18:28

1403/01/31

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شركت ملی حفاری ایران توافقنامه نامه امضا كردند

با هدف شتاب بخشی در اجرای طرح های توسعه ای صنعت نفت در راستای حفظ، نگهداشت و افزایش تولید نفت و گاز، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران توافقنامه تقویت همکاری های مشترک امضا کردند.

به گزارش “نوای صنعت“، این توافقنامه که طرح اولیه آن در سال 1400 کلید خورده بود پس از دوسال برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و مدیریتی مورد بررسی و ویرایش قرار گرفت و در روز چهارشنبه (10 خرداد 1402) در نشستی که به میزبانی مناطق نفتخیز جنوب در اتاق سمینارهای دفتر مدیرعامل برگزار گردید، با امضای مهندس علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و دکتر حمید رضا گلپایگانی مدیرعامل شرکت ملی حفاری نهایی شد.

در آیین امضا و مبادله این سند همکاری که با حضور مدیر فنی ، معاونت حفاری مناطق نفتخیز و قائم مقام مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره ملی حفاری برگزار شد،  مهندس دانشی با تبریک ولادت با سعادت حضرت  امام رضا (ع)  گفت: امروز روز خوبی برای دو شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و ملی حفاری است و انتظار می رود تقویت همکاری ها میان دو شرکت موجب توسعه و پیشرفت افزون تر و اعتلای صنعت نفت کشور شود.

وی افزود: برنامه اصلی صنعت نفت حمایت از توانمندی های  داخلی در همه زمینه ها و از جمله صنعت حفاری است که در راس آن شرکت ملی حفاری ایران قرار دارد و تلاش بر این است که این شرکت به شرایط مطلوب خود باز گردد و بتواند خدمات حفاری را به نحو بسیار عالی ارایه نماید.

دانشی اظهار کرد: نگاه ما کارشناسی،  تخصصی و استفاده از توان بالقوه شرکت ملی حفاری در تحقق برنامه های صنعت نفت است زیرا  حفاری در فرایند تولید نقش اصلی و  پایه ایفا می کند و تحقق برنامه های صنعت نفت در راستای عزت، اقتدار و سربلندی کشور است.

در این آیین دکتر گلپایگانی نیز نقش شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در اجرای برنامه های صنعت نفت و افزایش تولید را بسیار مهم دانست و گفت: این شرکت بزرگترین شرکت تابع شرکت ملی نفت ایران است که نقش اصلی در تحقق حفظ، نگهداشت و افزایش تولید برعهده دارد.

وی با این توضیح که این توافقنامه در پیوست با قرارداد پنج ساله و استمرار آن میان دو شرکت مبادله می گردد، افزود: با توجه به اهتمام و حمایت وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، ملی حفاری همه توان خود را به کار خواهد گرفت تا در جهت انجام برنامه های ابلاغی و شتاب بخشی در اجرای طرح ها و پاسخگویی به موقع به نیازهای صنعت نفت موفق عمل نماید.

گلپایگانی به همکاری وهمیاری دو شرکت در خصوص بازسازی، نوسازی و ارتقاء ناوگان حفاری و تجهیزات خدمات جانبی آن اشاره و اظهار کرد: با بازسازی ماشین آلات و تجهیزات کاربردی در حفاری و با توجه به وجود نیروهای مجرب و کار آزموده  در این شرکت ، شاهد افزایش بهره وری و راندمان کار و در نتیجه کاهش انتظارات، کار براساس برنامه زمان بندی شده و رشد کمی و کیفی خدمات و رضایتمندی بیش از پیش کارفرماها در سال جاری خواهیم بود.

شرکت ملی حفاری ایران افزون بر 70 دستگاه حفاری سبک، سنگین و فوق سنگین خشکی و دریایی و تجهیزات و ابزار خدمات فنی و ویژه حفاری که افزون بر 25 عملیات متنوع و مختلف است در تملک دارد و از نیروهای متخصص و مجرب در حوزه های عملیاتی و پشتیبانی فنی و مهندسی به عنوان بزرگترین شرکت حفاری در کشور و منطقه برخوردار می باشد.

هم اکنون دستگاه های حفاری سبک و سنگن خشکی ملی حفاری در طرح های شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در گستره عملیاتی پنج شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون، مارون، آغاجاری، گچساران و مسجدسلیمان و در اجرای بسته های مربوط به طرح توسعه 28 مخزن در چرخه عملیات قرار دارند.

شایان ذکر است: عقد قرارداد حفاری به روش هزینه بر متر(فوتیج) که در مدت یک سال با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و مدیریتی مورد بررسی و ویرایش قرار گرفت در راستای افزایش بهره وری حفاری چاه ها که اولین با در کشور صورت گرفته است. و از مزایای این طرح می‌توان به : تامین تجهیزات حفره “8/1 4 (slim hole) توسط شرکت ملی حفاری با حمایت مالی مناطق نفتخیز جنوب در جهت رفع مشکلات تعمیر چاه ها، تامین ضربه زن حفاری(جار) توسط شرکت ملی حفاری با حمایت مالی مناطق نفتخیز جنوب در راستای کاهش ریسک های حفاری و افزایش احتمال آزادسازی رشته حفاری، ویرایش قرارداد حفاری جهتدار در راستای بهینه سازی ساعت کارکرد موتورهای درون چاهی ، ویراش قرارداد پسماند حفاری در جهت تامین صد در صدی اهداف  زیست محیطی و کاهش مصرف سوخت و آب، ایجاد تغییرات بهینه در نحوه پرداخت در راستای افزایش کارایی دستگاه های حفاری و کاهش زمان انتظار، تسهیل در پرداخت هزینه نگهداشت و بازسازی / نوسازی ناوگان حفاری در جهت بازسازی و نوسازی ناوگان حفاری با هدف کاهش زمان های تعمیرات و انتظارات و در نتیجه افزایش بهره وری، بهینه سازی تعداد دستگاههای نمودارگیری سطحی از سیال حفاری و راه اندازی سیستم آنلاین انتقال داده ها (تحت استاندارد wtsml2) و الزام تجهیز تلمبه های سیمان زنی به سیستم ثبت و انتقال داده های عملیات سیمان کاری اشاره کرد.