08:33

1403/02/30

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

ضرورت تشکیل اتاق فکر میان ایمیدرو و موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو

به گزارش”نوای صنعت“، نهمین رویداد همرسانی دایان به همت ایمینو و با همکاری موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو با هدف توسعه بازار و تجاری‌سازی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه آب، انرژی و مدیریت فرآیند در سالن همایش «ایمیدرو» برگزار شد.

مجید وفایی فرد مجری طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی با تشریح برنامه‌های حمایتی «ایمینو» نسبت به دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها، مطرح کرد: بر اساس آمار معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، از ۹۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان، حدود ۴۵۰ شرکت دانش بنیان فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی در کشور هستند و ایمینو تاکنون موفق به برقراری ارتباط مستقیم با بیش از 130 شرکت دانش‌بنیان شده است.
او با تاکید بر دشوار بودن معرفی و ورود محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان به واحدهای معدنی و صنایعی معدنی بزرگ مقیاس، گفت: رشد و توسعه مجموعه‌های دانش‌بنیان هدف ما از برگزاری رویدادهای همرسانی است. دانش‌بنیان‌ها در رشد تولید ناخالص داخلی بخش معدن نقش مهمی دارند. با اهتمام به این امر در سلسله‌رویدادهای همرسانی دایان از دانش‌بنیان‌ها دعوت کرده‌ایم تا با شبکه‌سازی، تسهیلگری و توانمندسازی جریان نوآوری را در صنعت معدنکاری تقویت کنیم.
وفایی‌فرد افزود: در عصر حاضر که تزریق نوآوری و تکنولوژی در صنایع دنیا‌ سرعت گرفته، برای پرسش‌ها یا دغدغه‌های جدید باید به دنبال پاسخ‌های نو و عملیاتی بود. یکی از جریان‌های مثبت اخیر که ایمیدرو در آن نقش‌آفرینی دارد،
جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین اینوماین است که بهمن‌ماه سال جاری برای چهارمین سال متوالی از ایده‌پردازان دعوت کردیم و فراخوان منتشر کردیم.
در این جشنواره رئوسی که تعریف شده فناوری های نوین مرتبط با بازیابی باطله ها و پسماندهای معدنی و استفاده از منابع ثانویه مواد معدنی، معدنکاری شهری، فناوری های نوین در معدنکاری سبز و کاهش آلاینده ها و گازهای گلخانه ای در معدن و صنایع معدنی، انرژی های پاک فناوری های نوین اکتشاف، فناوری های نوین بهره برداری و استخراج، فناوری های نوین فراوری مواد معدنی و مرتبط با تکمیل زنجیره ارزش فلزات ،عناصر استراتژیک و توسعه صنایع پایین دستی و …است و از ایده‌پردازان این عرصه حمایت خواهیم کرد.
او با بیان اینکه تلاشمان بالندگی ایده‌ها و تسهیل مسیر رشد نوآوران است، افزود: می‌توان گفت بخش معدن و صنایع معدنی یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان آب و انرژی محسوب می‌شود. همینجا اعلام می‌کنیم ایمینو شرایط ورود دانش‌بنیان‌های توانمند این عرصه را تسهیل کرده تا با شناسایی طرح‌های نوآورانه این عرصه بتوانیم به درستی از این منابع ارزشمند استفاده کنیم و مصرفی بهینه داشته باشیم.
ضرورت تشکیل اتاق فکر میان «ایمیدرو» و «موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو»
در ادامه این رویداد محمد عنایتی دستیار ویژه وزیر نیرو مطرح کرد: رویداد همرسانی دایان که به همت ایمینو برگزار شده، خوشبختانه این فرصت را به نوآوران و فناوران داده تا بتوانند توانمندی‌هایشان، محصولات و خدماتشان را به صنعت معدنکاری کشور عرضه کنند. ابتدا قصد دارم با چند پرسش نتیجه‌گیری کنم. ریشه ناترازی در سمت مصرف است؟ ریشه ناترازی در طرف تقاضاست؟ انرژی تولید را پوشش نمی‌دهد؟ تولید عامل ناترازی است؟ بهترین پاسخ را می‌توان در رویکردمان با مواجه مساله پیدا کرد.
او با ارائه گزارشی از نسبت ظرفیت اسمی نیروگاهی گفت: کشورهای توسعه‌یافته با توان فعلی تولید برق ایران، اقتصادی به بزرگی ۳۰ برابر اقتصاد ایران را پوشش می‌دهند. با بررسی سهم ارزش فناوری در صادرات کالای ایران و سهم سطح فناوری در صادرات کالای ایران می‌توان نتیجه گرفت توسعه مبتنی بر انرژی رایگان بی‌نهایت به اقتصاد ایران ضربه وارد خواهد کرد و وضعیت این دو پارامتر به شدت تحت تاثیر سیاست‌های به کار گرفته شده در صنعت است.
عنایتی خاطرنشان کرد: اما باید چه کرد؟ ما در مقطع کنونی نیاز به آپدیت شرایط جدید انرژی کشور، طراحی برنامه توسعه صنعتی بر اساس انرژی، تعریف مزیت برای صنعت و اقتصاد ایران، قرارگیری مزیت‌ها در چهارچوب همبست‌های توسعه، بروزرسانی برنامه توسعه صنعتی و حل مسائل با یک برنامه جامع داریم. همینطور در خلال این اقدامات بتوانیم اتاق‌های فکر مشترک با سازمان‌هایی مانند ایمیدرو که ماموریت آن مدیریت و نوسازی معادن بزرگ دولتی است، داشته باشیم تا بتوانیم مصرف آب و انرژی‌مان را مطابق با استانداردهای بروز و مسیر توسعه صنعتی در دنیا همگام کنیم.
در نهمین رویداد همرسانی دایان شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت مهندسی و ساخت بویلر و تجهیزات «مپنا» فعال در زمینه بهینه‌سازی سیستم‌های انرژی ، شرکت «آسیاوات» متمرکز در انرژی و مدیریت انرژی، افزایش بهره ‌وری، خدمات مهندسی، شرکت «طلایه‌داران صنعت فرایند» فعال در زمینه خطوط تولید فرایندی، ماشین آلات، شیرین‌سازی شورابه و تصفیه پساب، شرکت «پژواک صنعت فرهان» ارائه دهنده سیستم تصفیه آب و شرکت توسعه پروژه های نیرو و اتوماسیون «پاژ» فعال در زمینه سیستم‌های کنترل و اتوماسیون صنعت، محصولات و خدماتشان را ارائه کردند.
رویداد همرسانی «دایان» رویدادی با محوریت توسعه بازار و تجاری سازی محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان است که به همت طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی ( ایمینو) برگزار می‌شود.
منبع: ایمینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *