16:31

1403/02/12

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

گل گهر؛ پنجره ایی رو به آینده

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر(نماد:کگل) با سرمایه ثبت شده معادل 281.500.000 میلیون ریال بزرگترین شرکت تولید کننده محصول کنسانتره سنگ آهن و محصول گندله در ایران است، که دارای ظرفیت اسمی تولید 15 میلیون تن محصول کنسانتره و 10 میلیون تن محصول گندله در سال می باشد. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به منظور توسعه زنجیره ارزش خود با تأسیس شرکت‌های فولادی (مانند شرکت جهان فولاد سیرجان و شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر) سهم خود را در تولید محصولات فولادی توسعه داده است.

به گزارش”نوای صنعت“، گزارش تحلیلی ویژه به شرح ذیل است:

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر(نماد:کگل) با سرمایه ثبت شده معادل 281.500.000 میلیون ریال بزرگترین شرکت تولید کننده محصول کنسانتره سنگ آهن و محصول گندله در ایران است، که دارای ظرفیت اسمی تولید 15 میلیون تن محصول کنسانتره و 10 میلیون تن محصول گندله در سال می باشد. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به منظور توسعه زنجیره ارزش خود با تأسیس شرکت‌های فولادی (مانند شرکت جهان فولاد سیرجان و شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر) سهم خود را در تولید محصولات فولادی توسعه داده است.

۲.اهداف و استراتژی ها

رسالت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر همواره جلوگیری از خام فروشی سنگ آهن و تبدیل آن به دو محصول استراتژیک کنسانتره و گندله به منظور تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت فولاد کشور و اشتغال زایی در این راستا بوده است، و هدف شرکت ارتقای منافع ذی نفعان به ویژه سهامداران می باشد. در این راستا شرکت معدنی و صنعتی گل گهر کوشش نموده است تا از طریق تدوین سند استراتژیک، استراتژی های خود را به منظور نیل به اهداف سازمانی تعریف و پیاده سازی نماید که این استراتژی ها عبارتند از :

(۱)تنوع بخشی به حوزه های کسب و کار؛

(۲)توسعه فناوری در حوزه معدن؛

(۳)توسعه زیرساخت های انرژی؛

(۴)توسعه زیرساختهای مدیریتی و استراتژیک؛

(۵)توسعه و تکمیل متوازن زنجیره ارزش فولاد؛

(۶)توسعه فعالیتهای اکتشافی و تامین سنگ.

جایگاه شرکت در بازار سرمایه

در حال حاضر شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با ارزش بازار معادل  1.897.500 میلیارد ریال، چهارمین شرکت بزرگ بازار سرمایه ایران به لحاظ ارزش بازار محسوب میشود که دارای تاثیر قابل توجهی بر روی شاخص کل می باشد و سهام این شرکت همواره مورد توجه سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی بوده است. شرکت گل گهر هواره تلاش نموده است تا از طریق ارتقای سودآوری، عملیات بازارگردانی و خریدهای حمایتی، و همچنین سیاست تقسیم سود مناسب، بازدهی سهم خود را برای سهامداران افزایش داده و بدین ترتیب منافع سهامداران را حفظ و ارتقاء دهد. یکی دیگر از اقدامات میدانی انجام شده توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر که در حوزه معاونت سرمایه گذاری در حال انجام می باشد برگزاری بازدیدهای ادواری پروژه های شرکت توسط سهامداران است که به تصمیم گیری آنها کمک شایانی خواهد نمود.

4.مدیریت و نظارت بر فعالیت شرکتهای گروه

۱-۴.حاکمیت شرکتی در گروه معدنی و صنعتی گل گهر

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به دلیل داشتن شرکتهای فرعی و وابسته متعدد در زنجیره فولاد کشور و در حوزه پشتیبانی، همواره سعی نموده است تا از طریق بکارگیری سازوکارهای حاکمیت شرکتی مناسب، انضباط مالی و اداری و شفافیت لازم را در گروه ایجاد نماید. از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت و نظارت بر فعالیت شرکتهای گروه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱-عرضه عمومی سهام شرکتهای جهان فولاد سیرجان(نماد: فجهان)، و حمل و نقل ترکیبی گهرترابر سیرجان(نماد: حگهر)، به منظور ارتقای شفافیت فعالیت های گروه معدنی و صنعتی گل گهر و همچنین تلاش در راستای عمومی سازی اقتصاد کشور در بازار سرمایه ایران؛

۲-همسوسازی برنامه، اهداف و فعالیتهای شرکتهای گروه، با استراتژی ها و اهداف شرکت اصلی در راستای ارتقای منافع ذی نفعان به ویژه سهامداران؛

۳-استقرار سیستم حاکمیت شرکتی، تدوین و ابلاغ دستورالعمل های مربوطه به منظور ایجاد شفافیت، حکمرانی قانون و انضباط مالی در شرکتهای گروه؛

۴-تشکیل کمیته های تخصصی حاکمیت شرکتی شامل : کمیته حسابرسی، کمیته ریسک، کمیته انتصابات؛

۵-برگزاری دوره های آموزشی با هدف توانمند سازی اعضای هیات مدیره شرکتهای گروه؛

۶-پاسخ خواهی از شرکتها در خصوص عملکرد، بررسی و تحلیل ادواری صورتهای مالی شرکتهای گروه و تلاش در راستای رفع موارد انحراف از استانداردهای حسابداری و سایر قوانین و مقررات؛

۷-تعریف فرایند و تدوین دستورالعمل به منظور سرمایه گذاری و افزایش سرمایه توسط شرکتهای گروه؛

۸-برگزاری به موقع مجامع عمومی عادی سالیانه شرکتهای گروه و رعایت مفاد قانون تجارت در تصویب تصمیمات مجامع؛

۹- راه اندازی سامانه های پایش اطلاعات و تحلیل داده برای شرکتهای گروه؛

۱۰-سایر موارد.

2-۴.شرکتهای فرعی و وابسته معدنی و صنعتی گل گهر

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، سهامدار بیش از 37 شرکت سهامی عام و خاص می باشد. مهترین شرکتهای فرعی (با نسبت مالکیت مستقیم و غیر مستقیم بالای 50 درصد)، و وابسته (با نسبت مالکیت مستقیم و غیر مستقیم بین 20 الی 50 درصد) گروه معدنی و صنعتی گل گهر به شرح جدول زیر می باشند:

ردیف نام شرکت درصد مالکیت مستقیم موضوع فعالیت
1 شرکت سنگ آهن گهرزمین 28.37 درصد استخراج سنگ آهن، تولید و فروش کنسانتره و گندله
2 شرکت جهان فولاد سیرجان(نماد:فجهان) 53 درصد تولید و فروش آهن اسفنجی، شمش فولاد و سایر محصولات فولادی
3 شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر 35 درصد تولید و فروش محصول آهن اسفنجی
4 شرکت سرمایه گذاری و توسعه گل گهر 95 درصد خرید و فروش سهام و فعالیت بازرگانی در زنجیره فولاد
5 شرکت گهرترابر سیرجان(نماد: حگهر) 46 درصد حمل و نقل ریلی و جاده در حوزه مواد معدنی و محصولات فولادی
6 شرکت گهرانرژی سیرجان 31 درصد احداث نیروگاه تولید برق
7 شرکت کاوند نهان زمین 61 درصد اکتشاف و استخراج مواد معدنی در حوزه داخلی و بین المللی
8 شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس 44.44 درصد انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران
9 شرکت تامین آب صنایع و معادن 20 درصد انتقال آب از دریای عمان به استان های شرقی کشور
10 شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا 20 درصد اکتشاف، استخراج و بهره برداری از معادن فلزی و غیر فلزی

5.پروژه های گروه معدنی و صنعتی گل گهر

مهمترین پروژه های  گروه معدنی و صنعتی گل گهر در سال 1402 که با هدف توسعه بازار محصول، ارتقای کیفیت محصولات، صرفه جویی در مصرف انرژی، تامین انرژی و  افزایش سودآوری گروه در جریان تکمیل بوده اند به شرح زیر می باشد:

(1) احداث احیای مستقیم مگامدول با ظرفیت تولید 1.760.000 تن آهن اسفنجی در سال  (شرکت فرعی جهان فولاد سیرجان).

(2) احداث خط تولید آهن اسفنجی شماره ۲ با ظرفیت تولید 1.050.000 تن در سال (شرکت فرعی جهان فولاد سیرجان).

(3)کارخانجات فولاد سازی و نورد فاز اول با هدف تولید اسلب نازک و ورق نورد گرم فولادی با ظرفیت 3 میلیون تن در سال به روش ESP(شرکت فرعی توسعه آهن و فولاد) ؛

(4) کارخانه مگامدول احیای مستقیم فاز سوم با هدف تامین آهن اسفنجی مورد نیاز کارخانجات فولادسازی و نورد(شرکت فرعی توسعه آهن و فولاد).

(5) پروژه توسعه و ارتقای کیفیت خطوط ۵ ، ۶ و۷ کنسانتره بصورت EPC  که موجب افزایش کیفیت محصول و افزایش ظرفیت تولید به میزان 2.1  تن در سه خط تولید میشود.

(6) پروژه بهبود کیفیت محصول خط ۴ تولید کنسانتره که موجب ارتقای کیفیت محصول و افزایش ظرفیت تولید محصول به میزان 0.65 میلیون تن در سال میشود.

(7) پروژه توسعه کارخانه گندله سازی شماره ۱و ۲ گل گهر که موجب افزایش کیفیت محصول و افزایش ظرفیت خطوط تولید به میزان 4 میلیون تن در سال میشود.

(8) پروژه احداث کارخانه تولید سولفات آمونیوم از طریق سولفورزدایی گازهای کارخانه گندله شماره یک به منظور کاهش آلایندگی محصولات خروجی و ایجاد محصول فرعی سولفات آمونیوم با ظرفیت 250 هزار تن در سال.

(9) پروژه اجرای خط انتقال گاز ۲۴ اینچ انشعاب از خط ارسنجان – پاریز به منطقه گل گهر با هدف انتقال 700 هزار متر مکعب گاز طبیعی در ساعت به منطقه گل گهر.

(10) پروژه بازیابی آب مجتمع گل گهر که موجب استفاده مجدد از آب بازیافتی به میزان 2 میلیون متر مکعب در سال میشود.

 (11) احداث شهرک صنعتی تخصصی منطقه گل گهر.

(12) توسعه عملیات اکتشافی مواد معدنی در ۱۰ منطقه ایران و خرید تجهیزات حفاری در این راستا.

(13) پروژه اکتشافات تکمیلی و احداث کارخانه طلا در سیاه جنگل سیستان و بلوچستان.

(14) احداث کارخانه گندله سازی خرامه (شرکت گهرفرزانگان پارس).

(15) احداث کارخانه تولید انواع مفتول فولادی (شرکت مفتول بکسل پارس).

 (16) احداث کارخانه احیای مستقیم مگامدول (شرکت ستاره سیمین هرمز).

(17) احداث بلوک اول نیروگاه ۱۰۰۰ مگا واتی سیرجان )شرکت گهر انرژی سیرجان(.

(18) پروژه احداث نیروگاه خورشیدی ۴۰ مگاواتی شرکت گل گهر در قالب EPC .