17:10

1403/02/30

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

صرفه‌جویی قابل توجه با تعمیر اساسی توربین ژنراتور منطقه بهرگان

معاون واحد تولید انرژی (نیروگاه) منطقه بهرگان گفت: با انجام اورهال و تعمیر اساسی یک دستگاه توربین ژنراتور T-1000، 750 کیلوواتی منطقه بهرگان توسط کارکنان توانمند این واحد علاوه بر صرفه‌جویی قابل توجه، از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور جلوگیری شده است.

به گزارش ” آوای صنعت ”،   مهندس حسین خدادادی افزود: این اقدام با توجه به کمبودهای موجود و نیاز اساسی به توربین در منطقه و سکوها در سال رونق تولید بسیار مهم بوده و خوشبختانه شاخص‌های مورد انتظار و استانداردهای لازم در آن کاملا رعایت شده است.

به گفته وی، با توجه به اینکه اورهال توربین‌ها هزینه بسیار بالایی دارد این کار از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه معمولا در این گونه تعمیرات، برخی از قطعات مورد نیاز از خارج از کشور تامین می‌شود ولی خوشبختانه همکاران این واحد با تلاش مثال‌زدنی خود بدون نیاز به واردات هیچ‌گونه قطعه خارجی موفق به تعمیر اساسی این توربین شدند.

وی با بیان اینکه در شش ماهه نخست سال جاری اقدامات برجسته‌ای در این واحد انجام شده است، گفت: این واحد از نیروهای متخصص با سطح تحصیلات فوق دیپلم تا دکترا تشکیل شده است که در کار خود مهارت بالایی دارند. ما در این واحد سعی داریم کارهای گروهی را تقویت کنیم که خوشبختانه در سال‌های اخیر با ایجاد شرایط لازم توانسته‌ایم در پرورش نیروهای انسانی موفقیت‌های بسیار خوبی کسب نماییم. همچنین در انجام کارهای بزرگ، خلاقانه و مبتکرانه تلاش‌های خوبی انجام داده‌ایم. با توجه به نیروهای کمی و کیفی موجود، در راهبری و هدایت این نیروها تلاش شده توانایی افراد شناخته شده و با توجه به توانایی‌های آنها وظیفه مورد نظر محول ‌شود که این اقدام باعث افزایش راندمان کاری و رضایت شغلی می‌گردد.

وی گفت: به اعتقاد بنده در شرایط کنونی باید با توان بالا کار کنیم بنابراین از انجام کارهای سخت هراسی نداریم. در این راستا 5 دستگاه انجین که ساعت کار بالایی داشتند باز و دمونتاژ شده و با بررسی قطعات آنها با توجه به وجود دانش اورهال توربین در این واحد اقدام به تعمیر آنها کردیم که خوشبختانه نتایج مثبتی در برداشت. خوشبختانه مهندسان جوان این واحد دانش، تجربه و اعتماد به نفس بالایی را کسب کرده‌اند و در آینده هر یک از آنها می‌‌توانند کارهای بزرگ و شایسته‌ای انجام دهند.

به گفته مهندس خدادادی، اقدام ارزشمند دیگر موازی (PARALLEL) کردن توربین‌های منطقه بود. با توجه به اینکه توربین‌های منطقه سال‌های طولانی پارالل نمی‌شدند و ما نمی‌توانستیم از توان بالقوه آنها استفاده کنیم بنابراین به فکر افتادیم نسبت به موازی نمودن توربین‌ها اقدام نماییم. بی‌تردید اگر می‌خواستیم این اقدام را برون‌سپاری کنیم مستلزم وقت و هزینه بسیار زیادی بود اما با مطالعه جدی صورت گرفته توسط مهندس شوشتری یکی از کارشناسان این واحد و آقای منوچهری و همکاری تیمی کارشناسان نیروگاه و ابزار دقیق، خوشبختانه این کار تحقق یافت و دو توربین به طور همزمان در مدار قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه این توربین‌ها از اوایل انقلاب راه‌اندازی شده‌اند، ما نگران بودیم در صورت قطع برق، چگونه برق مورد نیاز مصرف‌کننده‌های با توان بالا را تامین نماییم که  با این اقدام دیگر نگرانی در این زمینه وجود ندارد. این پروژه در سال 97 آغاز شد و با تلاش شبانه‌روزی همکاران در خرداد 98 به پایان رسید.

مهندس خدادادی اقدام بزرگ دیگر این واحد را کار بر روی 5 دستگاه توربین‌ژنراتور قدیمی اعلام کرد و گفت: این توربین‌ها از نوع سولار متعلق به شرکت نفت و گاز پارس شمالی و مدت‌های طولانی بدون استفاده مانده بودند که با رایزنی‌های انجام شده به منطقه بهرگان منتقل شده و کار تعمیر اساسی و راه‌اندازی دوباره آنها از دو ماه قبل آغاز شده است. در این پروژه با توجه به اینکه هیچ نقشه‌ای از این توربین‌ها وجود نداشت همکاران این واحد دست به کار شده و نسبت به تهیه نقشه‌های مورد نیاز اقدام کرده‌اند.

وی افزود: بی‌تردید توربین یکی از تجهیزات ارزشمند صنعت نفت است که قیمت بسیار بالایی دارد و بدون آن انجام عملیات تولید امکان‌پذیر نیست بنابراین انجام تعمیرات و راه‌اندازی این توربینها به نوعی یک کار ملی و بزرگ است و امیدواریم تا پایان سال دو دستگاه از این توربین‌ها را راه‌اندازی نماییم.

وی، تبدیل نقشه‌های کاغذی توربین‌های سولار به الکترونیکی که شامل چندین صفحه است را از دیگر اقدامات ارزشمند کارکنان این واحد عنوان کرد و گفت: این کار فرایندی بسیار سخت و زمان‌بر است ولی مهندسان جوان این واحد موفق شدند با دقت و حوصله فراوان این کار بزرگ را انجام دهند و شرکت را از وجود نقشه‌های کاغذی که هر لحظه احتمال از بین رفتن آنها وجود دارد بی‌نیاز کنند. این کار به قدری مهم است که حتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز پس از آگاهی از آن خواستار استفاده از این نقشه‌ها هستند. مهندس خدادادی افزود: نمونه‌های شبیه‌ساز برای کارهای تست، تعمیر و سرویس قطعات حساس توربین که تامین آن در شرایط تحریم بسیار دشوار است نیز توسط این واحد ساخته شده و کشور از این بخش بی‌نیاز شده است. همچنین قطعات توربین‌های سکوی بهرگانسر که جزو گران‌ترین و کمیاب‌ترین قطعات صنعت نفت است توسط کارکنان این واحد تعمیر و راه‌اندازی شده است.

وی افزود: واحد تولید انرژی منطقه بهرگان شامل تجهیزاتی مانند توربین‌ژنراتور، توربین‌پمپ‌ها و تجهیزاتی است که باید این دستگاه‌ها را پشتیبانی کنند. عمده‌ترین وظیفه ما در این واحد نگهداری از تاسیسات، استفاده درست و بهینه‌سازی این تجهیزات، همچنین تولید انرژی و پمپاژ نفت‌خام برای صادرات چه از طریق دریا (SBM) و چه از طریق خط لوله گوره است.

وی گفت: ما به اموال شرکت بیش از دارایی‌های خودمان اهمیت می‌دهیم و در حفظ و نگهداری آنها تلاش می‌کنیم و در موارد متعدد با صرف وقت و انرژی زیاد قطعات مورد نیاز را تامین می‌کنیم. در واقع این تجهیزات را مانند فرزندان خود می‌دانیم چراکه اعتقاد داریم این‌ها اموال کشور است و ما تا زمانی که در استخدام شرکت هستیم و نفس داریم باید برای مملکت خود مفید باشیم.

وی در پایان از حمایت‌های مهندس قانعی رییس منطقه، مهندس آتیار معاون منطقه، آقایان بیرانوند رییس عملیات تولید، جهاندیده و میرزابیگی، همچنین زحمات همکاران خود مهندس عباس شش‌پری، اسدی‌کیا، جمالی، صمیمی‌نژاد و سیدجلال‌الدین آل‌محمد رییس واحد نیروگاه که از نیروهای برجسته واحد توربین در شرکت نفت فلات قاره ایران است تشکر و قدردانی کرد.

منبع: شرکت نفت فلات قاره ایران