06:11

1403/02/13

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت:ایستادگی وزارت صمت در مقابل صادرکنندگان سنگ آهن رانتخوار

مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تصمیم بازگشت ارز حاصل از صادرات فرآورده های سنگ آهن به سامانه نیما، در راستای شعار امسال و ارزآوری بیشتر بوده است و باید اجرایی شود

به گزارش”نوای صنعت“، سیف الله امیری»‌: با توجه به کمبود سنگ آهن در کشور، در صورت صادرات آن باید واحدهای فرآوری که در سال های گذشته ایجاد شده را تعطیل کنیم.

به گفته این مقام مسئول، برای دستیابی به برنامه تولید 55 میلیون تنی فولاد در افق 1404، باید 150 میلیون تن سنگ آهن در آن زمان داشته باشیم، اما اکنون تنها برای 10 سال سنگ آهن داریم.

وی بیان داشت:‌ بر این اساس اگر به دنبال صادرات سنگ آهن باشیم، تا چند سال دیگر به واردکننده آن تبدیل خواهیم شد، آن هم با چند برابر قیمت تولید داخل.

امیری اظهار داشت:‌ در راستای حمایت از تولید داخل و ارزآوری بیشتر، فرآوری سنگ آهن را در برنامه قرار داده ایم تا با تبدیل شدن به مواد با ارزش افزوده بالاتر، صادر شوند.

وی تصریح کرد: اکنون صادرات فرآورده های سنگ آهن برای واحدهای دولتی ممنوع شده و به واحدهای خصوصی دارای پروانه بهره برداری یا نمایندگان رسمی آنها اعلام شده که به شرط بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما، می توانند فعالیت صادراتی داشته باشند.

مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: ‌این موضوع از حدود دو ماه پیش با نامه «اسحاق جهانگیری»‌ معاون اول رئیس جمهوری و در راستای شعار «رونق تولید»‌ شکل عملیاتی و اجرایی به خود گرفته است.

وی ادامه داد: شرکت های دولتی تولیدکننده سنگ آهن نیز در ماه های گذشته پس از تخصیص بخشی از ارز صادراتی به واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیازشان، باقی مانده ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما بازگردانده اند که البته مربوط به پیش از نامه معاون اول رئیس جمهوری بوده است.

امیری ادامه داد:‌ آمارهای بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما هر چهار ماه یک بار از سوی بانک مرکزی اعلام می شود و در خصوص فرآورده های سنگ آهن نیز به محض دریافت آمارها، اطلاع رسانی خواهد شد. این در حالی است که آمار بازگشت ارز حاصل از صادرات شمش، لوله و پروفیل موجود است.

  • توقف برخی محموله های سنگ آهن در بندرعباس

وی، همچنین درخصوص متوقف شدن برخی محموله های صادراتی سنگ آهن در بندرعباس، گفت:‌ هر محموله ای که قبل از مصوبه دولت و تصمیم گیری یاد شده وارد گمرکات شده باشد، مشکلی برای صادرات ندارد، اما اگر پس از آن تاریخ باشد باید به چرخه تولید داخل بازگردد، زیرا در این زمینه پیشتر هشدارهای لازم داده شده بود.

این مقام مسئول وزارت صنعت تاکید کرد:‌ واقعیت امر این است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان به دنبال انجام عمل خلاف قانون نیستند و به درستی کار خود را انجام می دهند، اما در این میان عده ای دلال به سوء استفاده می پردازند و همین ها هستند که به داد و بیداد پرداخته و به دنبال رانت و پارتی برای حل مشکلات خود هستند، اما ما در مقابل شان می ایستیم.

منبع:شرکت ملی فولاد