00:50

1403/02/15

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

میانگین مصرف برق در استان مرکزی بالاتر از شاخص کشوری است

دبیر کمیته مدیریت مصرف برق استان مرکزی گفت: متوسط رشد بار استان نسبت به سال گذشته به حدود 8.5 درصد رسیده که در مقایسه با شاخص کشوری، رشد بالاتری را در میانگین سالیانه نشان می‌دهد.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم صنعت ” آوای صنعت ”، “فرهاد شبیهی” با اعلام مطلب فوق افزود: آمار و ارقام ثبت شده از رشد مصرف کشور و تداوم افزایش دما، نشان دهنده آن است که رشد مصرف در کشور و استان خارج از پیش‌بینی و استانداردهای معمول است که شاید بتوان یکی از دلایل آن را در قیمت بسیار ناچیز بهای برق در سبد مصرفی کشور، ورود بی‌رویه و خارج از استاندارد وسایل سرمایشی به کشور در سال‌های اخیر عنوان کرد.

وی ادامه داد: آمار موجود نشان دهنده آن است که بایستی برنامه‌های مصرف بهینه از انرژی برق در دستور کار تمامی مشترکان (خانگی، تجاری، اداری، کشاورزی و صنعتی) قرار گیرد تا امکان استفاده از این انرژی برای تمامی مشترکان فراهم شود.

دبیر کمیته مدیریت مصرف برق استان مرکزی اظهار داشت: استفاده بهینه از انرژی برق توسط بخش‌های غیر مولد مانند مصارف اداری، تجاری و خانگی امکان استمرار دریافت انرژی مطمئن برای بخش‌های مولد کشور شامل صنعت و کشاورزی را فراهم می‌کند.

شبیهی ادامه داد: پارسال در حوزه مصرف برق، نیاز به بیش از ۵۷ هزار مگاوات بوده که حدود ۵۳ هزار مگاوات آن تأمین شد و این عدد در سال جدید بر اساس پیش‌بینی انجام شده در حدود ۶۰ هزار مگاوات است که با تلاش‌های صورت گرفته توسط وزارت نیرو در قالب برنامه‌های مدون و با اضافه شدن تولید نیروگاه‌های برق‌آبی، تأمین حدود 59 هزار مگاواتی آن در صورت آمادگی کامل شبکه تولید، انتقال و اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف امکان‌پذیر است.

وی اظهار داشت: پیک مصرف برق سال جاری تا هفته سیزدهم ۵۳ هزار و ۱۷۷ مگاوات است که این مقدار در مدت مشابه سال قبل با ۵۰ هزار و ۷۱۴ مگاوات بیش از پنج درصد رشد داشته و حداکثر نیاز مصرف در هفته سیزدهم نسبت به هفته قبل در سال جاری دارای رشد ۱۰.۶۷ درصدی بوده است.

دبیر کمیته مدیریت مصرف برق استان مرکزی اضافه کرد: بر اساس آمار رسمی شبکه برق کشور، به ازای هر یک درجه افزایش دمای بالاتر از ۲۵ درجه سانتی‌گراد، بار شبکه از ۶۰۰ تا ۸۰۰ مگاوات اضافه می‌شود.

شبیهی افزود: مصوب کردن تغییر ساعات کاری ادارات استان از ابتدای تیرماه تا پایان تیرماه سال جاری، پیگیری معرفی رابطان انرژی ادارات و دستگاه‌های اجرایی، تشکیل جلسه با رابطان مربوطه و ابلاغ ضوابط و شرایط صرفه‌جویی انرژی در دستگاه‌های اجرایی، تعامل و برگزاری جلسات با مشترکان صنعتی بزرگ، ابلاغ طرح‌های پیک‌سایی و ارسال تفاهمنامه جهت شرکت در برنامه‌های مدیریت مصرف از مهم‌ترین برنامه‌های کمیته مدیریت مصرف برق استان مرکزی، در سال جاری است.

برق منطقه‌ای باختر سه استان همدان، لرستان و مرکزی با ۷۷ هزار کیلومتر مربع مساحت، پنج میلیون نفر جمعیت و ۲ میلیون مشترک را در بر می‌گیرد.

منبع: وزارت نیرو