18:05

1403/01/09

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

پروژه جانجا؛ نقطه عطفی در توسعه استان سیستان و بلوچستان

مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، به اتفاق معاونین این مجموعه، از محل اجرای پروژه عظیم مجتمع مس و طلای جانجا در استان سیستان و بلوچستان بازدید کرده و از نزدیک در جریان روند اجرای آن قرار گرفتند.

به گزارش “نوای صنعت“،  دکتر سعدمحمدی ضمن قدردانی از عملکرد بسیار خوب مدیران و عوامل اجرایی پروژه جانجا اظهار امیدواری کرد تحقق برنامه‌های پیش بینی شده در این طرح، بتواند نقطه عطفی در توسعه منطقه به شمار رفته و اشتغالزایی و ثروت آفرینی قابل قبولی را برای مردم این ناحیه به ارمغان آورد.

مدیرعامل «ومعادن» همچنین در نشست با مسوولان و مدیران محلی، نقطه نظراتی را جهت رفع موانع و تسریع پیشرفت کار مطرح کرده و هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام پذیرفت.

در ادامه سفر، دکتر سعدمحمدی و هیأت همراه از نمایشگاه معدن و صنایع معدنی در شهر زاهدان بازدید نموده و طی آن، با توانمندی‌های شرکت‌های فعال در منطقه آشنا شدند.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات ضمن دیدار با متخصصان و مدیران حاضر در نمایشگاه، بر لزوم به کارگیری و استفاده از نیرو‌ها و توانمندی‌های بومی منطقه در اجرای پروژه‌ها، به ویژه طرح بزرگ مجمتع جانجا تاکید کرد.

یادآوری می‌شود اواخر بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰، کنسرسیومی با محوریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و همراهی مجموعه‌های بزرگ صنعتی کشور شامل هلدینگ صنایع و معادن غدیر، چادرملو، گل‌گهر، تجلی و گهرزمین برنده‌ی مزایده‌ی معدن مس جانجا در شهرستان نیمروز استان سیستان و بلوچستان شد.

وسعت این پهنه حدود ۹۱ کیلومتر مربع است و میزان کل ذخایر آن چیزی حدود یک میلیارد و یکصد و هشتاد میلیون تن برآورد می‌شود.

حفاری در این منطقه که بالغ بر ۷۸ هزار متر بوده، طی سال‌های گذشته و پیش از واگذاری معادن جانجا، به دست «ایمپاسکو» انجام شده است.

ذخیره قطعی قابل برداشت این محدوده تقریباً ۲۵۰ میلیون تن مس است که طبق برآورد‌ها عیار آن حدود ۰.۲۶ درصد ذکر شده که هرچند عیار بسیار پایینی است، اما با سرمایه‌گذاری عظیمی که در حال انجام است و همچنین استفاده از فناوری‌های نوین معدن‌کاری، آینده‌ی روشنی را برای این پروژه‌ی بزرگ می‌توان متصور شد.

فاز اول این پروژه تا دوسال آینده و فاز نهایی آن تا ۴ تا ۵ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

در طول ۲۵ سالی که این کنسرسیوم وظیفه‌ی استخراج از معادن جانجا را دارد، ارزش سالانه کنسانتره مس تولیدی حدود ۳۱۰ میلیون دلار خواهد بود که با اشتغال‌زایی مستقیم برای ۱۵۰۰ نفر و غیر مستقیم برای ۶ هزار نفر، رونق اقتصادی قابل توجهی را در استان سیستان و بلوچستان و جنوب شرق ایران رقم خواهد زد.

این پروژه هم‌اکنون در مرحله‌ی اکتشاف، تست فرآوری، انتخاب تکنولوژی و تجهیز کارگاه با تأمین انرژی و سیالات بوده و پس از طی این مراحل ضروری، عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

منبع: سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات