12:50

1403/02/09

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

واکنش آمریکا از فروکش بحران در عراق

گشایش در بحران اعتراضات اجتماعی با کاهش قابل توجه جمعیت تظاهرکنندگان در بغداد و دیگر شهرهای جنوب و مرکز عراق و پدیدار شدن راه حل های سیاسی در افق در روزهای گذشته، آمریکا و همپیمانان منطقه ایش را به خشم آورده است.

به گزارش ” آوای صنعت ”،  بعد از بیانیه سفارتخانه آمریکا و اظهارات واضح تر وزیر امور خارجه آمریکا که دخالت واشنگتن در روند اعتراضات اجتماعی عراق را از شک به یقین تبدیل کرد، کاخ سفید بیش از پیش نقش آمریکا را در انحراف مطالبات بر حق اجتماعی مردم عراق نشان داده است.

در حالی که عملا نزدیک به دو هفته است، قضیه استعفای دولت قانونی و منتخب «عادل عبدالمهدی» و برگزاری انتخابات زودهنگام منتفی شده و جریان های سیاسی، دولت و نمایندگانی از اعتراضات اجتماعی در عراق حول راه حل های سیاسی و پایان بخشیدن به تظاهرات ها در روزهای گذشته به اجماع نظر رسیده اند، کاخ سفید برخلاف این روند مسالمت آمیز حل بحران، خواستار انتخابات زودهنگام شده است.

دیدگاه ها پیرامون این موضع بی سابقه کاخ سفید که در ادامه مواضع سابق دخالت گر سفارتخانه این کشور و همچنین «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه و «دونالد ترامپ» رییس جمهور امریکا اتخاذ شده، متفاوت است و برخی معتقدند که امریکا با اعلام صریح حمایت از انتخابات زودهنگام در عراق، عملا نشان داده است که به دنبال کسب منافع خود از گذر اعتراضات اجتماعی مردم عراق است.

این در حالیست که برخی معتقدند که موضع کاخ سفید، پرده از دخالت های پنهان آمریکا را در اعتراضات اجتماعی عراق برداشته و ادعاها در خصوص وجود دست های خارجی در تحریک اعتراضات اجتماعی در این کشور را آشکار کرده است.

در مقابل برخی مانند «ماجد الشنکالی» عضو برجسته حزب دمکرات  کردستان و نماینده سابق پارلمان عراق معتقد است که این موضع نشان می دهد که واشنگتن به این باور رسیده که نظام سیاسی که خودش بعد از ۲۰۰۳ در عراق ایجاد کرده، به شکست انجامیده و کارایی خود را از دست داده و اینک هیچ راهی جزء اصلاح و بازسازی مجدد این نظام سیاسی را ندارد.

الشنکالی این موضع جدید آمریکا را نشانه دخالت واشنگتن در خط بحران اعتراضات اجتماعی در عراق دانسته است که برخی از کامنت هایی که کاربران عراقی در زیر این توئیت الشنکالی گذاشته شده از این دخالت آمریکایی ها ابراز نگرانی کرده اند.

در یکی از این کامنت ها یکی به نام «عراقی متابع» نوشته است که انتخابات زودهنگام که آمریکا مطرح کرده، هرگز از روز اول اعتراضات خواست تظاهرکنندگان در عراق نبوده بلکه تظاهرکنندگان خواهان اصلاح قانون اساسی بودند.

از طرفی «هاشم الهاشمی» تحلیلگر سیاسی و امنیتی عراق، بیانیه کاخ سفید را نشانه تلاش آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف بین المللی به منظور حمایت از ساز و کار جدیدی برای آینده ای بهتر برای ملت عراق توصیف کرده است.

وی که از حامیان شدید اعتراضات اجتماعی در عراق به شمار می رود، تلویحا بیانیه کاخ سفید در خصوص انتخابات زودهنگام و تدوین قانون جدید انتخابات را تحولی بزرگ در مواضع بین المللی در قبال اعتراضات اجتماعی عراق توصیف کرده است.

این درحالیست که برخی از کاربران عراقی در زیر این توئیت الهاشمی، کامنت هایی گذاشته و به وی یاد آور شده اند که «هیچ اعتمادی به مواضع آمریکا نیست.»

برخی از کاربران فعال عراقی مانند «جاسم العراقی» نیز جداگانه در صفحات خود گفته اند که آمریکا خودش عامل ویرانی عراق و هجوم گروه تروریستی داعش و به تاراج بردن ثروت های این کشور است و باید از دخالت بیشتر در امور داخلی عراق خودداری کند.

برخی از کاربران نیز به طنز نوشته است که پاسخ این دخالت امریکا در امور داخلی عراق در اعتراضات اجتماعی با شعار «آمریکا بره بره» (آمریکا از خارج عراق بیرون رو) داده می شود.

در حال حاضر در ساختمان بلند مرتبه مشرف به میدان تحریر و پل «الجمهوری» در بغداد معروف به «رستوران ترکی» پلاکاردهای بزرگی با شعار «کلا کلا آمریکا» به چشم می خورد که خشم و انزجار دست کم بخش هایی از تظاهرکنندگان را از دخالت آمریکا در امور داخلی کشورشان نشان می دهد.

در هفته های گذشته نیز گروه های معترض مختلفی که وارد میدان تحریر شدند شعار «الموت لآمریکا» و «الموت لآسراییل» و «کلا کلا آمریکا» و «کلا کلا اسراییل» را سر دادند.

این اعتقاد وجود دارد که دخالت امریکا در دقیقه نود برای انحراف تظاهرات اجتماعی و سوق دادن آن به سمت و سوی خاص متناسب با سیاست های واشنگتن و همپیمانان منطقه ایش، به دلیل احساس خطری است که عموما واشنگتن و همپیمانانش از روند مسالمت امیز حل بحران اعتراضات اجتماعی در عراق دارند و بیم آن دارند که بیش از پیش به عنوان بازیگران خارجی تحولات عراق به حاشیه رانده شوند.

در حالی که التهابات روزهای گذشته در عموم اعتراضات اجتماعی فروکش کرده، همچنان رسانه های غربی و عربی همسو با آمریکا می کوشند با آب و تاب شرایط را به گونه ای ترسیم کنند که انگار عراق صحنه زد و خورد شدید بین تظاهرکنندگان و نیروهای دولتی بوده و هنوز بحران در این کشور فروکش نکرده است.

ادعاهای دروغ در خصوص حجم کشته و زخمی ها در بین تظاهرکنندگان و ادعای استفاده نیروهای امنیتی عراق از سلاح های جنگی تاکنون همگی از سوی مقامات دولتی عراق تکذیب شده اما همچنان این تبلیغات منفی این رسانه ها و نهادهای مدعی حقوق بشر وابسته به آمریکا علیه عراق ادامه دارد.

برخی رسانه ها از جمله روزنامه «الاخبار» لبنان قبلا به جانبداری آمریکا و هم پیمانان منطقه ایش از تظاهرات ها و خشونت هایی که توام با این تظاهرات ها بوده و متهم کردن یکطرفه نیروهای دولتی به استفاده از خشونت مفرط علیه تظاهرکنندگان، اشارات واضحی کرده اند.

این درحالیست که دولت عراق اعلام کرده که از تظاهرات مسالمت آمیز حمایت می کند اما با عوامل خشونت طلب و اغتشاشگر که درصدد درگیری با نیروهای امنیتی و ایجاد ناامنی و بی ثباتی در کشور  هستند، برخورد می کند این چیزی است که در بیانیه اخیر مرجعیت عالی دینی در خطبه جمعه گذشته نیز به آن اشاره شده است.