14:33

1403/01/31

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

با کاربست دستگاه حفاری مورب محقق شد:حفاری و تکمیل یک حلقه چاه نفتی در آب های خلیج فارس ۱۳ روز جلوتر از برنامه

مدیر عملیات حفاری در دریا شرکت ملی حفاری ایران از تحقق ۱۳ روز جلو افتادگی در حفر و تکمیل یک حلقه چاه نفتی با کاربست دستگاه حفاری مورب در آب های خلیج فارس خبر داد.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم صنعت ” آوای صنعت ”،  سیامک افشاری از تحقق ۱۳ روز جلو افتادگی در حفر و تکمیل یک حلقه چاه نفتی با کاربست دستگاه حفاری مورب در آب های خلیج فارس خبر داد و گفت: این چاه توسعه ای بر روی سکوی نفتی ابوذر محل استقرار این دکل دریایی، حفر  شده است.

وی با اشاره به همکاری نزدیک شرکت ملی حفاری ایران با شرکت نفت فلات قاره، افزود: این موفقیت حاصل تلاش مضاعف و تعامل میان متخصصان و کارشناسان ۲ شرکت است.

گفتنی است، دستگاه حفاری مورب از سال ۱۳۷۶ به ناوگان شرکت ملی حفاری ایران پیوسته و نخستین حلقه چاه با به کارگیری این دکل اوایل مهرماه سال ۱۳۷۹ حفر و در چرخه تولید قرار گرفته است.

افشاری گفت: بر اساس مستندات مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی حفاری ایران، چاه جدید که حفاری آن نهم مردادماه امسال به اتمام رسید شصت و ششمین چاهی است که به وسیله دستگاه حفاری مورب در قالب توسعه ای  یا تعمیری حفر و تکمیل می شود.

وی افزود: دکل حفاری مورب یا زاویه دار با توان سازه ای ۳۷۰ هزار پوند برای استفاده بر روی سکوهای دریایی  طراحی شده و با زاویه انحرافی تا ۳۰ درجه در حفاری، تعمیر و تکمیل  چاه های میدان نفتی ابوذر  مورد استفاده قرار می گیرد.

افشاری یادآور شد: شرکت ملی حفاری ایران در زمان حاضر سه دکل حفاری دریایی شامل دستگاه حفاری شهید مدرس، شهید رجایی و مورب در تملک خود دارد که به ترتیب در میدان نفتی درود در نزدیکی جزیره خارگ، موقعیت عملیاتی طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی و منطقه نفتی ابوذر استقرار دارند.

منبع:شرکت ملی نفت