورم” که مدنظر مقام معظم رهبری است، کمک شایانی خواهد کرد.

طرفه آنکه بانک صادرات در ایفای نقش محوری خود در صنعت کشور و در آخرین تلاش‌های خود در سال 1402 حمایت از شرکت‌های تولیدکننده داخلی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را در دستور کار قرار داد و با مجموعه پارک علم و فناوری صنعت نفت و شرکت تجهیزات صنعت نفت تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد. به یقین این گام‌های استوار و حمایت‌های مالی و تسهیلاتی بانک صادرات ایران از صنعت‌های مهم کشور، توانسته دغدغه‌ها در تامین منابع مالی این شرکت‌ها را تا حدود زیادی کاهش داده و بخشی از مسیر تولید کشور را هموار کند. این نوآوری‌ها در حمایت از تولید داخلی، سبب شده تا بانک صادرات به الگویی موفق در مدیریت منابع مالی تبديل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *