07:45

1403/05/06

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

سومین جلسه رصد فناوری های نوظهور در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد

سومین جلسه رصد فناوری های نوظهور با حضور رییس پژوهشگاه صنعت نفت، مدیران و معاونین در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

به گزارش”نوای صنعت“، در سومین جلسه فناوری‌ های کلان داده‌ ها، رایانش ابری و چاپگر سه بعدی، مواد هوشمند و اثربخشی آن‌ها بر روی صنعت مورد تحلیل و بررسی قرارگرفت.

همچنین از دستاوردهای این فناوری می توان به رویکرد های نوین به سمت ذخیره سازی، مدیریت و تحلیل کلان داده  ها، واکاوی داده های اکتشافی، پیش بینی خطاهای حفاری اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، اطلاعات حوزه های حفاری، توانمندسازی ساختار ابزار دقیق و بهره گیری از اینترنت اشیا، تصاویر سه بعدی، خرید نرم افزار‌های اصلی در مدل سازی و شبیه سازی مخازن و شناسایی  پتانسیل های حفاری از جمله مواردی است که چشم انداز درخشانی را برای فناوری رایانش ابری پدیدار خواهد کرد.

فناوری چاپ سه بعدی، یکی از فناوری های نوین و برافکنی است که به دلیل ظرفیت و انعطاف بالا توجه صنایع مختلفی را به خود معطوف کرده است چرا که اعتماد به این فناوری با پیشرفت های چشمگیری در صنایع مهمی نظیر هوافضا، پزشکی، دندانپزشکی و آموزش صورت گرفته است از این رو بازیگران صنعت نفت و گاز نیز به این فناوری نوین رو آورده و سرمایه گذاری های چشمگیری را در این بخش انجام داده اند.

بنابراین بر اساس پیش بینی ها، روند سرمایه گذاری و به طبع آن نفوذ این فناوری در صنعت نفت و گاز کاملا صعودی خواهد بود و رصد این فناوری و پیش بینی اثرات احتمالی آن بر صنعت نفت و گاز ایران امری گریز ناپذیر است.

منبع: شرکت ملی نفت