06:28

1403/05/06

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

آمریکا تحریم های کره شمالی را یک سال دیگر تمدید کرد

رئیس جمهوری آمریکا با استناد به آنچه تهدید «غیرعادی و فوق العاده» ناشی از برنامه هسته ای کره شمالی خواند، تحریم ها علیه این کشور را یک سال دیگر تمدید کرد.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم صنعت ” آوای صنعت ”،  خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب در نامه‌ای به کنگره این کشور اعلام کرد که «وضعیت فوق العاده ملی» علیه کره شمالی را که در سال ۲۰۰۸ اعلام شده بود، یک سال دیگر تمدید می‌کند.

با تمدید وضعیت فوق العاده ملی، تحریم‌های آمریکا علیه پیونگ یانگ تا یک سال دیگر پابرجا می‌ماند.

براساس قانون مصوب کنگره آمریکا، رئیس جمهوری این کشور باید ۹۰ روز مانده به انقضای تحریم‌های اعمال شده علیه کره شمالی، درباره تمدید آن تصمیم گیری کند؛ در غیر این صورت، این تحریم‌ها به صورت خودکار لغو می‌شود.

این اقدام ترامپ در حالی که والمند است، در حالی صادر می‌شود که تنش‌ها میان واشنگتن و پکن پس از دوره‌ای از کاهش میان دو دیدار سران دو کشور، به دلیل اختلاف در مذاکرات بار دیگر افزایش یافته است.

ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی تاکنون دو بار دیدار کرده اند که ملاقات اول به توافقی تک برگی و مبهم میان دو طرف منجر شد، اما دومی به دلیل اختلاف بر سر فهم از مفهوم خلع سلاح هسته‌ای ناتمام ماند.

پس از شکست دیدار دوم ترامپ و کیم در هانوی پایتخت ویتنام، مقام‌های آمریکایی مدعی شدند که کره شمالی خواستار توقف همه تحریم‌ها بود و این مسئله باعث شکست مذاکرات شد.

اما کره شمالی با رد این ادعا، گفت که علت شکست مذاکرات درخواست ترامپ از کیم برای تسلیم کردن همه فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی بود.

اختلاف در مذاکرات به حدی رسید که کره شمالی «مایک پمپئو» وزیر خارجه ترامپ را عامل شکست مذاکرات دانست و حذف او از تیم مذاکراتی آمریکا را پیش شرط ادامه مذاکرات اعلام کرد.

همچنین، پیونگ یانگ پس از این دیدار و در حالی که از مدتی پیش از دیدار اول سران آمریکا و کره شمالی آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود را متوقف کرده بود، اقدام به شلیک موشک‌های بالستیک کرد.

ترامپ برای توجیه شکست مذاکراتی که تبلیغات فراوانی برای آن کرده بود، گفت که این اقدام کره شمالی ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت نیست؛ این اظهارات در حالی است که جان بولتون مشاور امنیت ملی وی پیش از آن آزمایش موشکی پیونگ یانگ را ناقض قطعنامه شورای امنیت دانسته بود.

منبع: ایرنا