21:15

1403/01/31

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

با احداث نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه ۳۵۰ میلیون متر مکعبی در مصرف گاز صرفه جویی شد

محمدکاظم صباغی، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه گفت: پروژه خط شکن احداث نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی فولاد مبارکه، به صورت سالیانه کاهش ۸۲۰ هزار تنی کربن و صرفه جویی ۳۵۰ میلیون متر مکعبی گاز را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش “نوای صنعت“، محمدکاظم صباغی، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی مجتمع فولاد مبارکه اظهار داشت: مطالعات احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی متمرکز کشور به ظرفیت ۶۰۰ مگاوات از سال ۱۴۰۰ توسط متخصصان مجتمع فولاد مبارکه و با همکاری مشاور آغاز شد؛ هدف از انجام این پروژه تامین بخشی از نیاز شرکت فولاد مبارکه با استفاده از انرژی تجدید پذیر بود.

وی افزود: با همکاری مشاوران تصمیم بر این شد تا پروژه ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی را به جهت مزایایی که برای کشور دارد پس از اخذ مجوز‌های لازم دنبال شود؛ که در نهایت پس از برگزاری مناقصه، شرکت ایرانی مپنا به عنوان پیمانکار پروژه انتخاب شد.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه پیرامون ویژگی‌های پروژه احداث نیروگاه خورشیدی تصریح کرد: از جمله ویژگی‌های پروژه نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی، کاهش ۸۲۰ هزار تنی تولید کربن و صرفه جویی ۳۵۰ میلیون متر مکعبی گاز به ازای هر سال است. از سوی دیگر نیز تلاش شده تا حد ممکن از توان شرکت‌های داخلی در بخش‌های پیمانکاری، پیمایش، تامین قطعات و تجهیزات و… استفاده شود.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه در پایان یاد آور شد: قابل توجه است که بیشترین میزان تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه‌های خورشیدی دقیقا در زمان پیک مصرف بوده و این موضوع از ویژگی‌های این نیروگاه به شمار می‌رود. همچنین به‌دلیل افزایش نرخ حامل‌های گاز و برق درکشور، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در راستای تامین برق، بهترین انتخاب برای صنایع پر مصرف انرژی است.

منبع:ایراسین