کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است در شرایط فعلی، صنعت گردشگری، اصلیترین ظرفیت کشور برای رسیدن به رشد اقتصادی است و ازاینرو باید نگاه به صنعت گردشگری در همه جوانب تغییر کند.
به گزارش”نوای صنعت“، عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه امروز گردشگری، میراث فرهنگی و صنایعدستی به ظرفیت اصلی کشور برای رشد اقتصادی تبدیل شده است، اظهار کرد: در سایر حوزهها 30 سال در کشور کار کردیم و امروز زمان آن رسیده که بر این بخشها تمرکز کنیم.
کیوان کاشفی در اولین جلسه دوره نهم کمیسیون گردشگری اتاق کرمانشاه افزود: اکنون گردشگری جای خود را در سبد همه خانوارها با هر میزان درآمد باز کرده است و از سوی دیگر امروز کشور ایران میزبان حضور گردشگران زیادی از سراسر جهان است و اقبال خوبی از سوی برخی کشورها مانند عمان، سوریه، عراق و … برای حضور در ایران وجود دارد.
رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه برخی از استانهای کشور مانند اصفهان، مشهد و استانهای شمالی به مقاصد اصلی این گردشگران تبدیل شدهاند، تأکید کرد: برخی از استانها از دیرباز حلقه اول گردشگری کشور بودند که تعداد آنها در حال اضافه شدن است و استانهایی مانند همدان و سیستان و بلوچستان نیز با سرعت قابلتوجهی در حال پیوستن به این موضوع هستند.
به عقیده کاشفی، کرمانشاه نیز باید وارد این حلقه شود تا از مزایای حضور گردشگران داخلی و خارجی در استان بیبهره نمانیم.
او با بیان اینکه کرمانشاه ظرفیتهای زیادی برای استقبال از گردشگران دارد، توریسم درمانی را یکی از مهمترین این مزیتها برشمرد و خاطرنشان کرد: امروز در ایران و از جمله استان کرمانشاه خدمات سلامت با قیمت مناسب و کیفیت عالی در اختیار گردشگران است اما باید زیرساختهای جانبی این موضوع مانند حملونقل هوایی و … نیز در استان فراهم شود.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران از ظرفیت گردشگری روستایی استان هم یاد کرد و ادامه داد: فرهنگ روستاها، پوشش آنها و … همگی میتواند برای گردشگران جذاب باشد.
کاشفی با اشاره به اینکه دیدن مواردی مانند آب و سنگ و … دیگر بهتنهایی برای گردشگران جذاب نیست، یادآور شد: باید به دنبال سمبل سازی برای گردشگران باشیم.
او با اشاره به برپایی رویداد گردشگری 2020 در کرمانشاه و بهطور مشترک با کردستان گفت: معتقدم این رویداد اکنون فقط در حد ایده است و باید با برگزاری دهها جلسه کارشناسی و بهرهگیری از تجربیات دیگر استانهایی که میزبان رویدادهایی ازایندست بودند بتوانیم به بهترین شکل از آن استفاده کنیم.
کاشفی در ادامه از کارکردهای کمیسیون گردشگری هم یاد کرد و گفت: این کمیسیون بر سه محور گردشگری، میراث فرهنگی و صنایعدستی فعالیت دارد.
او با بیان اینکه میتوان برای هریک از این سه محور زیرشاخههایی را تعریف کرد، افزود: برای مثال کرمانشاه در زمینه فرش، توریسم گردشگری و… قابلیتهای زیادی دارد که باید به آنها در این کمیسیون بپردازیم.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران ادامه داد: در برخی موارد ما پیشنهادهایی را برای بررسی بیشتر و مشاوره گرفتن به اعضای کمیسیون گردشگری ارائه میدهیم و در برخی موارد کمیسیون میتواند پیشنهادهای خود را به هیات رئیسه اتاق ارائه دهد.
به گفته عضو هیات رئیسه اتاق ایران، این پیشنهادها حتماً باید اولویتبندی شود و منسجم باشد تا بتوان از دل آن برنامههای پخته و عملیاتی به دست آورد.
وی اظهار کرد: رویکرد اصلی این کمیسیون نیز ابتدا استانی و منطقهای و سپس ملی است و اگر بتوانیم در هرسال چند کار اجرایی خوب از دل این کمیسیون بیرون بیاوریم بسیار مثبت خواهد بود و نتیجه آن ایجاد اشتغال و ثروت برای استان است.
کاشفی با بیان اینکه اتاق بازرگانی وزن زیادی در کمیتهها و کارگروههای مختلف استانم دارد، یادآور شد: میتوانیم پیشنهادهای کمیسیون گردشگری را در این کارگروهها مطرح کنیم.
رئیس اتاق کرمانشاه تأکید کرد: میتوانیم این پیشنهادها را کمیته گردشگری استان، جلسات شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی با حضور استاندار و حتی در بعد کلانتر در جلسات اتاق ایران مطرح کنیم.
وی با بیان اینکه پیشنهادهای اتاق ایران در تصمیمگیریهای ملی بسیار اثرگذار است، ادامه داد: تصمیم اخیر ارتقا سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به وزارتخانه از جمله این موارد بود که به نتیجه رسید.
کاشفی با بیان اینکه کمیسیون گردشگری متشکل از سه ضلع بخش خصوصی، بخش دولتی و بخش علمی شامل اساتید دانشگاه است، گفت: اگرچه باید از ظرفیت بخش دولتی هم استفاده کنیم اما تمرکز اصلی باید با بخش خصوصی باشد و در جلسات کمیسیون به فراخور موضوع جلسه از حضور مسئولین هم بهرهمند میشویم.