07:16

1403/02/16

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

آمادگی ایران برای تعامل و همکاری در زمینه های مختلف اقتصادی با نروژ

آمادگی ایران برای تعامل و همکاری در زمینه های مختلف اقتصادی با نروژ در حاشیه نوزدهم نمایشگاه صنعت و ساختمان پنجاه و پنجمین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی  باحضور مارتین ادی، رئیس بخش تجاری سفارت نروژ در ایران برگزار شد.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم صنعت ” آوای صنعت ”،  این نشست با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران، برگزار شد.

فرهی، مدیرعامل اتحادیه پرورش ماهیان سردابی کشور با اشاره به اینکه در سال ۹۷ حدود ۱۷۵ هزار تن تولید قزل آلا داشتیم گفت: هر ساله نزدیک به هزار تن ماهی سالمون از نروژ وارد ایران می شود. انتظار داریم این تعامل دو طرفه صورت گیرد. همچنین نیازمند همکاری در زمینه تخم ماهی چشم زده هستیم.

وی ادامه داد: در گذشته حدود یک تا دو تخم چشم زده وارد ایران شد، امابه دلایلی به تولید نرسید. اتحادیه معتقد بود که مشکل از تخم ماهی چشم زده است اما شرکت نروژی این موضوع را نپذیرفت وهمین باعث سوتفاهمی بین ایران و نروژ در این زمینه همکاری شد.

فرهی گفت: متأسفانه تخم ماهی چشم زده در حال حاضر به ایران فروخته نمی شود. ما به دنبال این هستیم که هم به کشور وارد شود هم بتوانیم در داخل به تولید برسانیم. به دنبال تولید این محصول تحت لیسانس در داخل کشور هستیم. با توجه به ظرفیت هایی مانند دریا که داریم پیش بینی می کنم که زمینه تولید و مشارکت در داخل ایران مهیا باشد.

در ادامه شرفی، مدیرعامل تعاونی کارخانجات و فرآورده های روغنی با اشاره به اینکه آیا کشور نروژ امکان صادرات در دانه های روغنی را دارد یا خیر.

در ادامه مارتین پاسخ داد: میزان تولید دانه های روغنی در نروژ به اندازه صادرات نیست. چندماه گذشته باری در حال حمل به سمت ایران بود که مورد حمله قرار گرفت. این بار حامل دانه های روغنی به سمت ایران بود .

یکی از پیشنهادات مطرح در این نشست همکاری ایران با نروژ در زمینه تولید ماهی در قفس بود. مارتین در این زمینه بیان کرد: چندین شرکت نروژی در این زمینه با ایران همکاری دارند و تولید ماهی در قفس را دنبال می کنند. از سوی دیگر کشور نروژ همکاری خوبی با دامپروری ایران دارد.

مارتین معتقد است: ایران در زمینه خاوریار تفاوت بسیاری با نروژ دارد. خاویار در نروژ بسیار ریزتر از ایران است. پیشنهادات خوبی درباره همکاری ایران با نروژ وجود دارد که در صورت راه اندازی اینستکس می توانیم این همکاری ها را آغاز کنیم.

در صورت عملیاتی شدن اینستکس و حمایتی که اروپا برای تجارت بین ایران و اروپا در نظر گرفته است امکان همکاری و تعامل بیشتر مهیا خواهد شد.

منصوری، نماینده اتحادیه صنعت مرغداری کشور از مارتین ادی، رئیس بخش تجاری سفارت نروژ در ایران خواست تا در زمینه صنعت مرغ همکاری صورت گیرد.

در پاسخ به این فعال تعاونی، مارتین پاسخ داد اطلاعات دقیقی در این باره ندارم.

در ادامه نشست قاسمی،مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان کشور  با تاکید بر اینکه ایران آمادگی کامل برای همکاری در زمینه های مختلف تجاری با کشور نروژ را دارد گفت: حتی می توانیم هئیت تجاری به نروژ بفرستیم  تا همکاری هایی در زمینه شیلات، پرورش ماهی در قفس ، تولید ماهی سالمون داشته باشیم. البته تمایل داریم که ابتدا شرکت های نروژی در ایران حضور یابند تا از نزدیک  در جریان مسائل قرار بگیریم.

وی ادامه داد: همچنین تمایل همکاری در زمینه تخم ماهی چشم زده قرل آلا را اعلام کرده ایم. چرا که تخم ماهی چشم زده قزل آلا را مناسب می دانیم.همچنین تمایل همکاری در زمینه پسته،زعفران، انار،گل به اروپا را داریم،یعنی می توانیم صادرات در حوزه اسکاندیناوی داشته باشیم.

قاسمی بیان کرد:اتاق تعاون ایران متولی برگزاری بزرگترین نمایشگاه صنعت ساختمان است،این نمایشگاه در مرداد ماه در تهران و در دوره ای هم در کیش برگزار می شود. ما دعوت می کنیم تا شرکت های نروژی فعال در صنعت ساختمان هم برای حضور هم برای بازدید در این نمایشگاه شرکت کنند.

در پایان مارتین افزود: ازآقای قاسمی ، مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان کشور  تشکر می کنم. اما درباره پیشنهاداتی که در نشست مطرح شد باید بررسی صورت گیرد. باید درباره موارد مطرح شده مطالعاتی صورت گیرد تا بتوانیم مشتری بالقوه را به شما معرفی کنیم.

منبع:
اتاق تعاون