رئیس سابق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اشاره به اینکه صادرات مواد و محصولاتی معدنی از طریق بنادر یک ضرورت است، گفت: با فعالیت ترمینال مکانیزه مواد معدنی بندر شهیدرجایی شاهد بهبود وضعیت صادرات معدنی کشور خواهیم بود.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم صنعت ” آوای صنعت ”، در مورد لزوم فعالیت های صنایع معدنی در بنادر کشور و صادرات از این مناطق، اظهار کرد: ایران یکی از کشورهای بزرگ معدنی است و جز ۱۰ کشور اول دنیا در این خصوص به شمار می رود و از ذخایر خدادای بزرگی در این راستا برخوردار است و باید بپذیریم که محصولات معدنی ساخته شده از شمش مس و محصولات پایین دستی فولاد از ظرفیت صادراتی بالایی در کشور برخوردار هستند.
وی ادامه داد: ذخایر معدنی کشور پتانسیل صادراتی بالایی را برای کشور دارند و باید بدانیم که نزدیک به ۲۲ درصد صادرات کشور را محصولات و مواد معدنی تشکیل می دهند و می توانیم با تکمیل پروژه های نیمه تمام شاهد افزایش این میزان صادرات نیز باشیم.
رییس سابق هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه صادرات مواد و محصولاتی معدنی از طریق بنادر یک ضرورت است، گفت: ظرف چهار الی پنج سال گذشته همکاری بسیار نزدیکی بین سازمان بنادر و ایمیدرو در این راستا شکل گرفته است و امیدوار هستیم این روند همچنان ادامه پیدا کند.
کرباسیان افزود: سازمان بنادر و دریانوردی با توجه به پروژه هایی که در بنادر چابهار و شهیدرجایی پیش بینی کرده است با جذب شرکت های بزرگی نظیر گل گهر و فولاد مبارکه، می تواند با راه اندازی ترمینال مکانیزه مواد معدنی در بندر شهیدرجایی و با توجه به ظرفیت اتصال ریل به این بندر در کنار منظقه ویژه اقتصادی خلیج فارس موجب بهبود وضعیت صادراتی کشور در حوزه معدن شود.
وی با اشاره به راه اندازی راه آهن از زاهدان به چابهار، تاکید کرد: بندر چابهار؛ می تواند به عنوان قطب صادرات معدنی کشور باشد چراکه از موقعیت فوق العاده ای در ارتباط با آسیای میانه و افغانستان برخوردار است و می تواند به بهترین شکل ممکن از ظرفیت های ترانزیتی از افغانستان و آسیای میانه استفاده کند.
رییس سابق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با تاکید بر اینکه بندر شهیدرجایی به طور حتم از جایگاه ویژه ای برای کشور برخوردار است و دارای زیرساخت های بندری لازم است، اظهار کرد: تنها مسئله ای که باید در مورد فعالیت های صادراتی معدنی از بندر شهیدرجایی مدنظر قرار گیرد عدم موازی کاری با منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس است چراکه این منطقه به منظور فعالیت های ایمیدرو ایجاد شد و از ۲ اسکله برای صادرات فولاد و سایر مواد معدنی برخوردار است.
کرباسیان ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان بزرگ خانواده در حوزه صادراتی از جمله صادرات مواد معدنی باید پیش بینی های لازم را به منظور همکاری با سازمان هایی نظیر ایمیدرو داشته باشد و با لحاظ طرح های توسعه ای وضعیت صادراتی کشور را در بخش محصولات و مواد معدنی ارتقاء بخشد.
منبع: سازمان بنادر و دریانوردی