10:39

1403/05/06

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

وزیر نفت:ایران؛ بزرگ‌ترین ضامن ثبات و امنیت انرژی در منطقه

روزانه ۸ تا ۹ روستا گازرسانی می‌شوند و تا آخر امسال، جمعیت تحت پوشش شبکه گاز در کشور به حدود ۹۵ درصد خواهد رسید که در دنیا این موضوع بسیار استثنایی است.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم صنعت ” آوای صنعت ”،  بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت شامگاه یکشنبه (۱۶ تیرماه) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه دوم سیما پخش شد، با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه فرآیند گازرسانی به روستاها همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: در حال حاضر، جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه گاز ۸۰ درصد و جمعیت شهری تحت پوشش شبکه گاز، بیش از ۹۹ درصد است که در مجموع به ۹۵ درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: در بخش بالادستی نیز، امسال حدود روزانه ۸۰ میلیون مترمکعب گاز معادل سه فاز متعارف پارس جنوبی در بخش دریا وارد مدار می‌کنیم که بسیار برای ما حیاتی است، ضمن آن که در بخش خشکی به غیر از فاز ۱۴ پارس جنوبی، کار بقیه پالایشگاه‌ها تمام شده‌اند.

وزیر نفت با اشاره به این که طرح‌های توسعه‌ای میدان گازی مشترک پارس جنوبی همچنان در اولویت وزارت نفت قرار دارد، گفت: توسعه میدان‌های مشترک گازی و نفتی در اولویت طرح‌های توسعه‌ای این وزارتخانه قرار دارند.

وی همچنین ضمن تشریح یکصد و هفتاد و ششمین نشست اوپک، در واکنش به اظهارات اخیر وزیر انرژی عربستان درباره ایران گفت: ایران نه تنها تهدیدکننده امنیت انرژی نیست، بلکه بزرگ‌ترین ضامن ثبات و امنیت انرژی در منطقه بوده است.

  • تحقق صادرات؛ در گرو موفقیت در بازار داخلی

وزیر نفت در پاسخ به این جمله؛ «محدود بودن شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار داخلی، آنها را محکوم به فنا می‌کند و آنها باید به بازارهای صادراتی وصل شوند.»، اظهار کرد: هیچ صادراتی نمی‌تواند بدون مرجع مصرف داخلی اتفاق بیفتد و هر خارجی که می‌خواهد وارد بازار محصولات تولید داخل شود، می‌پرسد که چه کسی این محصول را از شرکت تولیدکننده خریداری کرده است؟

وی ادامه داد: بنابراین، مادامی که یک مصرف‌کننده رضایت خود را اعلام نکند، آن محصول صادر نمی‌شود! از همین روست که می‌توان گفت: بزرگترین کاری که ما انجام دادیم، گشودن بازار داخلی به روی این تولیدکنندگان بوده است تا بتوانند محصولاتشان را در بازار داخلی به فروش برسانند، کیفیت را بالا ببرند و اشکالات خود را برطرف کنند و آن زمان است که می‌توانند به سوی صادرات حرکت کنند.

زنگنه از راه‌اندازی نمایشگاه دائمی محصولات و تجهیزات ساخت ایران خبر داد و اظهار کرد: قرار است یک نمایشگاه دائمی برای کالاهای خود در منطقه ری ایجاد کنیم که اگر از خارج از کشور به‌ویژه کشورهای همسایه به ایران بیایند، بتوانند محصولات ایرانی را ببیند.

وی ادامه داد: البته نقصی هم وجود دارد که در حال جبران آن هستیم؛ اکنون تایید استاندارد (API)  به کالاهای ایرانی تعلق نمی‌گیرد، بنابراین ما انجمن نفت و گاز ایران را راه‌اندازی کردیم تا در زمان تحریم بتواند جایگزین شود و تا حدودی این خلاء را پر کنیم، اکنون کسی که متقاضی خرید باشد با مشکل استاندارد روبه‌روست، اما سیستم بازرگانی ما باید روی این موضوع کار کند و ما نیز کمک کنیم.

به گفته وزیر نفت، اکنون بیشتر پیمانکاران در عراق، از اروپا و آمریکا هستند که به دلایل یاد شده، به سختی از ایران تجهیزات و کالا می‌گیرند، اما هنگامی که موضوع تعمیرات و بازسازی با هزینه عراقی‌ها مطرح می‌شود، ایران می‌تواند تجهیزات ساخت خود را صادر کند و به آنها بفروشد تا عراق در تعمیرات از آنها استفاده کند، کمااینکه اکنون نیز این کار را آغاز کرده است.

  • راه‌اندازی ۲۷ فاز گازی پارس جنوبی؛ کاری فوق العاده

مقایسه قراردادها در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، از دیگر مسایل مطرح شده ازسوی وزیر نفت در گفت‌وگوی ویژه خبری شامگاه یکشنبه بود که بر مبنای حضور پیمانکاران خارجی در طرح توسعه فاز ۱۱ و حضور پیمانکاران ایرانی در میدان آزادگان جنوبی پیش رفت.

زنگنه در این باره توضیح داد: برای توسعه آزادگان جنوبی شرکتی نیامد و گرنه قرارداد آن را هم امضا می‌کردیم، زیرا معتقد نیستم که اکنون برداشت بهینه از آزادگان جنوبی انجام می‌دهیم، ما ۲۷ فاز پارس جنوبی را اجرا کردیم در حالی که آن زمان پولی نداشتیم به خودمان بدهیم!

وی ادامه داد: در اینجا دو موضوع مطرح است؛ نخست آنکه ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری فاز ۱۱ پارس جنوبی لازم است. افزون بر این، ما توانایی فنی لازم برای حفظ فشار گاز مخزن را نداریم؛ هنوز یک مورد در ایران و منطقه اجرا نشده که وقتی فشار گاز در مخزن کاسته می‌شود کاری کنیم که فشار گاز بر سر چاه نیفتد و بتوانیم تولید را با همان مقدار برای نمونه روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب در یک فاز ادامه دهیم.

زنگنه به حضور شرکت فرانسوی توتال در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اشاره کرد و یادآور شد: توتال فازهای ۲ و ۳، ۴ و ۵ پارس جنوبی را اجرا کرد، ما در ادامه از حضور و فعالیت این شرکت فرانسوی تجربه‌های زیادی مانند روش مدیریتی، سفارش‌گذاری، طراحی و ریزه کاری‌هایی که داشتند را به دست آوردیم و توانستیم فازهای دیگر را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: در آن زمان هرچه پول فراهم کرده بودیم صرف تکمیل این ۲۷ فاز کردیم، زمانی که من وارد شدم (سال ۹۲)، فقط ۱۰ فاز تمام شده داشتیم، اما در این مدت ما جز فاز ۱۴ که معادل دو فاز است، معادل ۱۵ فاز، پالایشگاه وارد مدار تولید کرده‌ایم و تا پایان امسال یا اوایل سال آینده، ۱۷ فاز دریایی در مدار خواهد بود. این کاری فوق‌العاده مهم طی ۱۰ تا ۱۲ سال است.

  • جهشی بی نظیر در نمایشگاه نفت و گاز امسال

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امسال در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران، جهش بزرگی را در شرکت‌های دانش بنیان شاهد بودم، تصریح کرد: نمایشگاه امسال برای من بسیار جذاب بود؛ همه باامید و علاقه صحبت می کردند و بسیار موفق بودند، یعنی حرفی برای مطرح کردن داشتند و شرایط کنونی سبب پیشرفت بیشتر آنها شده است.

وزیر نفت ادامه داد: من از آنها درباره تولید یک سال اخیرشان پرسیدم و همه آنها حرفی برای گفتن داشتند، شرایط کنونی آنها را تقویت کرده و سبب شده است کارشان را بهتر پیش ببرند.

زنگنه گفت: گرچه تاکنون حدود ۱۴ بار در نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه نفت امسال حضور یافته‌ام، اما در نمایشگاه نفت امسال متحیر شدم، زیرا احساس جهش فراوانی در میان شرکت‌های نمایشگاه داشتم و به نظرم، یکی از زنده‌ترین نمایشگاه‌های نفت کشورهای نفت‌خیز دنیاست.

منبع: شرکت ملی گاز