03:29

1403/02/30

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

کاهش قیمت سوخت در سه کشور عربی حاشیه خلیج فارس

امارات، قطر و عمان اعلام کردند که به دنبال کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، تصمیم گرفته اند که از ابتدای ماه میلادی جاری (سپتامبر) قیمت سوخت به ویژه بنزین را کاهش دهند.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم صنعت ” آوای صنعت ”، پایگاه خبری امروز (دوشنبه) “الخلیج الجدید” گزارش داد، سه کشور امارت، عمان و قطر تصمیم گرفتند در ماه میلادی جاری قیمت سوخت و فراورده های آن از جمله بنزین، گازوئیل و سوخت دیزل را کاهش دهند.

این تصمیم به دنبال کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی به ویژه کاهش هفت درصدی  قیمت نفت برنت در ماه گذشته اعلام شده است.

در کشورهای حاشیه خلیج فارس و عمدتا در سه کشور یاد شده قیمت سوخت به صورت ماهیانه اعلام می شود تا امکان تعدیل بر اساس قیمت های جهانی وجود داشته باشد.

قیمت بنزین در امارات از ۲.۲۶ درهم (هر دلار معادل ۳.۶۷ درهم امارات می باشد) به ۲.۱۶ درهم در ماه جاری می رسد، این کاهش قیمت در بنزین سوپر و سوخت دیزل نیز نمود پیدا کرده است.

در قطر هم قیمت بنزین سوپر و عادی بیش از ۵ درصد کاهش داشته است، به طوری که قیمت بنزین عادی با کاهش ۵.۵ درصدی به ۱.۷ ریال (هر دلار معادل ۳.۶۴ ریال قطر است) برای هر لیتر می رسد.

در عمان نیز مقامات این کشور تصمیم گرفتند که قیمت سوخت را در ماه جاری کاهش دهند، بدین ترتیب قیمت بنزین عادی در عمان از ۲۱۰ بیسه (هر ریال عمان ۱۰۰۰ بیسه است و هر ریال معادل ۲.۵ دلار است)  به ۲۰۱ بیسه خواهد رسید، این کاهش قیمت ۱۰ بیسه ای در دیگر فراورده های نفتی نیز اجرا می شود.

امارات اولین کشور در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس بود که در سال ۲۰۱۵ میلادی اقدام به آزادسازی نرخ سوخت کرد. قطر، عمان و کویت هم در اقدامی مشابه در سال ۲۰۱۶ نرخ سوخت در کشورهای خود را آزاد اعلام کردند.

بهای نفت در یک ماه گذشته به ویژه و به دنبال ادامه نگرانی‌ها نسبت به کاهش رشد اقتصادی جهان، ‌ سیر نزولی در پیش گرفته است،  تنش‌های سیاسی موجود در جهان و البته شرایط اقتصادی غیرقابل پیش‌بینی از جمله مواردی‌ است که به نظر می رسد قیمت طلای سیاه را کاهش داده است؛ البته جنگ تعرفه‌ای بین آمریکا و چین به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان در شرق و غرب دنیا و افزایش تولید نفت از سوی آمریکا نیز تاثیرات مهمی بر این مساله دارد.