16:05

1403/01/09

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

کارنامه موفق چادرملو در سال گذشته

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو طی سال ۱۴۰۱ موفق شده است با دست یابی به بالاترین میزان تولید شمش فولادی و آهن اسفنجی از بدو شروع فعالیت این دو واحد صنعتی، رکورد تولید ۱۲ ماه سال ۱۴۰۰ را بشکند.

به گزارش “نوای صنعت“،مهندس امیر علی طاهر زاده با بیان این مطلب افزود : خدا را شاکریم که طی سال گذشته با همت و تلاش همه کارکنان خدوم شرکتی و پیمانکاران پر تلاش، توانستیم علاوه بر موفقیت در تولید محصولات، حرکتی رو به جلو برای نیل به اهداف توسعه نیز داشته باشیم .

مدیر عامل چادرملو در گفت و گویی به مناسبت روزجهانی کارگر، ضمن تبریک این روز به تمامی فعالان عرصه تولید کشور گفت: در سال گذشته با تولید بیش از ۱۱ میلیون تن کنسانتره آهن در جایگاه نخست تولید کننده کنسانتره مورد نیاز صنعت فولاد در کشور قرار گرفتیم ، همچنین با تولید حدود ۱ میلیون و ۱۸۵ هزار تن شمش فولادی، ۱ میلیون و ۶۱۵ هزارتن آهن اسفنجی و ۳ میلیون و ۷۶۸ هزارتن گندله آهن و مجموع تولید بیش از ۱۷ میلیون تن محصولات زنجیره فولاد تلاش نمودیم نقش موثری در اقتصاد کشور ایفا کنیم .

وی همچنین تصریح کرد: در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ علاوه بر تامین بخشی از نیازهای داخل به محصولات فولادی از طریق بورس کالا، بالغ بر ۲۶۸ هزار تن شمش فولادی در گریدهای جهانی نیز به خارج از کشور صادر گردید که درآمد ارزی کسب شده تماماً بر اساس سیاستگذاری بانک مرکزی و ضوابط تکلیفی بر وجوه حاصل از صادرات از جمله تامین قطعات ، ماشین آلات و مواد اولیه کمکی واحدهای موجود در مجتمع های معدنی و صنعتی و تکمیل طرح های توسعه مصروف می گردد .

مهندس طاهر زاده در ادامه این گفت و گو افزود: سال ۱۴۰۱ با وجود کاهش نرخ جهانی بخشی از محصولات زنجیرهای فولادی ، افزایش نرخ حامل های انرژی، افزایش هزینه های جاری و نیز زیانهای ناشی از اعمال محدودیت های انرژی با رشد تولید در انتهای زنجیره و افزایش بهره وری توانستیم بیش از ۴۰۹ هزار میلیارد ریال درآمد عملیاتی محقق کنیم .

وی گفت: در کنار همه تلاشها در جهت افزایش راندمان تولید محصولات ،سعی شده است با اتخاذ تدابیر عملی اقدام به پیاده سازی ضوابط زیست محیطی در مجموعه های معدنی و صنعتی خود نمائیم و علاوه بر کنترل و نگاه ویژه به مسائل زیست محیطی برنامه های مدونی هم جهت بهبود مستمر، تنظیم و بخشی از آن به انجام رسیده است .

مدیر عامل چادرملو با اشاره به نتایج حاصل از به کار گیری تکنولوژیها و روشهای جدید تولید در کارخانه فولاد چادرملو تصریح کرد: با بهره گیری از روش هات شارژ علاوه بر کاهش چشمگیرمیزان پسماند به ازاء هر تن فولاد، در مصرف گاز و برق به میزان قابل توجهی صرفه جویی شده است.

علاوه بر آن با راه اندازی تعدادی غبار گیر جدید – اندازه گیری پارامترهای آلاینده هوا و خاک به صورت فصلی توسط آزمایشگاه معتمد محیط زیست و ارائه آن در قالب خود اظهاری به اداره کل حفاظت محیط زیست استان- نصب سیستم پایش لحظه ای بر روی دودکش فولادسازی جهت پایش لحظه ای توسط واحد محیط زیست مجتمع صنعتی و نظافت صنعتی تجهیزات – استفاده از دستگاه های مکنده مکانیزه به منظور جمع آوری غبار از روی نوار نقاله ها به جای استفاده از هوای تحت فشار جهت نظافت صنعتی- پوشش بر روی سازه های ترانسفر تاور جهت جلوگیری از باد بردگی و انتشار ذرات در هوا – پیاده سازی سیستم استاندارد۵۰۰۰۱ ISO در مجتمع صنعتی چادرملو با هدف کاهش مصرف انرژی – تکمیل شبکه فاضلاب بهداشتی کارخانه و احداث تصفیه خانه ۴۰۰متر مکعبی به روش لجن فعال به منظور تصفیه پساب بهداشتی و استفاده از آب تصفیه شده در مصارف کشاورزی به منظور کاهش استفاده از منابع آب و راه اندازی پیش تصفیه مجتمع و کاهش مصرف معادل ۶۰۰ متر مکعب در شبانه روز گام مهمی در بهبود فرآیندهای عملیاتی با نگاه ویژه به مسائل زیست محیطی برداشته شده است .

این مدیر فعال معدنی و صنعتی با تاکید بر اهمیت به روز بودن فرآیند تولید به ویژه تنوع بخشی به سبد محصولات فولادی گفت: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان یکی از قطبهای اصلی و تاثیر گذار در زنجیره ارزش فولاد کشو ر و از بزرگترین بنگاههای اقتصادی، با دارا بودن زنجیره کامل معدن تا محصول نهایی ، یکی از بازیگران اصلی در زنجیره تولید فولاد کشور محسوب می گردد . لذا با تکیه بر دانش، تجربه و سرمایه های انسانی مجموعه و بهره گیری از مدرن ترین تجهیزات و خطوط تولید، در زنجیره تولید فولاد کشور اقدام به تولید محصولات متنوعی در زنجیره، شامل کنسانتره آهن ،گندله، اهن اسفنجی و شمش فولادی در سایزها و گریدهای مختلف (گریدهای ساختمانی و برخی از گریدهای مهندسی) در بهترین کیفیت نموده است.

وی تصریح کرد : مزیت پایداری در کیفیت ماده اولیه ورودی (کنستانتره سنگ آهن) و پیوسته بودن فرآیند، امکان تولید محصولات با بالاترین کیفیت را فراهم نموده است. رویکرد اصلی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تا به امروز تثبیت کیفی محصولات تولیدی و تمرکز بر حفظ کیفیت همراه با افزایش کمی محصول با ارتقاء استانداردهای مصرف، خصوصاً در مصرف انرژی بوده است.

همچنین علاوه برآن، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با سرمایه گذاری در مجتمع آهن و فولاد سرمد ابرکوه، محصولات نهایی (میلگردهای ساختمانی) از بیلتهای تولیدی خود را به بازار عرضه می نماید. از سویی چادرملو با سرمایه گذاری در بخشهای مختلف دیگر زنجیره نظیر، تولید ورقهای خاص با استفاده از تکنولوژی اسلب نازک و تولید محصولات طویل فولادی با ارزش افزوده بالا (Special Bar Quality) ، رویکرد توسعه سبد محصولات را نیز در دستور کار دارد.

امیر علی طاهر زاده با اشاره به بومی سازی حدود ۳۰ هزار قطعه واحدهای صنعتی و معدنی در چادرملو بر اهمیت موضوع دانش و فناوری و توسعه توان علمی در تولید محصولات تاکید و اظهار داشت : این شرکت با هدف استفاده از ظرفیتهای علمی کشور به منظور توسعه سبد محصولات، اقدام به تقویت واحد تحقیق و توسعه و استفاده از ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان ، پژوهشکده ها و دانشگاههای کشور نموده است و اولویت بخش تحقیق و توسعه شرکت نیز طراحی محصولات فولادی بر اساس نیاز بازار مصرف با در نظر گرفتن اقتصادی بودن تولید می باشد . در این راستا سعی شده است تا با بهره گیری از متخصصان داخلی در کنار مشاوران مجرب، اقدامات لازم جهت بومی سازی قطعات انجام پذیرد.

مدیر عامل چادرملو همچنین انعقاد تفاهم نامه همکاری با پارک علم و فناوری و دانشگاه یزد و تاسیس مرکز توسعه و پشتیبانی نوآوری و فنآوری چادرملو در پارک علم و فناوری یزد را از جمله اقدامات عملی این شرکت در اواخر سال گذشته عنوان کرد و گفت : این مرکز در راستای سیاست‌های کلی کشور برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و به منظور فراهم‌آوردن زمینه همکاری‌های سازنده برای حمایت از توسعه فناوری‌ها، محصولات و خدمات فناورانه و نیز توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان یزد ایجاد گردیده است تا در فرآیند توسعه دانش محور به ویژه در زنجیره فولاد، از مرحله اکتشاف، استخراج، فرآوری و تولید محصولات فولادی فرصت هایی را برای محققان، پژوهشگران، و صنعتگران در مراکز علمی و شرکت های دانش بنیان فراهم سازد .

مهندس طاهر زاده همچنین از مهمترین استراتژی های شرکت را دستیابی به منابع جدید سنگ آهن عنوان و ابراز امیدواری کرد: با برخورداری از تمامی ظرفیت های داخلی و دستیابی به منابع جدید سنگ آهن ونیز اتخاذ تدابیر عملیاتی و بهینه سازی مراحل تولید بتوانیم در سال جدید که از سوی مقام معظم رهبری سال افزایش تولید نامگذاری شده است تولید پایدار در صنعت فولاد را محقق سازیم .

گفتنی است در حال حاضر چادرملو با پیش بینی سرمایه گذاری بیش از ۴ میلیارد یورو بالغ بر ۴۰ طرح توسعه را در دست اقدام دارد .