09:00

1403/02/28

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

ایجاد الگوی بازار بهینه‌سازی انرژی در کشور

به گزارش”نوای صنعت“، با امضای تفاهم‌نامه مردمی‌سازی صرفه‌جویی مصرف گاز در استان یزد، الگوی بازار بهینه‌سازی انرژی در کشور ایجاد می‌شود.

ساجد کاشفی، سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک فیمابین این شرکت، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و یک شرکت دانش‌بنیان درخصوص صرفه‌جویی در مصرف گاز، با بیان این مطلب، اظهار کرد: این تفاهم‌نامه که مقدمات عقد قرارداد آن هم فراهم شده، مدل محدود و کوچکی از بازار بهینه‌سازی انرژی در کشور خواهد بود که به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به تکلیف شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در خصوص مدیریت تقاضا و وظایف شرکت ملی گاز ایران در حل چالش پیشی گرفتن مصرف بر تولید، به‌ویژه در دوره سرد سال، این تفاهم‌نامه به امضا رسید تا در سامانه طراحی‌شده توسط مجری، اطلاعات و مصارف مشترکان ثبت و با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، محاسبات صرفه‌جویی انجام شود.

به گفته کاشفی، برای اولین بار، با اجرای این طرح، تابوی عدم امکان تعهد به تحویل گاز صرفه‌جویی‌شده در دوره اوج مصرف، شکسته می‌شود.

کاشفی با بیان این‌که برای شرکت ملی گاز ایران مهم است که بتواند گاز صرفه‌جویی‌شده در بخش غیرمولد را به بخش‌های مولد اقتصاد ملی تحویل دهد، افزود: با موفقیت در اجرای این طرح، می‌توانیم زمینه صدور گواهی‌های صرفه‌جویی را فراهم و گام موثری را برای ایجاد بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و حفظ محیط زیست برداریم.

سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران در پایان، ابراز امیدواری کرد: با اجرای این طرح و تخصیص گاز بیشتر به واحدهای صنعتی، در کنار منفعت مستقیم مردم از صرفه‌جویی و مصرف بهینه گاز، شاهد رونق بیشتر تولید در سال مهار تورم و رشد تولید باشیم.

افزایش تولید ناخالص داخلی با مردمی‌سازی صرفه‌جویی در مصرف انرژی

در ادامه، حسین آبنیکی، مدیرعامل شرکت بهینه‌‎سازی مصرف سوخت نیز با اشاره به این‌که مصرف گاز در بخش خانگی که غیر مولد است، بیشتر بوده و این مصرف نقشی در رشد اقتصادی کشور ندارد، گفت: با مردمی‌سازی صرفه‌جویی در مصرف سوخت، می‌توان شدت مصرف انرژی را کاهش داد تا تولید ناخالص داخلی نیز افزایش یابد.

وی ادامه داد: امسال با مذاکراتی که با شرکت ملی گاز ایران شد، بهینه‌سازی مصرف گاز را با همکاری استانداری یزد، بخش‌خصوصی و مردم یزد دنبال می‌کنیم.

آبنیکی تصریح کرد: با ایجاد یک سامانه، مردم یزد می‌توانند در آن ثبت‌نام کنند و به ازای کاهش مصرف گاز، از منافع آن بهره ببرند؛ همچنین با این اقدام، گاز صرفه‌جویی‌شده به صنعت تخصیص می‌یابد و از منابع حاصل از صرفه‌جویی، بخش خصوصی که این زیرساخت را اجرا می‌کند نیز، منتفع می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهینه‌‎سازی مصرف سوخت در پایان، با بیان این‌که این طرح در فاز اول در استان یزد اجرا و در گام بعد به کل کشور تسری می‌یابد، گفت: رئیس‌جمهوری تأکید دارد که مردم به فضای صرفه‌جویی مصرف انرژی وارد شوند و این اقدام با ایجاد منافع مشترک در این مسیر، محقق خواهد شد.

منبع: روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *