18:12

1403/02/13

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

برون‌گرایی و استفاده از بازارهای بین المللی اولویت تعاونی‌ها باشد

معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:بخش تعاون باید به برون‌گرایی و استفاده از بازارهای بین المللی اهتمام جدی داشته باشد و در این زمینه کشورهای همسایه بویژه حوزه خلیج فارس در اولویت قرار دهد.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم صنعت ” آوای صنعت ”،   علی سرزعیم روز دوشنبه درچهاردهمین جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر استان بوشهرافزود: اکنون با کشورهای عمان، قطر و تا حدی کویت ارتابط خوبی داریم و حتی در عراق نیز باید ساز و کاری برای افزایش سهم ایران از بازار این کشور فراهم شود.

وی ادامه داد: در این ارتباط ایجاد تعاونی‌های متشکل و راه‌اندازی دفترهای بازاریابی بین المللی حائز اهمیت ویژه است زیرا بازاریابی بین المللی شرایط دشوار و خاص خود را دارد که تعاونی‌ها بصورت تک به تک شاید نتوانند از عهده آن برآیند.

سرزعیم اظهارداشت: ورود به بازارهای جهانی روز به روز سخت تر می‌شود و اکنون در شرایط تحریم این دشواری به مراتب بیشتر است ولی با این حال چنانچه امروز به بازازهای جهانی ورود شود شرایط آغاز فرایند این ورود سهل تر از ۱۰ سال آینده است.

به گفته وی درصورت رفع تحریم ها علاوه بر تسهیل در روند صادرات، منابع ارزی حاصل از آن را نیز بهتر به کشور بر می‌گردد.

سرزعیم یادآروشد: شوک ارزی کشور که ارزش آن را پنج برابر کرده بر بخش‌های مختلف بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کرده تا بنگاه‌ها نگاه به برون‌گرایی را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند.

وی گفت: افزایش نرخ ارز به عنوان یک محرک اقتصاد ما را به زور و فشار در حال سوق دادن به حالت سالم‌تر است.

سرزعیم در بخش دیگری گفت: جانمایی نادرست برخی از شرکت ها از جمله کارخانه فولاد اصفهان که منجر به خشک شدن زاینده رود شد باعث شده تا آنها نتوانند به موفقیت مورد انتظار دست پیدا کنند.

وی افزود: در بخش‌هایی با سرمایه کشور شاهد احداث کارخانه‌هایی بودیم که تنها ثمره آن ایجاد مشکل کم آبی و ورشکستگی است.

سرزعیم بیان کرد: با وجود تمرکز ویژه کشورهای پیشرفت برای احداث کارخانه‌ها در مناطق ساحلی ولی در ایران کارخانه‌های آب بر در مناطق خشکی  و دور از منابع آبی پایدار راه‌اندازی می‌شود.

وی یادآور شد: در چنین شرایط هزینه تمام شده شرکت ها افزایش یافته و در نهایت قدرت خرید آنها نیز در بازارهای بین المللی کاهش می‌یابد.