17:49

1403/02/30

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

مهم‌ترین دستاورد در توسعه پارس جنوبی، رشد پیمانکاران ایرانی است

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه در توسعه پارس جنوبی در سال ۸۱ سهم ساخت داخل به ۳۲ درصد رسیده بود، در حالی که سال گذشته با افتتاح فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ سهم داخل به ۶۲ درصد رسید، در حالی که توسعه طرح ها نیز پیچیده تر شده است، گفت: رشد پیمانکاران ایرانی که در خلال این توسعه محقق شد، مهم‌ترین دستاورد در توسعه پارس جنوبی بوده است.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم صنعت ” آوای صنعت ”،  محمد مشکین فام که شامگاه شنبه، ۲۳ شهریورماه به همراه رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در برنامه زنده “تیتر امشب” شبکه خبر حضور یافته بود با بیان اینکه چشم انداز ما این است که به مدت ۲۵ سال حداقل ۷۵ درصد گاز مصرفی کشور را از پارس جنوبی و سایر میادین اطراف تأمین کنیم، افزود: برای تحقق این چشم انداز اکنون در اطراف میدان پارس جنوبی متمرکز هستیم و اولین بلوک مد نظر میدان بلال است که در شرقی ترین نقطه هم مرز با قطر قرار دارد و سیاست ما این است که ابتدا بلوک‌های مرزی را توسعه دهیم و بعد به سایر بلوک ها بپردازیم.

این مقام مسئول با اشاره به تجربه خوب شرکت پتروپارس در روند توسعه پارس جنوبی، به قرارداد میدان بلال اشاره کرد و گفت: مبلغ این قرارداد ۴۴۰ میلیون دلار است و در ۳۴ ماه انجام می‌شود؛ در این طرح ۸ حلقه چاه حفاری می‌شود و یک جکت و یک سکوی فراورش نصب می شود؛ یک خط لوله نیز گاز تولیدی این موقعیت را به سکوی ۱۲ سی که ظرفیت دارد انتقال می‌دهد و از آنجا به پالایشگاه فاز ۱۲ می‌رود.

وی اظهار کرد: پس از میدان گازی بلال بلوک‌هایی همچون بلوک یلدا و نواحی شمالی برای توسعه مدنظر است.

بررسی راهکارهای مختلف برای جبران افت تولید در پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه پیش بینی ما این است که در پارس جنوبی در سال‌های آینده افت تولید داشته باشیم و از الان باید به فکر جبران باشیم، گفت: راهکارهای مختلفی برای جبران داریم که شامل طرح های  کوتاه مدت نگهداشت تولید می‌شود و باید اسید کاری چاه‌ها و مشبک کاری لایه‌ هایی که قبلا انجام نشده بود و نیز حفر چاه های جدید و احداث خطوط لوله جدید برای جلوگیری از افت فشار بین سکوها انجام شود.

مشکین فام با اشاره به اینکه به عنوان طرح‌های بلند مدت توسعه بلوک هایی مانند میدان بلال و در نهایت سکوهای تقویت فشار را در نظر داریم، افزود: ظرفیت میدان گازی بلال ۵۰۰ میلیون فوت مکعب است؛ نیم میلیارد فوت مکعب به اندازه نصف یک فاز که عملا می‌تواند بخشی از افت تولید را جبران کند. بعد از آن به سایر بلوک‌ها شامل یلدا و بلوک‌های شمالی می پردازیم که این افت فشار را جبران کنیم.

وی ادامه داد: به لحاظ جغرافیایی یک سوم میدان پارس جنوبی در اختیار ایران است در حالی که امروز برداشت گاز ما از این میدان مشترک برابر با قطر است و در واقع ما از یک سوم میدان، برابر برداشت می‌کنیم؛ اگر شرایط یکسان بود و مساحت برابر بود می‌توانستیم بگوییم تولید برابر است، اما با شرایط نابرابر می‌توان تولید ما را بیشتر از قطر دانست.

به گفته مشکین فام در پارس جنوبی ۸ درصد ذخایر گازی دنیا را در اختیار داریم که ۵۰ درصد کل ذخایر گازی ایران را شامل می‌شود که ۷۵ درصد گاز مصرفی کشور از این میدان تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: تاکنون حدود ١٠ درصد ذخایر گاز درجای میدان پارس جنوبی را برداشت کرده‌ایم که ارزش محصولات تولید شده ٢٧٠ میلیارد دلار بوده است.

وی با اشاره به روند توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، گفت: برای فاز ۱۴ امسال همه ۴ سکوی دریایی آن وارد مدار می‌شود تا کنون ۲ سکو از سال گذشته وارد مدار شد، یک سکو پس از نصب در حال راه اندازی است و تا پایان سال این موضوع تکمیل می‌شود.

آغاز فعالیت های اجرایی فاز ۱۱ بزودی

مشکین فام ادامه داد: برای فاز ۱۱ نیز با کنسرسیوم توتال، سی ان پی سی و پتروپارس قرارداد داشتیم که مد نظر ما بود، طرف چینی مفاد قرارداد را دریافت کرده و منتظر واکنش آن ها هستیم اما نمی‌توانیم بیش از این تعلل کنیم و اگر شرکت چینی به هر دلیل تصمیمی برای مشارکت نداشته باشد، شرکت پتروپارس به عنوان شرکت سوم کنسرسیوم باید ورود کند و از مهرماه فعالیت ها را آغاز می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برای توسعه میدان فرزاد نیز در حال مذاکره با طرف هندی هستیم، اظهار کرد: اما برنامه جایگزین نیز داریم و با یک شرکت اکتشاف و تولید ایرانی نیز مذاکره شده است و آمادگی کامل داریم که اگر هندی ها تعلل کردند کار را با شرکت داخلی پیگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه در مجموع در طول این سال ها ۸۰ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه گذاری شده است که بزرگترین سرمایه گذاری صنعت نفت به شمار می‌رود، گفت: ما توسعه پارس جنوبی را با فاز ۲ و ۳ شروع کردیم و در سال ۸۱ سهم ساخت داخل به ۳۲ درصد رسیده بود در حالی که سال گذشته با افتتاح فازهای ۱۳ و  ۲۲ تا ۲۴ سهم داخل به ۶۲ درصد رسیده بود و این مقدار دوبرابر شد در حالی که توسعه طرح ها  نیز پیچیده تر شده بود.

به گفته مشکین فام رشد پیمانکاران ایرانی که در خلال این توسعه محقق شد، مهم‌ترین دستاورد در توسعه پارس جنوبی بوده است.

منبع: شرکت ملی نفت