05:58

1403/05/06

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

با همکاری پژوهشگاه‌های نیرو و نفت صورت می‌گیرد؛مهار گازهای فلر نفتی برای تولید برق

مشاور عالي پژوهشگاه نيرو گفت: استفاده از گاز‌هاي فلر در توليد برق بین پژوهشگاه‌های نيرو و نفت مورد بررسي قرار گرفته و پس از تحقيقات فني، اقتصادي و زيست محيطي، نتايج ارزشمندي حاصل شده است.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم صنعت ” آوای صنعت ”، “حمید چیت‌چیان”، در نشست مشترک مدیران پژوهشگاه‌های نيرو و صنعت نفت، به برنامه‌ريزي‌هاي وزارت نفت در زمينه جمع‌آوري گاز‌هاي فلر و استفاده اقتصادي از آنها اشاره كرد و گفت: پيش از اين برنامه‌ريزي‌ها در مجموع 11 ميليارد متر مكعب گاز فلر را در بر مي‌گرفته و با توجه به آمار‌هاي به‌دست آمده حدود 5 ميليارد متر مكعب ديگر از اين گاز وجود دارد كه تصميم داریم براي اين بخش، مصرف اقتصادي، فني و منطقي شناسایی كنيم.

چيت‌چيان با اشاره به سابقه همكاري‌های دو پژوهشگاه افزود: يكي از موضوعاتي كه مورد بررسي طرفين قرار گرفته، استفاده از گاز‌هاي فلر در توليد برق است كه در اين زمينه تحقيقات فني، اقتصادي و زيست محيطي انجام و خوشبختانه نتايج ارزشمندي حاصل شده است.

وي ادامه داد: از يك‌سو محصول اين فعاليت، برق خواهد بود كه از مباحث محوري وزارت نيروست و از سوي ديگر، استفاده از گاز‌هاي فلر از چالش‌هاي حوزه نفت است، بنابراين در این زمینه درصدد جذب سرمايه‌گذار بخش خصوصي و ايجاد تسهيلات در دو وزارتخانه هستیم.

وي تعامل پژوهشگاه‌ها و مراکز دانشگاهی را برخوردار از اهمیت بسیار بالا دانست و گفت: فعاليت پژوهشي را بايد يك زنجيره دانست كه يك سمت آن دانشگاه‌ها و سمت ديگر آن به بخش خصوصي متصل مي‌شود و ميان اين دو بخش حلقه‌هاي تكميل كننده وجود دارد كه مراكز تحقيقات دولتي را مي‌توان جزو اين بخش به حساب آورد.

منبع:وزارت نیرو