07:28

1403/05/06

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

مديرعامل توانير در تشریح راهکار عبور از فصل گرما:مديريت توأمان عرضه و تقاضا، راهبرد صنعت برق در تابستان 98

مديرعامل شركت توانير گفت: مديريت توأمان عرضه و تقاضا امسال به طور شفاف و قابل سنجش محقق شد و مايه افتخار است كه با هماهنگي خوب همكاران در شركت توانير، شركت مديريت شبكه، شركت‌هاي برق منطقه‌اي و توزيع نيرو شاهد آرامش شبكه برق كشور در فصل تابستان هستيم.

به گزارش”نوای صنعت“، “محمدحسن متولي‌زاده” در پنجمين گردهمايي مديريت مصرف در صنعت برق كه از طريق ارتباط تصويري با مديران عامل شركت‌هاي برق منطقه‌اي و توزيع برق كشور برگزار شد، عملكرد صنعت برق كشور در تابستان امسال كه رضايت مردم و مسئولان را به همراه داشت، موجب افتخار دانست و افزود: این در حالی‌است که امسال محدوديت‌هاي گسترده‌تري نسبت به سال قبل براي شبكه  پيش‌بيني مي‌شد و توليد واحدهاي حرارتي نيز با كاهش روبرو بود.

مديرعامل توانير درعين حال با اشاره به احتمال افزايش دما طي هفته آينده، بر حفظ آمادگي مجموعه برق كشور، برنامه‌ريزي وكنترل‌هاي دقيق در اين خصوص تاکید کرد.

وی گزارش همكاران شركت مديريت شبكه برق ايران را حاکی از هموار شدن منحني پيك بار طي دوره گرم امسال و تلاش اثربخش مجموعه برق كشور دانست و افزود: امسال به طور روشن، شفاف و قابل سنجش، مديريت توأمان عرضه و تقاضا محقق شد و به‌طور حتم عملكرد بهتري را نيز در آينده شاهد خواهيم بود.

متولي‌زاده، مستندسازي دستاوردهاي صنعت برق در تابستان امسال، همچنين انعكاس عملكرد دستگاه‌هاي دولتي و بخش‌هاي صنعتي، كشاورزي و غيره از جمله همكاري مردم با برنامه‌هاي مديريت بار و مصرف انرژي و مقايسه با عملكرد كشورهاي پيشرو را از سوي روابط عمومي شركت توانير و روابط عمومي‌هاي صنعت برق مورد تاكيد قرار داد.

در ادامه اين نشست كه معاونان و مديران ارشد شركت توانير، مديرعامل شركت مديريت شبكه و مديران عامل صنعت برق تهران حضور داشتند، نماينده شركت مديريت شبكه ضمن قدرداني از دست اندركاران برنامه‌ريزي و اجراي طرح‌هاي مديريت مصرف، بيشترين كاهش مصرف بابت طرح‌هاي بزرگ ذخيره عملياتي را 562 مگاوات در 27خرداد گذشته و 435 مگاوات در روز پيك عنوان كرد و گفت: بيشترين میزان صرفه‌جويي اين طرح در بخش انرژي معادل 2246 مگاوات ساعت و در روز پيك (31تير) 1740 مگاوات ساعت به ثبت رسيد.

وي الزامات طرح‌هاي مديريت مصرف از منظر راهبري شبكه را شامل پيك‌سايي، ثبت روزانه مقادير مديريت مصرف و افزايش سهم بارهاي قابل كنترل دانست و كاهش ذخيره شبكه، كاهش حاشيه امنيت در گلوگاه‌هاي شبكه، نزديك شدن پيك روز و شب و مسايل واحدهاي برق‌آبي را از مشكلات هموار نبودن منحني بار عنوان کرد.

نماينده شركت مديريت شبكه همچنین افزود: با توزيع زماني و مكاني بهتر مقادير مديريت مصرف مي‌توان بدون كاهش بيشتر انرژي، منحني بار هموارتري ايجاد كرد.

ارايه عملكرد شركت‌هاي برق در اين نشست حاكي از مبادله 7700 تفاهم‌نامه با 3400 واحد صنعتي و 3300 واحد كشاورزي و مشاركت 120 هزار مشترك از مجموع 340 هزار مشترك كشاورزي بوده است.

بر اساس گزارش ارايه شده در اين نشست، بيشترين ميزان صرفه‌جويي انرژي 51 هزار مگاوات ساعت است كه در هفته پانزدهم انجام شد و 3874 مگاوات از ظرفيت شبكه را آزاد كرد.

در ادامه اين نشست كه از طريق ويديوكنفرانس انجام شد، مديران عامل شركت‌هاي برق منطقه‌اي و توزيع از استان‌هاي خوزستان، خراسان، كهگيلويه و بويراحمد، تهران، يزد، مركزي، آذربايجان، اصفهان و قم خلاصه‌اي از عملكرد و نتايج برنامه‌هاي مديريت بار و مصرف انرژي در حيطه عملكرد شركت را تشريح كردند.

منبع:وزارت نیرو(پاون)