11:38

1403/05/06

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

صرفه‌جویی ارزی قابل توجه با ارتقاء سیستم مانیتورینگ توربین‌های سولار لاوان

ارتقا و به‌روزرسانی سیستم مانیتورینگ توربین‌های سولار سکوی سلمان، صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی را برای شرکت نفت فلات قاره ایران در پی داشت.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم صنعت ” آوای صنعت ”، با توجه به لزوم به روزرسانی مانیتورینگ ژنراتورها و کمپرسورها، در راستای حفظ داده ها و تحلیل رفتار و پایش وضعیت توربین‌ها، اجرای پروژه ارتقای سیستم مانیتورینگ توربین‌های سولار منطقه لاوان در دستور کار متخصصان این شرکت قرار گرفت.

این پروژه که شامل مهندسی اجرایی، خرید ادوات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، خرید قفل سخت‌افزاری و ادوات ارتباطی به همراه نرم‌افزارهای مربوطه بود به بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه نیاز داشت که به همت مجید محمدباقرپور، از کارکنان واحد کنترل و ابزار دقیق سکوی سلمان در نهایت با هزینه حدود ۲۰ میلیون ریالی به سرانجام رسید.

مجید محمدباقرپور؛ مجری این پروژه می‌گوید: با تلاش شبانه‌روزی و پس از ۴ ماه موفق به راه‌اندازی سیستم مانیتورینگ جدید شده و آن را در زمان مقرر تحویل دادیم.

 به گفته وی، تمامی مراحل کار کاملا تخصصی و با استفاده از توان داخلی انجام شده است.

به گفته محمدباقرپور، کامپیوتر روی توربین‌ها، خارجی است که خریداری آنها نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان هزینه دربر داشت، همچنین به‌روزرسانی مانیتورینگ آنها هزینه جداگانه نرم‌افزار مختص به خود دارد که پیاده‌سازی این نرم‌افزار، امکان اجرای نرم‌افزار مانیتورینگ روی مانیتورها با برندهای مختلف، ارزان‌تر و قابل دسترس‌تر وجود دارد.

وی افزود: در طراحی جدید و با به‌روزرسانی مانیتورینگ توربین‌های سولار، تمام سیگنال‌های هر ۸ کمپرسور در یک مانیتور آمده است و قابلیت‌های دیگر هم می‌توان به آن افزود. از سوی دیگر اگر برای کامپیوترها مشکلی ایجاد شود، هیچ نگرانی نداریم و می‌توانیم آن را در مانیتورهای موجود در بازار ایران، نصب و نرم‌افزار را اجرا کنیم.

به روزرسانی با هدف خودکفایی

رضا بایرامی، یکی دیگر از متخصصان واحد کنترل ابزار دقیق سکوی سلمان نیز با بیان اینکه کنترل تمام سکوها از این محل انجام می‌شود، می‌گوید: نرم‌افزار مانیتورینگ را که در سال‌های گذشته طراحی کرده بودند، با گذشت زمان نیازمند به‌روزرسانی بود، زیرا امکان دسترسی پیوسته به مقادیر داده‌ها را نداشتیم و مشاهده و تحلیل وضعیت داده‌ها به مرور زمان در بازه‌های زمانی مختلف امکان‌پذیر نبود.

وی می‌گوید: ادوات سکو از گذشته خارجی بوده است؛ با روند رو به رشد تحریم‌ها از آنجا که برای تامین قطعات با مشکل روبه‌رو شدیم، هدف ما این بوده است که از وابستگی خارج شویم و در انجام این پروژه هم هدف ما همین بوده است.

در ادامه، ابراهیم پاکسیما، سرپرست سکوی سلمان می‌گوید: در سکوی سلمان ۸ توربین سولار فعال است که متخصصان این سکو در استفاده از نرم‌افزار جدید با مطالعه جهت رفع مشکل استفاده از این نرم‌افزار به صورت قفل شکسته و حذف ادوات سخت‌افزاری موفق به پیاده‌سازی آن شدند که این امر به نوبه خود کمک زیادی به پایداری شبکه و تعمیر و نگهداری دستگاه کرده و قابلیت دسترسی به دیتاهای هر ۸ عدد توربین را به طور همزمان فراهم می‌کند.

منبع: شرکت ملی نفت ایران