16:55

1403/02/18

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

در کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران بررسی شد؛تامین مالی بنگاه‌ها از مسیر بازار سرمایه

نمایندگان بخش خصوصی و دولت در نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران به مساله بررسی تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق بازار سرمایه پرداختند.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم صنعت ” آوای صنعت ”،  در پنجمین نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، بار دیگر موضوع تامین مالی بنگاه‌ها از طریق بازار سرمایه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. آن‌طور که فریال مستوفی، رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، در شروع به کار این کمیسیون در دور جدید اعلام کرد، دستیابی به راهکاری برای حل مشکل تامین نقدینگی بنگاه‌های کوچک و متوسط و ایجاد بازاری برای تامین سرمایه این بنگاه‌ها یکی از اهداف کاری کمیسیون در سال جاری است.

به همین منظور در پنجمین جلسه کمیسیون، با دعوت از مدیران یکی از شرکت‌های تامین سرمایه، به چگونگی ورود بنگاه‌ها به حوزه تامین مالی از طریق بازار سرمایه پرداخته شد. همچنین، مشاور وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار سرمایه با حضور در این نشست از آمادگی این وزارتخانه برای همکاری با اتاق تهران پیرامون دستیابی به راهکارهای عملیاتی تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط بخش‌خصوصی از طریق بازار سرمایه خبر داد. این در حالی است که مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اوراق بهادار نیز بر آمادگی این سازمان برای همفکری با اتاق تهران در خصوص ایجاد ابزارهای مالی جدید تاکید کرد.

در آغاز این نشست، افروز بهرامی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات، به کارکرد صندوق پروژه‌ها اشاره کرد که به گفته وی، می‌تواند به عنوان ابزاری مناسب برای تامین مالی پروژه‌ها در شرایط فعلی اقتصاد کشور به کار گرفته شود.

هم‌چنین شهبازی مشاور وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار سرمایه در سخنانی، از تشکیل اتاق فکر در معاونت طرح و برنامه این وزارتخانه برای برگزاری جلسات هم‌اندیشی با کارآفرینان و شرکت‌های تامین سرمایه، خبر داد و با اشاره به یک آمار مستند که به گفته وی در این معاونت به دست آمده، یادآور شد که بسیاری از بنگاه‌های کوچک و متوسط کشور از ابزارهایی که در بازار سرمایه وجود دارد، آگاه نیستند.

او گفت: بررسی‌های نشان می‌دهد که از 3700 بنگاه و واحد اقتصادی با بیش از 100 پرسنل، تنها 50 واحد به بازار سرمایه ورود پیدا کرده‌اند.

شهبازی با بیان اینکه نیاز به فرهنگ‌سازی و ترویج دوباره ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی بنگاه‌ها، ضروری است، از ایجاد هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در سه استان کشور به صورت پایلوت خبر داد که به گفته وی، ایجاد و توسعه این هلدینگ‌ها با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در دستورکار وزارت صمت قرار گرفته‌است.

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران نیز با اشاره به اینکه بسیاری از بنگاه‌های کوچک و متوسط، اصول اولیه تامین مالی از طریق بازار سرمایه را نمی‌دانند، گفت: اتاق تهران در این رابطه پیش‌قدم شده و آموزش بنگاه‌ها و تشکل‌ها را در دستورکار قرار داده است.

فریال مستوفی، یکی از اهداف اصلی این کمیسیون در دوره جدید را هم‌فکری با بخش‌های دولتی و خصوصی در زمینه دستیابی به راهکارهایی برای تامین سرمایه بنگاه ها از طریق بازار سرمایه عنوان کرد و یادآور شد که با ایجاد کمیته مشترک اتاق بازرگانی تهران، سازمان بورس و وزارت صنعت، معدن و تجارت، جلسات هم‌اندیشی برای رسیدن به این هدف ادامه پیدا خواهد کرد.

منبع:اتاق تهران