11:35

1403/01/10

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

رییس جمهور در مراسم افتتاح و آغاز عملیات اجرایی 760 پروژه گازرسانی در استان آذربایجان شرقی:در گازرسانی به شهرها و روستاها در دنیا رتبه نخست را داریم

شرکت گاز در خصوص توسعه گازرسانی در کشور، کار بسیار عظیمی انجام داده و از این نظر، ایران در دنیا به لحاظ گازرسانی به شهرها و روستاها، در رتبه نخست قرار دارد و این کار بطور مرتب و مستمر در کشور در حال ارتقا است.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم صنعت ” آوای صنعت ”،  دکتر حسن روحانی در مراسم افتتاح و آغاز عملیات اجرایی 760 پروژه گازرسانی در استان آذربایجان شرقی با بیان این مطلب،اظهار داشت: در دولت یازدهم و دوازدهم، ۳ هزار روستا به شبکه گاز کشور متصل شده و این از افتخارات دولت است که چنین تحولی را در رفاه مردم بوجود آورده است.

در این مراسم، همچنین حسن منتظر تربتی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، نیز اظهار کرد: پروژه های جدید در استان آذربایجان شرقی شامل بهره برداری از 53 روستا، بهره برداری از فاز دوم خط انتقال گاز اهر به ورزقان، گازرسانی به 560 واحد صنعتی و تولیدی و آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به 146 روستای استان است که در مجموع، با هزینه ای بالغ بریک هزار و 600 میلیارد ریال از سوی رئیس‌جمهوری به ویدئو کنفرانس دستور افتتاح یا عملیات اجرایی آن صادر شد.

وی افزود: با افتتاح گازرسانی به 53 روستای استان، بیش از 3 هزار خانوار از نعمت گاز بهره مند می‌شوند و در مجموع تعداد روستاهای گازدار استان به بیش از 2 هزار روستا معادل 95 درصد خواهد رسید.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین با اتمام گازرسانی به 146 روستای ذکر شده، حدود ۴ هزار خانوار از نعمت گاز بهره مند خواهند شد.

به گفته تربتی، 50 درصد روستاهای گازدار استان در طول خدمت دولت تدبیر و امید به مدار مصرف گاز طبیعی متصل شده اند.

تربتی تصریح کرد: عملیات اجرایی مذکور با هزینه ای بالغ بر 550 میلیارد اعتبار اجرا خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر پروژه های گاز رسانی بیش از 2 هزار و 300 روستای استان در دست اجرا و آماده انتخاب پیمانکار قرار دارد، افزود: با اتمام این پروژه ها، ضریب درصد نفوذ گاز در سطح خانوار روستایی استان به بیش از 99 درصد خواهد رسید.

وی در ادامه در خصوص بهره برداری و افتتاح فاز دوم خط انتقال گاز اهر- ورزقان بیان کرد: این خط به طول 35 کیلومتر و با اعتباری بالغ بر 400 میلیارد ریال از پروژه های مهم و تأثیر گذار شرکت گاز استان آذربایجان شرقی بوده که با اجرای این خط روزانه بیش از 4 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ظرفیت تأمین گاز مصرفی استان افزوده و مانع از افت فشار در زمان اوج مصرف و فصول سرد سال می شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز به پروژه های گازرسانی به واحد های صنعتی و تولیدی استان اشاره کرد و گفت: گازرسانی به 560 واحد صنعتی و تولیدی استان مشمول مصوبه شورای اقتصاد از مهمترین اقدامات دولت تدبیر در رونق تولید و ایجاد ارزش افزوده بوده که با اجرای آن، 55 میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی شده است.

منبع: شرکت ملی گاز