22:31

1403/02/12

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

سفر وزیر صنعت به سیستان/ علی‌آبادی به معادن مس و طلا در نیمروز رفت

وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز از طریق فرودگاه زابل وارد استان سیستان و بلوچستان شد.

به گزارش”نوای صنعت“، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز از طریق فرودگاه زابل وارد سیستا‌ن‌ و بلوچستان شد و در بدو ورود مورد استقبال استاندار سیستان و بلوچستان و تعدادی از مسئولان استانی و شهرستانی قرار گرفت.

علی آبادی از پروژه توربین‌های بادی در حال احداث در محدوده شهرستان زابل بازدید کرد و در ادامه برای بازدید و اطلاع از آخرین وضعیت محدوده اکتشافی مس و طلا «جانجا», به شهرستان نیمروز رفت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان در جریان این بازدید اظهار داشت: عملیات اکتشافی انجام شده برای شناسایی این معدن شامل تهیه نقشه‌های زمین شناسی توپوگرافی در مساحت به وسعت 409 کیلومترمربع، حفر ترانشه به میزان 7300 مترمکعب و حفاری به میزان 78000 متر تا عمق 1000 متر، مطالعات ژئوفیزیک و نمونه‌برداری و آنالیز بیش از 38000 نمونه و انجام مطالعات تست فرآوری بوده است.

حسن پور در تشریح میزان ذخیره کشف شده این معدن گفت: صدور گواهی کشف در فاز اول با ذخیره‌ای به میزان 150.7 میلیون تن کانسنگ مس سولفیدی و اکسیدی با عیار حد 0.25 درصد مس و عیار میانگین 0.3 درصد مس و 0.28 گرم در تن طلا و ذخیره احتمالی به میزان 202 میلیون تن کانسنگ مس به نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بوده است.

وی افزود: این معدن در تراز یک معدن جهانی است که پیش‌بینی میشود ذخیره‌ای بالغ بر یک میلیارد تن داشته باشد که می‌تواند به یکی از بزرگترین معادن کشور تبدیل شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه میزان سرمایه گزاری معدن 400 میلیارد دلار بوده، گفت: از نظر وضعیت نیروی انسانی پیش‌بینی می‌شود در زمان بهره‌برداری 1000 نفر به طور مستقیم و 5000 نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار شوند و هم‌اکنون نیز 60 نفر در حال فعالیت در پروژه هستند.

وی در مورد نحوه واگذاری معدن بیان کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران(ایمپاسکو) به منظور استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تسریع در عملیات راه‌اندازی و واگذاری و استخراج و فروش معدن در دستور کار قرار داد و پس از انجام مزایده عمومی، این معدن به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات که کنسرسیومی از چهار شرکت «چادرملو، گل گهر، گهر زمین و غدیر» بوده واگذار شده است.

حسن‌پور خاطرنشان کرد: پس از اصلاحیه گواهی کشف و افزایش میزان ذخیره قطعی، طرح بهره‌برداری معدن در کمیته بررسی و تایید طرح‌های بهره‌برداری سازمان نظام مهندسی معدن استان قرار دارد و پس از بررسی و تایید، طی مراحل قانونی پروانه بهره‌برداری معدن صادر می‌شود.